Hej!

Jag håller på att renovera min bastu och tvättstuga i min källare och har nu kommit på att min tidigare planlösning och ventilation inte är enligt hur man bör bygga. Nu står jag mellan två olika lösningar för att få en fungerande ventilation.

Alternativ 1: Ta tilluft utifrån via en kanal från närliggande rum där det finns en färdig ventil. Tilluften hamnar då lågt ner vid aggregatet. Frånluft via glipa mellan glasdörr och golv. Detta anser jag vore den enklaste lösningen, samt att jag slipper bygga en låda under innertaket för spirorör i och med min låga takhöjd. Men frågan är, skulle det fungera?

Alternativ 2: Tilluft via glipan mellan glasdörr och golv. Frånluft placerat längst ifrån aggregat i tak ovan laven som sedan jag sedan leder ut i samma rum som tilluften kommer ifrån via spirorör. Hur fungerar det med min golvbrunn just under aggregatet? Räcker det med en Purus Nood insats för att stoppa lukt då den lär torka ut snabbt? Om denna lösning är den bästa, kan frånluften mynna ut ovanför glasdörren eller kommer det skapa imma? Om så, blir det bättre om man placerar den vid sidan om dörren? Ovanför dörren är en mycket enklare lösning, därav frågan.

Skiss av planlösning för bastu och tvättstuga som visar ventilationssystem med till- och frånluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av källare med bastu och tvättstuga som visar två alternativa ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag förstår är det enligt alternativ 2 man bör göra. Tvekar dock på grund av den närliggande frånluftsfläkten. Kommer den skapa något problem för bastuns ventilation om man gör enligt alternativ 2?

Tack på förhand.
Martin
 
hordak
Varför inte ta in luften enligt bild 1, men direkt från det intilliggande rummet, dvs inte leda ut till det fria?
Så har gjorts hos mina svärföräldrar i en nybyggd radhuslänga. Kanske inte helt enligt bastubibeln, men det fungerar utan problem.
 
  • Gilla
Martin93
  • Laddar…
M Martin93 skrev:
Hej!

Jag håller på att renovera min bastu och tvättstuga i min källare och har nu kommit på att min tidigare planlösning och ventilation inte är enligt hur man bör bygga. Nu står jag mellan två olika lösningar för att få en fungerande ventilation.

Alternativ 1: Ta tilluft utifrån via en kanal från närliggande rum där det finns en färdig ventil. Tilluften hamnar då lågt ner vid aggregatet. Frånluft via glipa mellan glasdörr och golv. Detta anser jag vore den enklaste lösningen, samt att jag slipper bygga en låda under innertaket för spirorör i och med min låga takhöjd. Men frågan är, skulle det fungera?

Alternativ 2: Tilluft via glipan mellan glasdörr och golv. Frånluft placerat längst ifrån aggregat i tak ovan laven som sedan jag sedan leder ut i samma rum som tilluften kommer ifrån via spirorör. Hur fungerar det med min golvbrunn just under aggregatet? Räcker det med en Purus Nood insats för att stoppa lukt då den lär torka ut snabbt? Om denna lösning är den bästa, kan frånluften mynna ut ovanför glasdörren eller kommer det skapa imma? Om så, blir det bättre om man placerar den vid sidan om dörren? Ovanför dörren är en mycket enklare lösning, därav frågan.

[bild] [bild]

Vad jag förstår är det enligt alternativ 2 man bör göra. Tvekar dock på grund av den närliggande frånluftsfläkten. Kommer den skapa något problem för bastuns ventilation om man gör enligt alternativ 2?

Tack på förhand.
Martin
Det vanliga och rätta i 99% av fallen ska man ha tilluft och avluft enligt alternativ 2. Frånluften ska alltid finnas i badrummet så det är det "normala" och stör inte på något sätt.

En golvbrunn i bastu torkar inte ut speciellt fort, det är kallt i golvnivå = inga problem.

MEN sätt lavar så högt som möjligt, inte enligt den korkade svenska versionen med lavarna 45 och 90cm från golvet. Börja med att mäta takhöjden och bygg nedåt därifrån. Översta laven placeras så högt så att huvudet är ca 25-30 cm från taket. Ett bra riktmärke är att om man sitter på översta laven ska fötterna vara i jämnhöjd eller över bastuaggregatet.

Men kan du inte få till det så kom ihåg att en bastu är alltid bättre än ingen bastu!
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.