G
greenbay: Vet vet du om underarbetet bakom teglet, är det sågat tegel med fuktspärr och allt bakom? Hur ser det ut i golvvinkeln mot väggen? Snyggt var det i alla fall. Onekligen en inspiration. Själv ogillar jag starkt de sk moderna badrummen, de känns som DDR el liknande. Vitt standardkakel blir aldrig omodernt i mina ögon, sen kan man köpa svindyra handdukar och "klä" upp badrummet med
1 svar · 2,1k läst
S
Skruvskalle: Hallå Kan varmt rekomendera Hafa Steamer 130, vi har en sen i höstas och det är guld värt att kunna stänga om barna när dom badar. Fotmassagen och ryggmassagen är sådär men allt vägs upp av ångan!. Enda problemet är att det lätt tar för lång tid att duscha nu för tiden... // Skruvskalle
3 svar · 11,7k läst
A
AndWig: Tack för bra svar!
2 svar · 7,0k läst
A
S
synpunkter: rinkaby rör har OK pris på Kimas grejer.
3 svar · 2,8k läst
G
gaia: fint med spegelreflexer :). Måla dina kopparrör ( vitt?) så slipper du gröna fläckar på din framtida duschgolv ;). gaia
33 svar · 17,8k läst
·
S
Skogsbananen: Men försäkringsbolagen säger att det inte duger att följa reglerna utan att man måste följa en leverantörs anvisningar eller?
4 svar · 2,7k läst
·
S
Skogsbananen: Om du menar bjälklaget så gör man hål mitt i bjälkarna och förstärker kring hålen. Det finns en del frågor om det här på forumet.
1 svar · 2,3k läst
M
Anonymiserad 23608: [citat] Föreningen brukar ansvara för stammarna och bostadsrättsinnehavaren för alla rör från stam fram till installationer, inklusive golvbrunnen. Brunnen måste bytas om man skall följa branschreglerna, dock inte rören. Om man inte byter rören är det ingen självklarhet att försäkringsbolaget ersätter en framtida skada om orsaken är läckage från nämnda rör. Grundkriteriet för
2 svar · 5,3k läst
E
erito: ozon-rengöringen kör ju automatiskt efter varje bad, annan rengöring har jag inte tänkt på ännu :) Kanske man ändå måste bubbla igenom med något klor-liknande en gång per år?
6 svar · 8,2k läst
·
K
KurreBurre: Har du kollat/frågat under Byggnadsvårds-forumet. Där e det säkert nån som har gjort badrum :)
11 svar · 3,4k läst
K
kakelkjell: Jag är rädd att du blir tvungen att bila upp brunnen och fixa dit o ringen, konstruktionen blir inte typgodkänd utan den. Lycka till
1 svar · 2,4k läst
MathiasS
MathiasS: Ja det går bra att köra i etapper, se till att få ett ordentligt överlapp bara.
2 svar · 2,2k läst
S
Stefan_h: Jag använde en takpappskniv.. Skar mattan i remsor om ca 2 dm.. Sen var det bara o dra.. Gick rätt smidigt faktiskt.. http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/mellan/121558_b.jpg
1 svar · 6,0k läst
C
CarMan: Jag kan inte förfarandet, men om väggen står still o golvet kan rörasig så låter det inte som en vattentät lösning
9 svar · 7,8k läst
pinebar
pinebar: Hej! Det låter lite rörigt i ett så litet badrum. Kan du inte ladda hem Room328 elelr SketchUp och testa lite eller skissa för hand med material som likar dina? Då borde du få en bättre uppfattning om hur det kommer att se ut. /pinebar
1 svar · 3,7k läst
M
Myrin: I vår källarae installerade jag en toalett och valde då att dra in den genom väggen vilket blev betydligt enklare. Jg ser inga risker med detta, Frysrisken tordes vara minimal då det inte skall vara vatten stående där så jag kan inte se andra problem än estetiska möjligen. /Zeb
1 svar · 3,8k läst
M
mbn: Ledsen Johan att jag inte insåg att ditt inlägg var ett relevant inlägg, dock har du fel i att jag ine skulle ha läst det ;) Ordet "kanske" samt att jag rådde Anders att kontakta yrkesfolk borde inte tolkas som om jag Vet att det är så. Anders är en klok man och har antagligen redan förhört sig på andra håll också än bara på ett forum där folk kan och får yttra sig ganska fritt.
12 svar · 9,2k läst
·
M
maggie: Jag har en våtrumstapet som är 10 år gammal men i vårdet skick för jag har haft en duschkabin som skyddat från fukt och mögelangrepp. Nu skall jag byta ut badrumsinredning och duschkabin. Bakom skåp och speglar har tapeten missfärgats gul. Jag undrar om det går att måla en våtrumstapet, och vilken sorts färg i så fall, behövs grundfärg? Maggie.
0 svar · 4,1k läst
Q
quilding: Ok. Angående "firman som gjort det" så kanske det är samma som gjort den undermåliga dräneringen runt huset, dvs "en bekant" till förra ägaren :o. Jag ringer försäkringsbolaget så får vi se vad som händer
6 svar · 4,6k läst
R
roblof: Sök på spottar och downlights, finns en massa trådar om detta (problem) ;-)
3 svar · 5,0k läst
A
Argorat: Tack så mycket! Funkade bara bra... :)
4 svar · 2,5k läst
MathiasS
MathiasS: Nej den behövs inte. Vanligtvis så länger man en sträng silikon på porslinet (toaskålen) och trycker därefter dit själva skålen. Jag använde de distansbitar som IFÖ har men ifö sa själva att man lika gärna kunde använda silikon direkt, speciellt om underlaget är relativt slätt.
1 svar · 3,0k läst
S
Stefan_h: Silikon håller för mer än man tror... TA båtar tex.. Där man drar ett varv med silikon runt motorbultarna.. När det har härdat kan man ta bort bultarna men motorn hänger kvar en stund till ( Om det är ordentligt med silikon ) Ibland för man bända bort motorn för att det satt sig hårt... Och då pratar jag om motorer i viktklassen 100 kg och uppåt.. Så det bör hålla men enbart
1 svar · 3,0k läst
R
roblof: Ja just det tack för tipset! Funderar lite på manshetten "stavning" Läste på Purus hemsida ang. "Puruskniven" verkar smidigt. Är det någon som använt den? Eller är det mattkniv som gäller... Tänker främst på tillskärningen innan montering av klämringen. Något att tänka på vid monteringen av PK-Ramen "Slutkristen"?
5 svar · 4,6k läst
·
K
kakelkjell: Det går alldeles utmärkt att fästa kabeln med stripes i nätet. Jag brukar köra med stripes i kurvorna, o när jag har lagt ut kabeln genom att stripa bara kurvorna så tejpar jag kablarna på "rakorna" tvärs över alla. Lycka till
2 svar · 6,5k läst
H
hempularen: Det finns ju 2 saker att titta på i frågan. Det ena gäller kabelns värmeutveckling mot brännbart material. Det andra gäller golvets stabilitet för ev klinkersättning. vad gäller brännbart material (som frågan gällde) så måste man titta på vad tillverkaren föreskriver. Och om det inte framgår av monteringsanvisningen så byt fabrikat. Vissa tillverkare godkänner montage direkt
2 svar · 6,5k läst
O
Oskar: du klarar dig på 30 liter om det bara är en person som ska duscha... genomströmningsvärmare går oftast på 3fas och kräver en hel del ström...
1 svar · 7,0k läst
J
jojjje: Inredningsglas har kampanj på en del dusch väggar, hela 2006 faktiskt! Har själv köpt niagara för 6200:- :D
10 svar · 2,6k läst
N
Anonymiserad 23608: [citat] Nej, man får inte använda silikon runt slukristen. Risken är att man fogar ner mot tätskiktet och hindrar vattnet som skall "rinna" under plattorna från att kunna ta sig ner i brunnen.
10 svar · 7,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.