Hej, har alldeles införskaffat från blocket ett bastuaggregat, blev lite grann av ett impulsköp. Tänkte det går att skarva direkt till en trefas-sladd och sätta in i uttaget för trefasen. o undrar just om detta torde fungera korrekt. såg ut att bli krångligt direkt då det är åtta inkopplingar ifrån aggregatet, och trefas sladden har fem.
tips om bästa sättet att få till det hela vore väkommet, och om jag resonerar rätt vid inkopplingen.
tips om bästa sättet att få till det hela vore väkommet, och om jag resonerar rätt vid inkopplingen.
Tja, faserna ska in på L1, L2 och L3, det spelar faktiskt ingen roll vilken du tar var, men det brukar idag vara brun -L1 svart -L2 och grå -L3.
Och nollan (blå) till plinten märkt N, och skyddsjorden (gulgrön) till den där plinten som sitter fast på plåten.
Nollan och skyddsjorden är viktigast att få korrekt.
Och sen ska du kolla så att det är rätt kopplat i trefashandsken också, det brukar finnas märkningar N, PE, L1 L2 L3 i plasten någonstans, kolla så det också stämmer, främst PE -> gulgrön och N-> blå.
Sen har du plintarna märkt 1-4, de vet jag inte vad de gör, du måste hitta inkopplingsinstruktioner.
Det kan vara till termostat eller något annat.
Och nollan (blå) till plinten märkt N, och skyddsjorden (gulgrön) till den där plinten som sitter fast på plåten.
Nollan och skyddsjorden är viktigast att få korrekt.
Och sen ska du kolla så att det är rätt kopplat i trefashandsken också, det brukar finnas märkningar N, PE, L1 L2 L3 i plasten någonstans, kolla så det också stämmer, främst PE -> gulgrön och N-> blå.
Sen har du plintarna märkt 1-4, de vet jag inte vad de gör, du måste hitta inkopplingsinstruktioner.
Det kan vara till termostat eller något annat.
Glöm inte att ordna en mycket bra och ordentlig dragavlastning för kabeln mot aggregatet, man vill inte råka snubbla eller något sådant över den och få strömförande ledare i kontakt med lite av varje.
Gör detta fastän det bara är lite tillfällig provkörning ... För det är det väl?
Gör detta fastän det bara är lite tillfällig provkörning ... För det är det väl?
toppen, tack för tips!
Hade tänkt testköra först och se om den funkar. Vet inte hur jag skall fixa när man kopplar in den permanent, måste det göras av en tekniker eller är det lov att utföra själv.
Hade tänkt testköra först och se om den funkar. Vet inte hur jag skall fixa när man kopplar in den permanent, måste det göras av en tekniker eller är det lov att utföra själv.
Den fasta inkopplingen av aggregatet ska utföras av en auktoriserad firma/elektriker.M munspelarn skrev:
jättebra, stort tack för alla råd!
Det verkar som att de fyra splintarna är om man vill koppla in nån slags display tyckte jag mig se på internet. Så då tänker jag att de inte är nödvändiga för en snabb uppstart...
Klicka här för att svara