Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Som sagt, börja mäta lavarna uppifrån. Minst 110 cm skulle jag säga. 120-130 om man vill ha lite marginal, då får man ståhöjd(-ish) på laven under också. Sen ner typ 50 cm per nivå. Får man ett för högt steg nederst kan man med fördel sätta ett fotsteg några dm upp från golvet. Edit: såg nu att takhöjden bara var 195. Provsitt på en bänk och mät hur högt ni behöver för
11 svar · 10,8k läst
·
yonna
yonna: Resultat av obehandlade abachilavar efter 12 år och synnerligen flitig användning: som nya! Jag tvättar dem med vanlig grönsåpa.
22 svar · 21,9k läst
·
MultiMan
MultiMan: Jag har bl a Eeva Kilpis första svensköversatta diktsamling som jag tyckte var så bra att den inhandlades redan i tonåren, så finska kan absolut vara poetiskt. Dock har jag för mig att finskan är betydligt ordfattigare än svenskan (som i sin tur känns väldigt fattig jämfört med engelskan) och det begränsar ju.
16 svar · 4,7k läst
Q
qawsedrftg123: Hej, letar efter en ny eller begagnad Tylö bastudörr av modell exacta. Karmmåtten: 690x198 Glaset skall vara rökgrått. Tackar på förhand och hoppas på lite söndagsmagi. //SS
0 svar · 1,1k läst
R
rävlyan: [citat] Fabrikat ,modell på aggregatet , var smäller det ?
6 svar · 8,1k läst
R
rävlyan: Börja nere med kakel , blir säkert till att skära vid tak , blir då en ful kant söm döljs av taket mot väggen , en folie kan du sätta som går ner ca 2-3 cm bakom överst plattan , den sitter ändå klämd bakom , ( mät och se hur det blir med passning i höjd på kaklet ) sedan taket som går mot vägg Blir det att såga takpanelen lite , mät av ordentligt så du inte får en panel som
1 svar · 2,8k läst
·
W
wretan: [citat] Jättegammal tråd så helt klart intressant att följa upp hur det blev? Har masterboard fungerat bra så här 10 år efter tråden? Ska göra något liknande om några veckor... Med vänlig hälsning, Johan
13 svar · 8,7k läst
MollyMoon
MollyMoon: [citat] Men tack så himla mycket för all info, låter jätte snyggt och praktiskt. Har fått jättemycket info från dig och H-Tomasson. Vilket bra forum detta är.... Gubben tackar och bockar med :giggle:
5 svar · 2,8k läst
T
TheGame: Det var en fin bastu. Blir det bra med.värme.och ånga med så mycket.glas? Går i tankarna att renovera bastun hemma nämligen :)
4 svar · 3,4k läst
·
smiler
smiler: Fristående bastukloss helt i betong... Nån som gjort?
0 svar · 3,9k läst
G
gaston12: Tack för bilderna! Alltid uppskattat när diskussionen följs upp med bilder på genomförandet. Och fint blev det! :D
62 svar · 17,7k läst
·
T
TheGame: [citat] Jag är rätt nöjd med harvia. Har både en kamin i stugan ich som sagt cilindro hemma. Cilindro har jag dock fått byta ut alla 3 slingor pga dom brunnit av en efter en under en längre period men jag misstänker det varit pga mitt slarviga stenstaplande. Jag rekomenderar dock inte att ta ett sånt där aggregat som du "hänger" på väggen. Blir bättre bastu om du har ett med stort
4 svar · 1,4k läst
N
najks: Har tänkt om litegrann efter att ha språkat med andra personer.. och det kanske inte är så fel med ett el-aggregat ändå? På så vis skulle jag slippa rördragning ut, slippa förvaring av ved, slippa inköp av ved + en del andra bestyr! Frågan är då, vilka märken skall man satsa på - går det att hitta en bra modell för 3000kr? Bör man köpa begagnat, och är det då någon poäng i
6 svar · 1,5k läst
Höghus
Höghus: En Harvia CF9 är nu inhandlad och jag har testat den med en provisorisk inkoppling. Det fungerade alldeles utmärkt, det var pyttiga mekaniska relän i kontrollenheten och det spelar ingen roll att det inte är anslutet någon nolla ut. Det satt till och med åtta relän, jag antar att det är fyra för normal temperaturreglering, och fyra för nödstopp vid övertemperatur. Lite kul att
4 svar · 6,7k läst
·
A
AndersS: Gör ett fyrkantig genomföring i trä, passar bra mot skjutlucka i trä på insidan och vanlig galvat fyrkantigt ventilgaller på utsidan.
5 svar · 6,7k läst
D
drsakke: När jag köpte min IKI-kamin så var den rostig fort under förvaring. Ringde och frågade då jag trodde det var gjort i rostfritt. De sa da att bastukamin inte kan lagas i rostfritt, minns inte precis vad förklaringen var men tror det var sprickbildning eller ngt sådant. Mvh Sakke
2 svar · 4,3k läst
J
JRMKJRM: Vedeldad ? Billig ved ? Isåfall kanske göra som jag gjorde, helt oisolerad, även taket, men med lite överdimensionerad kamin... Funkat jättebra i Västsverige i varje fall, med milda vintrar.
3 svar · 3,4k läst
S
Sinclair: Så här svarade IFÖ-supporten idag: "Det bildas ingen kondens under stolen eftersom du har en öppning där bak med plastlucka för. Vad gäller silikonering av wc stolar så blir det allt vanligare eftersom badrum där det finns en golvbrunn har tätskikt och det vill man inte ta hål på för att (inte=mitt förtydligande) riskera vattenskador om det skulle hända något". Kommentarer om
12 svar · 8,7k läst
·
useless
useless: Det beror väl på hur ofta och länge man använder det... Men är det på typ 6 kW och det går 2-3 timmar totalt för en bastusession så kostar det ca 15kWh. Bastar man varje helg hela året så blir det 7-800kWh.
22 svar · 38,0k läst
H
hempularen: Har för mig att jag läst att den dessutom skall gå så högt att en linje mot grannhusens tak inte lutar mer än 10 grader. Osäker på om det då menas grannes nock, eller takfotshöjd. Det kravet skall tydligen minska risken för att rök kommer in hos grannen.
2 svar · 8,3k läst
F
Fred vom Jupiter: Jag skaffade ett litet basturum från Saunax för fem år sedan. Kostade väl ca 25’. Det är helt i asp och framsidan är glasad så det pryder sin plats. Jag har kompletterat belysningen med en extra lampa under lavarna och ett litet täljstenskrus för doftoljor som hänger i en kedja över aggregatet för att göra det mysigare. Ur fuktsynpunkt känns det bra med ett basturum i rummet. När
1 svar · 4,7k läst
J
JRMKJRM: Har haft min bastu beskriven här https://www.byggahus.se/forum/threads/oisolerad-bastubod.305332/#post-2832021 i snart två år, Den fungerar kanon och används minst varannan helg. Nu är det dags för fönstret, har hittills fått klarat mig med glas-bastudörr och öppen ytterdörr. Tänkte mig ca 170x110 cm härdat glas, direkt ovanför kaminen. - Tips på leverantör ? - Är det bättre med
0 svar · 3,6k läst
holmberg87
holmberg87: Här har du både färg och vax som fungerar i bastun https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/tikkurila
5 svar · 4,0k läst
J
Jonas Kenntoft: Läste lite nu och det verkar som om man nu vill ytbehandla så ska man använda ren paraffinolja. Får skaffa det så känns det kanon :)
4 svar · 2,7k läst
BönhusReno
BönhusReno: [citat] Ja jag har som fattat att dom flesta är jättenöjda med det. Får kanske bygga badtunna nästa år har så mycket att bygga denna sommar.
8 svar · 6,8k läst
yonna
yonna: Eftersom jag använder min "torrbastu" varannan dag i över 10 år och tidigare inlägg i denna tråd ondgjort sig över just denna form av bastu har jag nu kollat med bastubadare, läkare och andra "tyckare" och intresserade. Medicinskt och hälsonyttigt är bägge typer (ång-respektive torr-bastu) utan skillnad. Det är värmen och svettningen som är det viktigaste. Om man vill ha ånga och
19 svar · 13,1k läst
J
JRMKJRM: Jag köpte för två år sedan en funkis-bod (väggarna) från Botnia. Jag var jättenoga med måtten (kundanpassade) men fick ändå en stuga med standardmått. De löste det ok genom att skicka nya men visst var det slarvigt och gav merjobb. Själva kvaliteten var ok och de var de enda jag hittade som ville kundanpassa måtten på en mindre bod...
2 svar · 5,7k läst
S
skutten11: Vet inte riktigt men när du kokar vatten så frigörs syret , en del av ångan stannar som luft i aggregatet och då löser nog överhtningsskyddet , det är kraftiga saker med ånga och det ska lösa direkt om inget vatten finns , kolla att det kommer in vatten ordentligt så ingen luft finns Du har upptäckt en del , så svaret är nog som du tänker plus lite till
1 svar · 1,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja det var utbyte av aggregatet jag menade förstås. Och det var ingen pekpinne egentligen, utan mest att direkt klara av våran forumpraxis att man kan påpeka detta en gång per tråd, sen behöver det inte diskuteras mer.
9 svar · 5,3k läst
·
N
n1zz3: Så gjorde jag. Sotarmästaren hade inga invändningar. Kaminen är en Harvia 20 ES PRO
7 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.