Alfredo Alfredo skrev:
Granpanel är väldigt vanligt i bastu. Jag har det och den släpper i princip ingen kåda. Jag påstår att furu är mycket sämre ur den aspekten i en bastu.

Lavarna skulle jag kosta på mig asp. Jämfört med väggar och tak går det inte åt mycket.
inte mycket att kosta på asp är ju inte dirket nåt dyrt virke i sverige
 
M maria01 skrev:
inte mycket att kosta på asp är ju inte dirket nåt dyrt virke i sverige
Allt är relativt. Fint virke till bastulavar kostar en slant, de nedan 130 kr/lpm. Vad asppanel kostar vet jag inte.

Aspträbit för bastulavar, 28x90x3000 mm, kilovara, visas med produkttext om ljus och jämn träkvalitet. Priset är 1 559 kr för fyra stycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vår bastu är i gran i vägg/tak men asp i lavarna.

Kådan torkar upp och stelnar, man kan snabba på genom att värma med värmepistol på de värsta platserna. Då rinner det ur/torkar

Gran flisar/spricker så det är ju inte alls lika trevligt att sitta på som asp, även om man bortser från kåda/värme
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Allt är relativt. Fint virke till bastulavar kostar en slant, de nedan 130 kr/lpm. Vad asppanel kostar vet jag inte.

[bild]
jag hade en lokal såg som såga upp det till mig av ett träd jag hämta oss grannen ingen vill ju elda eller bygga med asp
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag hade en lokal såg som såga upp det till mig av ett träd jag hämta oss grannen ingen vill ju elda eller bygga med asp
Ja har man de möjligheterna går det naturligtvis att få tag i aspvirke till helt andra priser och då skulle jag också välja asp även till väggar och tak.
 
Davidbagare
G g.kraft skrev:
Vår bastu är i gran i vägg/tak men asp i lavarna.

Kådan torkar upp och stelnar, man kan snabba på genom att värma med värmepistol på de värsta platserna. Då rinner det ur/torkar

Gran flisar/spricker så det är ju inte alls lika trevligt att sitta på som asp, även om man bortser från kåda/värme
Fast all gran spricker absolut inte. Väljer man så kärnfri och tätvuxen gran man kan så behöver det inte spicka. Det ska också torka ut bra innan man sätter in det i en bastu då minskar risken för sprickor. Och skulle det uppstå att det blir lite ”skägg” på lavarna så kan man slipa dem igen och behandla med parrafinolja igen. Det är en mer än bra budgetvariant till lavar som blir en femtedel av priset mot asp (om det räcker).
Man kan köpa färdiga granlavar för bastu med.
 
  • Gilla
Spikbjörn
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Det ska också torka ut bra innan man sätter in det i en bastu då minskar risken för sprickor.
Och även så att det är så "färdigtorkat" som möjligt när man bygger bastun. Blött virke krymper rejält i en bastu och det kan bli tristare konsekvenser än bara retliga småsprickor...

Davidbagare Davidbagare skrev:
Det är en mer än bra budgetvariant till lavar som blir en femtedel av priset mot asp (om det räcker).
Samtidigt är lavarna en rätt liten del av totalkostnaden.
 
Davidbagare
Alfredo Alfredo skrev:
Och även så att det är så "färdigtorkat" som möjligt när man bygger bastun. Blött virke krymper rejält i en bastu och det kan bli tristare konsekvenser än bara retliga småsprickor...


Samtidigt är lavarna en rätt liten del av totalkostnaden.
Så är det. Ska man tex ha råspont på väggarna och tänker färgsätta dem, så bör man vänta tills man bastat ut all fukt ur väggarna innan färgning, om man inte färgat innan montage. Annars blir det randiga väggar när de drar ihop sig.

Det är en liten del av totalkostnaden, men ändå en ganska stor kostnad om man ska bygga budget. Tror jag sparade in 5000kr på att använda gran istället för asp/al på ett bygge som landande på ca 60.000kr färdigt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.