Hej!

Ja, jag vet att detta diskuterats massa gånger. Men blir ändå inte klok på hur jag ska bygga min bastu.

Bakgrunden är att jag ägnat sommar och höst åt att totalrenovera källaren. Grävt ur, isolerat, ny platta, nya innerväggar, nytt allt. Nu bygger jag äntligen upp igen så känner att det börjar ordna upp sig.

Jag har reglat upp ett utrymme där jag ska ha bastu i anslutning till badrum, men undrar lite vad ni tror om mått samt konstruktion. Jag bifogar en skiss så ser ni alla mått etc.

Det jag undrar är:
1. Min grundidé är att sätta 45mm isolering (en vägg blir 70) med bastufolie på insidan. Är detta tillräckligt med isolering?

2. Ena långsidan gränsar till vinkällaren där jag eftersträvar sval och jämn temperatur. Påverkas det av bastubad 1 gång per vecka? Från början fick jag rådet att bygga som en ljudisolerad vägg - alltså två väggar á 45mm med 2cm luft mellan. Detta skulle dock äta upp en del av bastuns innermått och det blir kanske väl tight?

3. Hur rädd måste jag vara om mina centimetrar, tänker främst på kortsidan? Den är 163cm i dag tanken är att klinkra golv samt en sockel. Då måste jag ha nåt att sätta sockeln på (gips) vilket bygger 13+10 = 23. Bastupanelen vill jag ska gå över sockeln så funderar på att sätta plywood 15mm på regeln och sen på med panel 15mm = 30. Då tappar jag 6cm och landar på 157, räcker det för två lavar? Denna fråga hänger ju lite ihop med fråga 2. Skulle jag bygga den vägg jag tänkte på från början hade det ju blivit ca. 150cm ca. kvar, skulle det räcka?

4. Alla övriga synpunkter, etc. tas emot tacksamt.

• Pågående bastubygge med uppreglade väggar, isoleringsmaterial och synliga elinstallationer i ett renoverat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av bastuplanering med måttangivelser, angränsande utrymmen och väggtjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
måtten blir OK uavsett hur du gör. 150cm är mer än nog dybde. Men då ville jag placerat aggregat helt i hörnet och valt et aggregat med korta säkerhetsavstånd (t.ex Helo pikkutonttu- denna hadde jag i en bastu som var 135cm x 175cm).
45 läkt är lite klent, då ska du inte ha bänkar vegghängt. ang sockel; man kan ju fälla in t.ex gips så at ytan hamnar i nivå med innsidan av reglar. då kan du avsluta folien med liten överlapp til gipsen och smörja över kanten med våtrumsskikt (som ska under sockelklinkers) 10-20mm spikläkt och panel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.