Hej!

Jag har ett rum i källaren (villa byggd '68, rummet är 1900x 18000mm och takhöjd på 2300) som är "förberett för bastu". Ser ut som lecablock på väggarna, två ventiler (en vetter utomhus, den andra till anslutande duschrum) och nåt till aggregatet - se bilder...

Jag hörde talas om sauna satu här i forumet, så tänkte använda mig av det, sen läkt 20 mm och panel.

Först och främst: Är det rätt tänkt, eller några andra förslag?

Om det är rätt tänkt kommer några fler frågor:

1) Ska man bygga över ventilerna? Eller behövs luftspalt?
2) Hur gör man med fönstret?
3) Tröskel mot duschrummet ska bort och glasdörr med glipa under dels för luft och dels för att golvbrunn finns i duschrummet.
3a) Stämmer tänket här under punkt 3, eller nåt som är fel? (Tex, behövs golvbrunn i bastun?)
3b) Hur ska man göra med golvet (i duschrummet är det våtrumsmatta) - lägga våtrumsmatta eller möjligt behålla betongen och enbart ha en liten trätrall?

Dela gärna med er av era tips, saker jag inte verkar tänka på / har missat...
 
  • Otydlig ritning av rum för bastu med måttmarkeringar på 1900 och 18000mm, intill ett duschrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rått källarrum med lecablocksväggar, en öppen dörr med synligt vedträ, och en liten väggventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom en öppen dörr in till ett rum med lecablocksväggar, två ventiler och en trähylla, förberett för bastubygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett outforskat källarrum med lecablocksväggar, synliga kablar och ventiler samt betonggolv, förberett för bastuinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.