Bastu
AndersS: Gissar då, att du ställer frågan beror det på att ni inte har så bra kontakt eller ev. problem med övriga släktingar? Och ni har inga skrivna avtal mellan er hur ni får nyttja fastigheten? Blir fundersam över din formulering "hur pass mycket förtret kan grannarna ställa till med då?". Min tolkning är att de formellt är delägare till fastigheten och inte enbart "grannar" vilket vid
Dan_Johansson: https://www.google.com/search?q=vedeldad+bastuaggregat&oq=vedeldad+basti&aqs=chrome.2.69i57j0l3.5474j0j7&client=ms-android-huawei&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Turbo_Tail: Jag skulle rekommendera Harvia. Största aktören i Finland och mycket bra kvalitet. https://www.harvia.fi/sv/modell/uppvarmning-av-vatten/
stjärnan: Jag var också inne på att bygga en tältbastu men till slut köpte jag en Mobiba MB-10 med rostfri Mediana-kamin. Jag beställde utan problem från en tysk återförsäljare men den finns i Sverige också (betydligt dyrare). http://en.mobibadeutschland.de/magazin/product/mobile-sauna-mb-10-mediana-stove-1 Jag är väldigt nöjd med den men man måste tänka på att tältet i sig inte lagrar
Nikorasu: [citat] "Räcker" blir ganska subjektivt i detta fall. Tjockare isolering ger så klart snabbare/billigare värme i bastun, men med tillräckligt stort aggregat tror jag inte du får problem att få upp värmen till en bra bastunivå.
Nikorasu: Jag skulle säga nej, du behöver inget tätskikt i det här fallet. Du har inget organiskt material under klinkers, plattans betong blir så att säga en "förlängning" av klinkers, fix och fog som ömsom fuktas och torkar men inte tar skada. En platta härdar snabbt men tar månader att torka ut helt. Om du skulle lägga tätskikt, så bör plattan vara torr, och det tid.
Hemmakatten: Hade en gång en liten oisolerad friggebod som bastu i Sthlmstrakten. Med elaggregat, fungerade utmärkt.
drsakke: Som fix rekommenderas ngt som har hög flexibilitet med tanke på stora temperaturväxlingar och olika material i väggen. Det som generellt rekommenderas är fix med klass "S2" , i tilägg ska man kolla at fixen tål höga temperaturer. Kiilto: Highflex S2 DF(tål 100gr) Mapei: Ultralite S2 (tål 90gr) Weber: Flex fix (tror det var 100gr) Mvh Sakke
Dan Lindberg: Ha ha, nej ingen granne alls. ligger helt i ödemarken. Det finns en gammal vinsch i ett träd som inte funkar. Och på stranden ligger rester av gamla bryggor, så förra ägaren byggde nog en ny brygga vartannat år.
Rutilus: Ja, har själv funderat på kommande teoretiska användningsscenarior och kommit fram till att jag nog ändå inte vill riskera att dra igång bastun på distans. Enligt manualen ska det ju bara ta 25 minuter att komma upp i önskad temperatur, så ledtiden är ju överkomlig i så fall. Vet man att man ska basta vissa tider & dagar kan man tydligen ha ett körschema. Nå, allra först måste jag
largab: [citat] Jag använde LKs eps16 system. Tunn aluminium på 15mm eps. Den epsen är relativt mjuk men det fungerar ändå. Limmar klinkers med flytfix som då helt täcker plattorna.
H-Thomasson: En liter vatten ger 1700 liter vattenånga. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Brandsläckning
Fotografen: Mja, ta heller ett större aggregat. En klen bastu som tar en evighet att bli varm och inte håller värmen gör ingen glad. Blir det för varmt kan man vrida ner termostaten.
Nikorasu: Leta efter en med så mycket stenvikt som möjligt. Elden ska värma stenen, stenen ska värma bastun. Då blir det som bäst med god "energimarginal" i stenen för att kunna förånga vatten genom hela badningen.
d.eberle: Jag tror inte heller att det blir ett problem. Vi har grundmålat vår grillkåta med bastu utvändigt först med grundolja, sedan två gånger med lasyr. Här mer om vår målningsprojekt: http://www.eberlehus.se/2019/02/26/vilken-farg/
d.eberle: Vi har också precis byggt utebastu. Kan inte en bastukåta vara ett snyggt alternativ? Jag håller på att skriva om våra erfarenheter på http://www.eberlehus.se/
d.eberle: Hej, vi har byggt en grillkåta från Norrland med bastudel. Här finns det några bilder: http://www.eberlehus.se/ Hälsningar, Daniel
drsakke: Det underligt at på trots av att det finns väldokumenterade/accepterade lösningar og byggsystem för bastu så verkar entreprenörerna lösa detta helt på måfå. Det är ju egentligen inte svårt att göra det rätt. Mvh Sakke
Ordning&Reda: Angående bredden på panelen. Finns det inte risk att de breda plankorna slår sig? Jag har sett i offentliga bastur att de liksom skålar sig utåt.
Peter2400: Kan vara värt att prova med dekorplast, det fäster och håller faktiskt bättre än vad man kan tro. https://www.hornbach.se/shop/Inredning/Dekorplast/S17394/artikel-listning.html?searchTerm=dekorplast
Anonymiserad 144342: Har ett äldre bastuagregat. Vet inget mer än att det är ett bahco och att det ansluts direkt i vägguttag. Borde jag vara aktsam att använda detta eller är det inga problem?
mexitegel: Tack! Vi har måttat på ca 150x120 kvadratiskt så då är det ju ungefär samma storlek :). Vi var lite oroliga att det skulle upplevas trångt.