Renoverar en bastu då jag skall byta tätskikt i duschutrymmet utanför. Läst trådarna på byggahus om tätskikt eller inte i bastu med behållning.
Nu är bastun byggd enligt bild
inifrån: bastupanel, bastufolie utan luftspalt , isolering.
Den gränsar både till innervägg, yttervägg samt en vägg åt duschen med nuvarande tätskikt plastmatta på andra sidan.
Det finns alltså dubbla tätskikt åt en vägg utan tecken på fuktskador efter 50 år.
Ovanför bastun finns ett utrymme där det går mycket vattenledningar och avlopp.
Frågan: En vägg kommer gränsa till dusch och jag har ogärna plast innanför bastupanel där då det finns tätskikt på andra sidan. Samtidigt vill jag gärna ha plast upp mot taket för att inte för olika fukthalter i serviceutrymmet.
Går det det att ha folie bara upp emot taket och kanske mot en innervägg (eftersom det uppenbarligen har fungerat med plast under 50 år) eller riskerar man olika fuktvandringar om man klär in plast bara delvis?
Tror ni det går att göra någon analogi mot vindar där man väl inte kan klä in med plast bara delvis?
Nu är bastun byggd enligt bild
inifrån: bastupanel, bastufolie utan luftspalt , isolering.
Den gränsar både till innervägg, yttervägg samt en vägg åt duschen med nuvarande tätskikt plastmatta på andra sidan.
Det finns alltså dubbla tätskikt åt en vägg utan tecken på fuktskador efter 50 år.
Ovanför bastun finns ett utrymme där det går mycket vattenledningar och avlopp.
Frågan: En vägg kommer gränsa till dusch och jag har ogärna plast innanför bastupanel där då det finns tätskikt på andra sidan. Samtidigt vill jag gärna ha plast upp mot taket för att inte för olika fukthalter i serviceutrymmet.
Går det det att ha folie bara upp emot taket och kanske mot en innervägg (eftersom det uppenbarligen har fungerat med plast under 50 år) eller riskerar man olika fuktvandringar om man klär in plast bara delvis?
Tror ni det går att göra någon analogi mot vindar där man väl inte kan klä in med plast bara delvis?
Erfarenheten visar ju att luftfuktigheten i bastun är väldigt torr när den används och temperaturen kallare än omgivande rum när den inte används. Så plast kanske helt enkelt är onödigt/skadligt bakom bastupanelen!
Du ska ha en folie.. annars får du kondens i väggarna..
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Kolla på tylös anvisningar, dem rekomenderar ingen folie alls, utan väggarna ska kunna torka ifrån båda sidor.
Fuktproblem i bastun uppkommer endast om fukten fasnar i väggen dvs om man har en folie som läcker lokalt!
Ser är det viktigt att alltid eftervärma bastun efter användning så funkten får torka.
I min vedeldade bastu slänger jag alltid i extra klabbar ved när jag är klar.
Fuktproblem i bastun uppkommer endast om fukten fasnar i väggen dvs om man har en folie som läcker lokalt!
Ser är det viktigt att alltid eftervärma bastun efter användning så funkten får torka.
I min vedeldade bastu slänger jag alltid i extra klabbar ved när jag är klar.
Finns det luftspalt mot yttervägg?
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Luftspallt mot yttervägg är nog att föredra.
Klicka här för att svara