Då jag nu är klar med nya badrummet kom jag på en sak...

Måste man sätta plast ovanför gipstaket i ett badrum?
Jag har satt gipstak och målat med våtrums-takfärg ett par lager. Ovanför detta är bjälklag och sedan övervåning.

Ventilerar badrummet med en PAX med fuktstyrning.

jaha

Plasten ska vara mellan varma och kalla ytor för att förhindra att kondensen sätter sig i väggar och tak.
Däremot skulle du nog använt en primer och tätskickt i taket då ångtrycket och RH kan bli ganksa hög i våtutrymmen.
Det händer iallafall hos oss att barnen sprutar i taket och att det hänger tunga droppar därifrån.
Vet inte hur mycket färgen kan hålla emot men antar att det inte är tillräckligt.

Okay, kanske man får rolla på ett tätskikt där då. Just nu 'verkar' det okay, det blir aldrig droppar och dimman ventileras ut på 10min efter bad/dusch. Dubbla lager med våtrums-takfärg skulle räcka enligt färgfirman, men man får alltid olika svar

:)

Ett lager plast ovanför gipsen hade nog inte skadat men ha tätskickt i taket har jag inte läst om här på forumet förut vad jag vet.

Om jag får gissa helt själv så tror jag det är bättre utan plasten. Den lilla ånga/fukt som kan gå upp genom färg och gips ventileras nog lättast som det är nu med bara ett mellanbjälklag med 50% isolering (för stegljudsdämpning) och 50% luft.

Tätskikt i taket har jag aldrig hört talas om heller då jag tänker efter. Tror nog det blir bra som det är :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.