36 722 läst ·
33 svar
37k läst
33 svar
Uppvärmningstid för din bastu på ca 7 kubikmeter
Skakar liv i en gammal tråd då teknik säkert gått framåt sen dess. Testade häromdagen och når 70 grader efter drygt 17 min. Då sitter termostaten på ca 170cm höjd. Termometer inne i bastun som är i höjd med övre laven ligger runt 60 då. Kör med ett tylö 6,6kw aggregat. Ca 8m3 bastu.
Huset byggdes för 16 sedan. Bästa investeringen: liten elbastu, 3,55 kbm, Tylö 6 kw, endast 1 lav, 1 hel fönstervägg, givaren 140 cm upp. Det tar 16 min att komma upp i +80 grader (sänker då jag går in). Sitter där endast 25-30 minuter. Använder eftervärmen till klädtork istället för tumlare. Mätningen gjordes då det var +/-0 ute.
Hur länge kan man förmoda att aggregatet räcker? Genomsnittligt har den använts 2 ggr/veckan dessa år. Lönsam investering (skippat badkar).
Hur länge kan man förmoda att aggregatet räcker? Genomsnittligt har den använts 2 ggr/veckan dessa år. Lönsam investering (skippat badkar).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Större bastu (10–11 kubik) och vedeldad, men ändå. Från –15 till 70–75 på under en timme. Oisolerad bastu med en Harvia M2. På sommaren går det fortare.
har nåt liknande siffror, 175cm på termometer, kör med en harvia glow trt70 7kw aggregat, når 70 grader efter 23 min. en bastur på 7m3zJ jawa74 skrev:
Klicka här för att svara