Badrum
Anonymiserad 23608: [citat] Nej, man får inte använda silikon runt slukristen. Risken är att man fogar ner mot tätskiktet och hindrar vattnet som skall "rinna" under plattorna från att kunna ta sig ner i brunnen.
Angelven: Såg iofs häromdan ett kakel bestående av tre delar - en "golvsockel", en "pärlspont" och en "krönlist" - 20 cm bred per enhet. 3500 kr/m enligt inredningstidningen. Det ser precis ut som pärlspont men är kakel. Å andra sidan har jag tänkt samma sak - pärlspont - men jag antar att man limmar distansen istället då ? Eller skruvar och limmar man i våtskiktet ? Fördelen är dels att det
Perro: www.sigro.se har Terra och har bra priser. Jag var inne själv på det ett tag, otroligt snyggt....sen kom jag på att det nog inte är speciellt skönt, andra leverantörer med liknande form har speciella ryggstöd som insats, vilket säkert beror på nåt.....stil och form är viktigt men inte allt, oroa dig inte för hur man bygger in det, finns speciella plattor, Timell har gjort det på TV:-)
kakelmaster: Anledningen till att vi inte har medelhavs fogar på 1mm här är att det skall komma in fog mellan plattorna och inte bara på ytan med stor risk för sprickor överallt. [citat]
Maxal: Hej! Letar efter ett badkar med följande egenskaper: Det ska vara så raka hörn som möjligt. Inbyggnadsbart. Ena kortsidan ska vara kortare än den andra, dock ej ett hörnbadkar. Ej bubbelbadkar! Hittade ett på Bauhaus som hetter "Camargue Orange" tror jag men det var "felvänt" och tydligen väldigt svårt att beställa nytt. Någon som vet var jag kan hitta ett liknande?
MathiasS: In general, you would never build a floor based on spånskiva, with anything less than 22mm golvspånskiva. For the windows; why not use the same construction as on the walls (continue with plyfa and gips) and then use tiles all the way to the window frame? That usually looks nice.
morsan: Ingen aning, jag letade runt på nätet bara ;) Jag funderade på om en disk/tvättbänkskran med disk/tvättmaskinsanslutning skulle kunna fungera, men den kan väl bara kopplas till kall- eller varmvatten :-/
Hanjo: Nja, riktigt så illa är det inte. Det är i ett hörn som det är så lågt ( ca 1/2 m2 ) Men där var också gammalt flytspackel som satt löst som jag tagit bort. Resten av golvet har också rester av flytspackel som sitter ordentligt. Ta bort hela golvet är inte att tänka på.
cpalm: Hur gammal är plastmattan? Är den gammal (+20 år) så glöm idéerna om att skarva i en ny bit matta. När mattan fått några år på nacken så tappar den spänsten, och den går inte längre att svetsa med tillfredsställande resultat. Dessutom verkar det en riktigt usel idé med skarvar i mattan nära golvbrunnen. Forbo:s läggningsanvisningar anger t.ex. att "materialskarv inte får
pippilottan: helst själva ska det stå, inte helst... kan tillägga att en snickare ska göra jobbet så jag söker mest inredningstips, inte byggtips
anders_dahl: [citat] Använde en liten 159kr-variant inköpt på Hornbach, misstänker att en mer kvalitativ skärare funkar bättre. Jag rev skiten igen, sågade rörbitarna med bågfil och det var inga problem med stödhylsorna denna gången. Dessutom blev allt bomtätt direkt, känns mycket bättre o nu vågar jag lita på kopplingarna. Till "Fisketorp" Som "Stefan_h" skrev, alla lagren ligger direkt på
MathiasS: 1. Gips är ett exempel på icke levande material, dvs det rör sig inte vid temperaturförändringar (som trä gör) - gips är därför ett utmärkt material att sätta kakel/klinker på. 2. Med klinker avses väl ofta de plattor vi lägger på golvet, ofta lite grövre och hårdare. Idag är det ju dock väldigt vanligt att man har klinker på både golv och vägg - trenden med granit-plattor
MathiasS: Posterna har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2225]Detta ämne[/link]
Mannesson: Jag klippte av/rätade ut piggarna i mollypluggen, funkade fint. Om du inte redan har, så införskaffa även ett sånt verktyg som expanderar pluggarna (vet inte vad den heter)
therese82: vi har kollat på ritningen och det blir lite trångt men det är inga problem att komma runt och intill överallt ::) . vi ska ställa badkaret en liten bit utanför elementet och handfatet får stå kvar tillsvidare. vi kommer troligtvis flytta det senare en bit om man kan få det snyggt... vi väljer mellan två badkar, ett som är 1500x1500 och ett som är 1380x1380... standardkaret är ca
krillek: Är inte det enklaste att väva ovanpå tätskiktet?
ikeahantverkaren: efter 20 år hade jag inte tvekat och riva ut allt..det största jobbet är ändå golvet. med golvbrunnsbyte och allt annat. köp vanliga vita 15 plattor så kommer du hyfsat billigt undan väggarna. du får inte skarven 100 procentig om du bara byter ut golvmattan.det är en chansning.
krille_ro: Nej det behöver dom inte eftersom det inte är något våtutrymme och det är frågan om lågspänning, d.v.s under 50 volt.
Italian_Takeaway: Om det inte blir bra så innebär ju inte ett billigt ikea-skåp några hiskeliga ekonomiska katastrofer för dig. :D Jag kan ju gissa på att man ska tänka på att 'täta' de råa träsidorna på köksskåpet ifall vatten kommer rinnandes efter väggen. Prima det s.a.s Jag skulle kört på den planen. 8000 låter i mina öron som ett skämt.
Zoo: Duschkabin är ett alternativ. I ärlighets namn tycker vi (frun) att sådana är himlans fula och jag har fått "installationsförbud" på en sån. Jag är egentligen ute efter nåt ok sätt att installera ett duschhörne eftersom det är "problemet" i sammanhanget. Om jag funderar högt ser jag tex för mig en stuv av våtrumsmatta som läggs på golvet under duschen som silikoneras fast i
brainpool: Har ställt frågan på måla-forumet utan att få svar, kanske bättre kunskap i ämnet finns här? Håller på att anlägga tvättstuga i en befintlig tillbyggnad på huset. Den vägg som vätter in mot huset är den gamla tegelfasaden och denna vill jag måla. Frågan är vilken typ av färg som är bäst och frågan är vad som gäller för krav på fuktspärr, då det är en fd yttervägg
Tyrre: Kul :) Snart kommer också den totala sammanställning som kanske ter sig som en mardröm för mig men då får alla andra som betalt mycket pusta ut i alla fall. Lycka till! /Tyrre
Robert_Maria: Du har två val som jag ser det. Det första valet du kan göra är att "lägga till" en golvbrunn till. En spygatt i bastun kan ju vara lämpligt kanske så vatten från lögning och blöta kroppar har någonstans att ta vägen. Ett andra val är att inte ha fler golvbrunnar och tänka på att du faktiskt har en fuktspärr under ytmaterialen i hela badrummet som ska stå emot eventuella
jcarlen: är på g men att fixa det sista i nya badrummet men jag har stött på ett litet problem. Jag skulle vilja ha en upphöjning mellan duschen och resten av badrummet på golvet. och på så sätt bara ha ett lokalt golvfall i duschen Är det OK att ha det så eller måste man isåfall ha en golvbrunn till utanför duschen??