2 110 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Reglering bastuaggregat
Tänkte göra bättre reglering än Tylös gamla då man styr vilka slingor som ska matas i aggregatet. om man använder mordern elektronik kan man styra effekten (strömuttaget) till aggregatet.
Bra om man vill värma upp bastun o sedan underhållsvärma och samtidigt köra andra förbrukare i huset.
Bra om man vill värma upp bastun o sedan underhållsvärma och samtidigt köra andra förbrukare i huset.
Har för mig att det är full fart på alla slingor och inte en trestegstermostat på dom , då ska du byta termostaten till en sådan ,
du får kolla vad du har genom att se på slingorna , om dom blir röda eller svarta när du vrider på termostaten , vissnar någon och dom andra två är röda så är det en bra termostat , skulle du byta till en trestegs så kommer du inte undan utan har minst
4 kw eftersom det är 400V mot slingorna och ett s.k litet steg blir två slingor
Ska du trassla till det riktigt , så en trestegstermostat som kopplar in en slinga i taget , men då måste en nolla vara med som är kopplad i nollpunkten på slingorna , stegen blir då 2 4 6 kw , du får se vad som blir i ditt tänkande .
Att få ihop något med elektronik och ev reläer ( flera stycken ) går men är inte ekonomiskt försvarbart .
du får kolla vad du har genom att se på slingorna , om dom blir röda eller svarta när du vrider på termostaten , vissnar någon och dom andra två är röda så är det en bra termostat , skulle du byta till en trestegs så kommer du inte undan utan har minst
4 kw eftersom det är 400V mot slingorna och ett s.k litet steg blir två slingor
Ska du trassla till det riktigt , så en trestegstermostat som kopplar in en slinga i taget , men då måste en nolla vara med som är kopplad i nollpunkten på slingorna , stegen blir då 2 4 6 kw , du får se vad som blir i ditt tänkande .
Att få ihop något med elektronik och ev reläer ( flera stycken ) går men är inte ekonomiskt försvarbart .
Klicka här för att svara