Håller på och bygger fritidshus, och har börjat fundera kring bastun som ligger i badrummet. Väggarna är uppreglade och isolerade, ingen kakling/klinkring gjord ännu.

Bolaget som sköter rör och ventilation i övriga huset föreslog att det var tillräckligt med tilluft under dörr, samt frånluft över dörr för bastun, men jag har funderingar på om det går att göra på ett bättre sätt?

Om jag ska ha tilluft under aggregatet måste jag sätta en ventilationskanal i nederkant i dushutrymmet, vilket inte verkar vettigt.

Jag ser inte heller någon bra lösning med att göra en utanpåliggande kanal, då måste jag i så fall dra den hela vägen från den andra väggen som vetter mot badrummet (Alt. 2 i min skiss).

Råd? Åsikter?

• Skiss med två alternativ för bastuventilation: Alt. 1 med till-/frånluft under/över dörr; Alt. 2 med utanpåliggande ventilationskanal i lila.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle satt en stängbar frånluftsventil högt upp till vänster i bilden. Tilluft under dörren, Frånluft uppe till vänster. Man behöver kunna stänga frånluftsventil vid uppvärmning/bad. Annars är det jobbigt att värma upp bastun.

Tanken var att sätta en ventil som går att stänga ovanför dörren, men fri tilluft under dörren.

Uppe till vänster i bild hamnar på yttervägg (ovandel av basturummet), eller mot hall (vänster sida av basturummet).

Det är enbart nederdel och höger sida av rummet som vetter mot övrigt våtrum.

Inga fler åsikter? Funkar alt.1, ska jag fundera på alt.2, eller finns det andra bra förslag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.