N
n1zz3: Så gjorde jag. Sotarmästaren hade inga invändningar. Kaminen är en Harvia 20 ES PRO
7 svar · 3,4k läst
·
D
drsakke: Vet inte om jag förstår riktigt... våtrumsfolie? Altså du tänker smörja in väggarna i membran? Bastufolie är ångtätt när det utförs korrekt. Du behöver inte ngt annat. Det er inte turkisk bastu du uppnår med det Tylöaggregatet... Mvh Sakke
5 svar · 3,5k läst
·
M
mlkjhr: Utnyttja den takhöjd du kan få. Isolering i en så liten inomhusbastu är egentligen helt onödig.
6 svar · 4,3k läst
H
Hammarfall: [citat] Jag dammsuger genom hålen någon gång per kvartal och har fått lyfta någon gång på 2.5 år och upplever golvet som fräscht. Men visst skulle det lättare bli renare utan. Värre är det i tvättstugan där likadana plattor finns.
3 svar · 6,4k läst
Anna_H
Anna_H: Nej, det går inte, eftersom träet suger upp vatten. Mattan måste sluta under eller bakom panelen. Om du har byggt enligt den ritningen så har du gott om plats för att ha uppvik av mattan och kunna trycka in det bakom panelen längst ner, för isåfall slutar ju panelen en bra bit ovanför golvet.
20 svar · 6,8k läst
·
S
seniorkonsult: [citat] Sätt dig sedan att vänta och se om de rostar
13 svar · 1,7k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Det kan vara furu i väggarna om de kådar mycket. Har själv furu- stockar i yttervägg, furupanel på en mellanvägg och i taket. Se tidigare i tråden. Skulle jag göra om det, så skulle jag valt gran till mellanvägg och framför allt till taket, för att minska kådan. Ytterväggarna vill jag absolut inte byta för jag gillar grovt timmer och fint hantverk. Tursamt nog minskar kåd-
5 svar · 2,8k läst
·
B
BengtSpikar: [citat] Nepp, gör inget annorlunda. Har plockat bort en hel del stenar från aggregatet som hade spruckit och packat sig rätt så tätt mellan elementen. Trodde det orsakade dåligt luftflöde genom spisen därav orsaken till varför överhettnigsskyddet löste ut hela tiden, men icke.
23 svar · 3,5k läst
·
A
Avemo: Kabel, armatur och ljuskälla måste samtliga tåla den temperatur som kan uppkomma i bastun. Sedan är det en klar fördel om de inte har en åtkomlig glaskupa att bränna sig på.
1 svar · 4,7k läst
oscarwww
oscarwww: Nej tyvärr
1 svar · 4,3k läst
M
Marcus Johnson: [citat] Då borde det inte vara allt för svårt att göra om så att det blir en frånluftventil under översta laven och sen ha kvar den nuvarande frånluftsventilen som vädringsventil. Sen är springan under dörren ca 10 mm. Sen tolkar jag att en tilluftsventil inte är nödvändig? Normalt sett är ju dörren öppen ut till de andra rummen när vi inte använder relaxrummet, dock inte
3 svar · 6,9k läst
·
GoForIt
GoForIt: Det blir ju normalt inte så särskilt mycket vatten i en bastu, så det tror jag fungerar. Alternativt så skulle man ju kunna tänka sig att de satt en sockel i klinker (nedskuren).
1 svar · 3,1k läst
L
Lini: [citat] Ok. bra veta. Inget för oss med barn på 2 och 5 då.. /L
9 svar · 6,6k läst
·
L
Liteavvarje: Den är rätt smal den du har , dom som sitter en en panel på utsidan är lite större , jag kanske har en sån , men har du frågat Tylö , det går att köpa direkt från dom , något pris vet jag inte Har sökt efter din sort men hittar inte
6 svar · 20,8k läst
·
Henke7803
Henke7803: Jag får helt enkelt testa mig fram:)
6 svar · 5,5k läst
·
S
seniorkonsult: [citat] Ej uteventil. Där rasar bara in kall luft. I stället en ventil under aggregat och en som mynnar i närheten av frånluft, t ex i tvättstuga/pannrum el . F ö är det frågan om det behövs alls för den korta tid de flesta bastar. Man kan öppna dörren efteråt. Pannan förbrukar ju utsläppt luft.Det skulle ju vara enkelt så isolering är inte heller nödvändigt. Om du bara har
10 svar · 4,5k läst
andhul
andhul: Det lär finnas olika tankar kring bastufolie... kolla mer här på forumet.
14 svar · 8,1k läst
·
M
mlkjhr: Städa ur, fixa en vettig belysning, slipa och olja (bastuolja eller vax) lavarna som jag tycker ser ut att vara av asp, det blir en kanonfin bastu!
12 svar · 10,3k läst
·
P
PernillaBD: [citat] Hej jag fick svar i att det är 11mm OSB-skiva i badrummet och bastudelen i badrummet är 10mm spånskiva. Sen sa de att ytterväggen inte har ångspärr och att det finns upp till 600cc mellan väggreglarna.
4 svar · 2,3k läst
·
G
Gooner: Undrar hur du löste luftningen på de ställen där du har tätskickt? I min värld kan man inte ha luftning och regelrätt tätskickt på samma vägg, eller något jag missat?
6 svar · 6,2k läst
·
F
f91jsw: Jag tänker att antingen: 1. limmar du dit ramen med t ex klinkerfix före flytspackling och spacklar in ramen i ett moment när golvet flytspacklas, eller 2. spärrar du av runt brunnen vid flytspacklingen och sedan monterar och finspacklar in ramen efteråt. Det blir ju ingen våtrumsgodkänd lösning oavsett men det kanske inte spelar någon roll, ifall inget är fuktkänsligt och brunnen bara
2 svar · 1,8k läst
D
drsakke: Låter helt ok, om du skummar mellan skivorna och skiva-vägg, tejpar över skötar etc och använder brandfog över skummet längs väggen så blir det bra tänker jag. Mvh Sakke
9 svar · 5,7k läst
D
drsakke: [citat] Bra; som sagt jag är enig med AndersS att du måste framför allt ha riktigt utfört ventilation i själva bastun. Hur man löser ”problemet” runt spalten är då ngt som det verkar finnas ngt olika meningar om. En lösning kan helt enkelt vara att du läktar ned taket men lämnar en liten öppning längs väggarna inn i bastun så att spalten inte blir ”tät. Hur är det gamla
30 svar · 12,5k läst
·
yonna
yonna: Felet låg i centralen; rejäl smälta. Inget fel på bastun. Sådant här ska inte hända ... men det händer.
21 svar · 8,2k läst
·
A
AndersS: Är din bastu "normalstor" hemmabastu så klarar din sten även om den inte är specialsten att förånga tillräckligt med vatten så det känns i skinnet ;)
41 svar · 30,6k läst
M
Masarin: Tältbastu uppe på sylarna: http://www.op.se/jamtland/are/bastubad-pa-fjallet-se-klippet-med-det-sibiriska-bastutaltet-pa-sylarna
25 svar · 34,1k läst
·
svartöra
svartöra: Jag byggde nyss ett litet basturum i badrummet "i väntan" på att renovera badrummet, säkert vilket år som helst. Det där tänkte jag nog behålla i ett nyrenoverat badrum. Fördelen är ju att om man tröttnar på bastun eller säljer huset till någon som inte vill ha bastu så är det bara att ta bort. Jag byggde mitt i sektioner så att det i alla fall i teorin ska gå att ta ut utan att
3 svar · 4,0k läst
L
Liteavvarje: Du har PM
1 svar · 2,0k läst
·
M
martin lasson: [citat] Fönstret är dubbla 4mm härdade glas och är 160x110cm, tror det kostade ca 2000kr, + ganska dyr frakt (köpte även ett annat icke härdat fönster till relaxen). Vi beställde från Glasnet.nu. Jag är väldigt nöjd och eftersom jag var orolig over att det skulle vara täckt med ånga/imma så är jag glatt överraskad. Det bildas lite imma over en del av fönstret précis då man
28 svar · 8,2k läst
·
J
Jakke: [citat] Hade redan tänkt mig ett traditionellt aggregat med ~100kg sten, men även ute efter alternativet med insprutad ånga som du skriver. Så man slipper se alla som sitter i bastun... ;)
2 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.