Badrum
Moelk: Källaren är ca 2 meter i takhöjd och max hälften ligger under mark så man kanske skulle isolera dom två ytterväggarna lite. Putsen är målad och jag tror det är ganska jobbigt att få bort all färg, det är väl lite riskabelt att sätta kakel på en målad vägg?
likblek: Gäller att inte få oset i stugan bara :) hmm kakel eller panel kakel eller panel... :-?
gaia: kolla: www.unidrain.dk ny sorts avloppsystem som ger nya möjligheter att lösa fal mot avloppet på riktigt snyggt sätt ;). Säljes och monteras också i Sverige ( vet ej om godkänd). gaia
stabb: Skulle också vilja ha lite tips. Vi ska bygga Älvsby-Höner i slutet på året. :)
Stefan_h: De tyckte jag oxå när jag pratade med dem... De slutade med att jag skickade ut en massa offerter men tyvärr så visade det sig att jag redan hade billigast möjligast försäkringsbolag... O de slog på nästan 10 000 per år med alla våra försäkringar så det är ju inte läge att byta.. Men samtidigt så ska de ju ersätta en skada om arbetet är fackmannamässigt utfört.. Och det är
MathiasS: Jag tycker absolut att man ska säkerställa att resterande delar av badrummet kan evakueras via denna golvbrunn om det är den enda i rummet.
krille_ro: En bekant till mig är plattsättare i stockholm och har en prislista på 600-1200 per m2 ink tätskikt. Allt beror på vilken typ av plattor det är. Mosaik är dyrast därefter kommer laserskurna småplattor som tydligen är jättesvåra att få jämt. Det har också lite med att göra hur stor badrum man har. Att få kakel i köket uppsatt är t ex betydligt dyrare eftersom det är så pass
Helena_Gavle: Jag tycker också priserna är hutlösa. Vi planerar endel ombyggnationer i huset, bla en toalett o där har jag faktiskt funderat på om man inte ska bygga förvaringen själv. Ev mha skåpluckor från ngn köksleverantör. Är det ngn som har erfarenhet av det??
kakelmaster: Man kan alldrig garantera någonting inte ens om du köper 2 identiska bilar från samma fabrik så kan ena bilen strula men du vet att den bör vara fackmannamässig utförd i grunden. [citat] Enligt min erfarenhet så är våtrumsbehörighet långt ifrån någon garanti för att man slipper någon "Byggare Harry"![/quote]
kakelkjell: Om du nu bedömmer att du behöver spackla på det gamla klinkersgolvet så se till att använda ett spackel som är avsett att vara i blöt miljö (utesortimentet!).Eller ännu bättre spackla med ett snabbfix. Lycka till.
jessicaodanne: Tack för tipset, inspiration är precis vad som behövs just nu, har ingen aning om vad vi ska göra nånstans.... ::)
Sartsa: Hej, håller helt med SoLa: vi valde vit matt på väggar med en vertikal rand där färgen är väldigt lik ek med lite grå i. För golvet valde vi mörkgrå. Färger får man med olika textiler, matta och handdukar.
jessicaodanne: Ser verkligen jättemysigt ut, nu blir jag mer och mer övertygad om att man kanske borde ha bastu. Vilka mått är det på den bastun?
boffman: Hejsan, jag är i färd med att renovera (demolera) badrummet, och går lite som katten kring het gröt runt golvbrunnen just nu... Det är träbjälklag och jag tänkte lägga in golvvärme, dock så var det cc 60 så jag har rivit upp golvet och tänkte sätta dit extra reglar så det blir cc 30. Fråga 1: Duger 45x95 mm råplan som man skruvar fast med rätt stora vinkeljärn? Varannan regel
Mille66: På den här sidan får man råd hur man byter ut ett trasigt glasblock. http://www.vetro.se/
Tyrre: Ska tänka på det till nästa gång. Nu spelar det ju ingen roll om de har legget eller inte. Jag kollade också i duschen efter fog och mycket riktigt fanns det ingen fog i hörnen men däremot i alla 90 gradersvinklar på den lilla schampoo-hyllan. Jag provade också att ta bort dammen med tummen runt lampan och det gick alla tiders. Det är ju lätt när plattan är slät. Det blåa är ju
Tyrre: Tackar för alla fina kommentarer. Angående sockeln så var tanken att få en hel golvsockel men pga fallet så är den bara hel bakom badkaret och sen blev den så stor den blev (dvs mindre) i övriga rummet. Anledningen till att det blir en halv kakelrad kvar nertill är för att de började i mitten. Så står det oxo i de kakelböcker vi tittat och anledningen är att det ska bli rakt. Rätt
tullaren: Japp betong och därefter flytspackel, snubblade på min egen tunga och glömde en icke ovesäntlig del av det hela. Har sedan frågan ställdes frilagt den gamla brunnen som ju skall undan till förmån för en ny. Det var ett helsikes skitjobb måste jag säga. Principfrågan gällde emellertid om det enligt er uppfattning är riktigt och rätt och behålla cellplasten och gjuta uppe på denna.
mikkat: http://www.bkr.se/branschregler/tillagg1_2006.pdf /M
kakelmaster: Har du en rak linge från början så kör du på frihand så du kan medla lite mellan varven använder du kryss så blir du låst och snöre är bara i vägen. [citat]
koko: Vi blandade klinkers och kakel på väggarna. De är olika tjocka men vi tyckte inte att det gjorde något (bilder finns i den klistrade tråden "Bilder på badrum..."). På 1½ år har ingen kommenterat det heller. ;)
cpalm: Nej! Tvärtom så försämrar spackel vidhäftningen och du riskerar även att få kullar i skarvarna eftersom tätremsorna blir lite tjockare än tätskiktet i övrigt.
kakelmaster: Du får sätta igång den vattenburna golvvärmen innan du lägger klinkers och ha den på hela tiden men inte på max hur mycket vet jag inte. [citat]
nikkotikko: Hej! Såg följande på Norgips hemsida http://www.norgips.se/qna.asp?choosen=75 angående spånskiva bakom gipsskiva i badrumsväggar. Fråga: Får man använda en spånskiva och en gipsskiva till väggar istället för två gipsskivor om man ska sätta klinkel i badrum? Svar: Vi rekommenderar att undvika spånskivor i våtrum bakom gipsskivan, använd istället råspont liggande. Detta med
Monica9: Tack för ditt snabba svar! Ja, det lutar nog åt ett vanligt, finns ju de med lite " bubbel" o så också! Vi ska bygga ett en-planshus på 159 kvm! Har ritat om ett hus från ett annat ställe! Äntligen får jag ett stort o härligt kök (25kvm), bara det ;) Vi bygger ca 8 km utanför Örebro förresten! /Monica!