Skakar liv i en gammal tråd då teknik säkert gått framåt sen dess. Testade häromdagen och når 70 grader efter drygt 17 min. Då sitter termostaten på ca 170cm höjd. Termometer inne i bastun som är i höjd med övre laven ligger runt 60 då. Kör med ett tylö 6,6kw aggregat. Ca 8m3 bastu.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Huset byggdes för 16 sedan. Bästa investeringen: liten elbastu, 3,55 kbm, Tylö 6 kw, endast 1 lav, 1 hel fönstervägg, givaren 140 cm upp. Det tar 16 min att komma upp i +80 grader (sänker då jag går in). Sitter där endast 25-30 minuter. Använder eftervärmen till klädtork istället för tumlare. Mätningen gjordes då det var +/-0 ute.

Hur länge kan man förmoda att aggregatet räcker? Genomsnittligt har den använts 2 ggr/veckan dessa år. Lönsam investering (skippat badkar).
 
  • Gilla
jawa74
  • Laddar…
Större bastu (10–11 kubik) och vedeldad, men ändå. Från –15 till 70–75 på under en timme. Oisolerad bastu med en Harvia M2. På sommaren går det fortare.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
J jawa74 skrev:
Skakar liv i en gammal tråd då teknik säkert gått framåt sen dess. Testade häromdagen och når 70 grader efter drygt 17 min. Då sitter termostaten på ca 170cm höjd. Termometer inne i bastun som är i höjd med övre laven ligger runt 60 då. Kör med ett tylö 6,6kw aggregat. Ca 8m3 bastu.
har nåt liknande siffror, 175cm på termometer, kör med en harvia glow trt70 7kw aggregat, når 70 grader efter 23 min. en bastur på 7m3z
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.