R
Ragganof: [citat] Och tänk på att limmet ska aktiveras, altså börja bita innan du lägger ner mattan.
2 svar · 16,9k läst
E
eviljava: Kul med bilder! (y)
14 svar · 11,2k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Känner inte till något specialtillverkat för just detta ändamål men en (djup) ugnsplåt eller en plastlåda för kattsand kanske skulle funka. Jag tror inte det blir speciellt varmt men tar du en plastlåda får du hålla koll på värmen tills du vet att det funkar.
4 svar · 3,4k läst
T
TheGame: Alltså vad är det där för bastuaggregat? Iaf om jag googlar på laxen 1 så ser det iaf inte ut som nått jag någonsin skulle stoppa in i en bastu. En bastu ska man.värma upp och kasta vatten på stenarna den där ser inte ut att duga till nått. Har.badat bastu på vintern i rangliga gamla bastuar med springor i golv väggar.och tak och när man kastar vatten blir det varmt. Men då har
45 svar · 16,4k läst
·
P
peter_sweden: Ok det låter rimligt.
2 svar · 1,7k läst
·
J
Joar Huggorm: Hej! Kul att så många svarar Jag har snackat med ett proffs idag som rekommenderade mig att sätta Bastupanel direkt på ytterväggen med skillnaden att köra bastufolie istället för Ångspärr där. Så utifrån och in - Panel - luftspalt - windy - Isolering - bastufolie - Bastupanel Tycker också det känns bra att inte sätta 2st Ångspärrar Mvh Johar
9 svar · 13,5k läst
·
A
Avemo: [citat] Det finns olika kvaliteter på plywood. Den bör vara limmad med vattenfast lim. Men jag misstänker att man oavsett detta inte skall vänta sig samma livslängd som på en panelfasad. I våras renoverade jag en segeljolle och byggde skott av billig 4mm furuplywood från byggmarknaden. Jag kokade några testbitar i ett par timmar för att se om limmet skulle släppa. Så skedde inte.
68 svar · 70,1k läst
·
pipewelder
pipewelder: Fint aggregat, gillar förhöjningen för att få plats med fler stenar.
2 svar · 3,4k läst
·
S
sallad: En timrad stuga inne i rummet låter som en bra förklaring! Ibland är det svårt att förklara vad man tänker inne i huvudet. Om man skulle täta springorna då? Det hela var en liten fantasi jag fick efter att ha varit i stugan i Finland som är byggd av gamla timmer där bastun är helt fantastisk mycket beroende på att väggarna andas. Vedeldad såklart.
4 svar · 1,9k läst
holmberg87
holmberg87: Ang strandskyddsdispensen så kan det vara som för mig att byggnaden ligger inom strandskydd men inom visst antal meter från boningshuset och då behövs ej strandskyddsdispens. Det där vet din kommun
3 svar · 4,7k läst
A
AndersS: Om vanliga stenarna håller eller ej påverkas till stor del av hur mycket vatten du skickar på dem.
24 svar · 14,5k läst
J
JRMKJRM: Snygga lösningar med värme ! Jag får öppna bastudörren några minuter, funkar också. Instämmer att förrum e givet om pengar o plats finns, men att ambitionen precis som med bastun är en fråga om personlig smak. Har själv 9m2 och valt 40% ombyte o 60% bastu, enklast möjliga med enbart träbänk och hängare, för att vid få tillfällen kunna vara mycket folk. Vissa verkar ha mer fokus
5 svar · 5,7k läst
·
MarkoK
MarkoK: Hej! Tror nog det är bättre att du använder Supi bastuskudd som du bryter i en grå ton! Jag bröt min i en ton som hette aska och efter jag penslat panelbrädan så torkade jag bort överflödet så det inte blev helt svart! Gjorde så i en annan bastu jag byggde ett par år sedan och den har hållt sig fin [bild] Nya pågående bastubygget! [bild] Färgen i mer dagsljus Mvh Marko K
2 svar · 5,6k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: Moderator: ta gärna bort denna tråd, det blev dubbla trådar av okänd anledning.
1 svar · 2,1k läst
J
JRMKJRM: Förtydligande, tråden heter ju Köpa färdig bastu: om du hittar drömbastun i ett färdigt paket och inte vill planera o fixa själv så köp paketet, men har du helt egna idéer och intresse så bygg själv även om du är helt oerfaren. En kompis, som även bastat i vår bastu flera gånger, beställde just den totala motsatsen: färdigbyggd, levereras med kranbil, helisolerad, plastmatta
8 svar · 11,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Tur att asp är ett snabbväxande trädslag då :) Annars kunde du ju sätta bastufolie (det var väl en bastu som skulle byggas?) eller vindväv medan aspen växer till sig.
15 svar · 12,5k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Fast är den på tre kubikmeter går det nog fort ändå! :geek: Men även med mer sannolika tre kvadratmeter kan det väl inte ta så lång tid.
4 svar · 3,6k läst
anders07
anders07: Köp en Tylö ångpanel, klä det i glas så har du en ångbastu. Kanonskönt! Perfekt med lutande tak så rinner dropparna ner. http://www.sigro.se/sv/tyloe/tyloe-angpelare-tx202w.php?group=prod_prod_grp-s1%2F121
14 svar · 4,7k läst
·
F
Finndjävel: Jag hade nog byggt det som ett rum i rummet. Panel, luftspalt, folie, reglar+isolering, luftspalt, betong.
1 svar · 2,6k läst
·
D
drsakke: Ja, såg nu inte så noga på hur gammal tråden var, var någon som hadde kommenterat så den poppade upp. Kalt på bastugolv har jag sällan upplevd oavsett glipans höjd. Du har rätt i att 10mm är nog, men 10cm gör ingenting negativt heller. En glipa på ca 10cm är relativt vanlig i finland, just på grunn av at det är relativt lätt att göra snyggt som kontinuering av sockel från
14 svar · 33,8k läst
tensiden
tensiden: Kanske är idé att åtminstone komplettera med ett gnistfång på toppen, utifallatt?
7 svar · 9,0k läst
A
Avemo: Jag har provbadat strax efter att första laven blev klar. Jag ser ändå fram emot första gången jag bastar utan att behöva kliva över verktyg, sågspån och isolering på vägen in och ut.
31 svar · 9,4k läst
·
P
Anonymiserad 144342: Det var sotaren som berättade om hjulen så jag har kollat med honom!
13 svar · 15,4k läst
holmberg87
holmberg87: Inte så mycket på sidorna men det får räcka
4 svar · 4,2k läst
·
holmberg87
holmberg87: Hej! Håller på att bygga några bastulavar och funderar hur ni andra gör med infästningen. Lavarna är ca 190cm och ska inte stöttas mot golvet utan hänga fritt mellan väggarna. Skruvar ni rakt in eller läggs laven på en skruvad regel eller bräda? Dimensioner har Jag sett både 45x70 och 45x95 lite beroende på hur man gjort. Hur har ni gjort eller hur tycker ni man bör göra? Gärna
0 svar · 3,3k läst
S
s_o_n_y: Tack för svar ! Som sagt folien sitter där nu och det är skönt att nån nämner att det kan funka :)
29 svar · 5,6k läst
T
TheGame: [citat] Förvlir en gåta
8 svar · 7,3k läst
J
Anonymiserad 161035: [citat] Undrar vad för underlag du använt för att fästa stenarna? Är det gips skiva eller någonting annat? Och vilken olja använde du till slut? Har satt min på gips med vanlig fix sitter riktigt bra. Och har steinfix som impregnering som jag tänkte använda. Stenen är ca 1 cm tjock
24 svar · 26,6k läst
·
P
Anonymiserad 144342: Det funkar med trall. Har varit i en sån bastu. Men varför svarar ingen på min fråga? Jag frågar inte vad ni tror det skall kosta. För övrigt är jag snickare och har byggt flera bastus och räknat på kostnaden. Hur svårt skall det vara :)
6 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.