C
cpalm: Instämmer med Gutte. Jag gipsade med 6mm renoveringsgips limmat med Ardex S48. Blev kanon. Ett tips är dock att kolla mycket noga så att underlaget är plant och spackla upp/slipa till detta innan. Gipsskivor har nämligen inte alls någon lust att forma sig efter underlaget. Mindre gropar/svackor är naturligvis OK, men det är tråkigt att upptäcka att det är en liten bulle mitt på
2 svar · 3,5k läst
U
Ulf_RTCW: Skall limma fast ett porslinshandfat ovanpå en träskiva av ek (grundoljad). Vad skulle ni rekommendera att använda för lim? Eller skall man använda silikon?
0 svar · 5,6k läst
J
JCS: Hej Falken60 Vi har benyttet "Panelskivan" i vort baderum. De er kläbet direkte på gibspladen, der er sikret med et 1 mm tykt lag fugtspär. Det funker meget godt. I duschhörnet er der naturskiffer, som også ligger på gulvet. Mvh JCS
5 svar · 3,1k läst
T
tsarraz: Mycke mosaik går det åt
6 svar · 2,3k läst
·
C
CarMan: jag la ett sträck i 45 grader & sen vart det en hel del mäta & "torrläggning" då man inte vil ha plattpr sobara är som små pluppar, platorna ska ju varaså nära halva plattor som möljigt, vid varje avslut & helst nån form av seumetri på alla synliga ytor. Sen hade ju jag stor kontrast mellan fog & platta, så jag var tvungen att lägga platorna super rakt. & det var
2 svar · 5,3k läst
S
Anonymiserad 23608: [citat] Dom regler jag nämnde ovan gäller hos Trygg-Hansa, Länsförsäkringar, IF, Folksam, Zürich (när dom teckade privata försäkringar) och Holmia (när dom fanns). Det låter som att du antingen har blivit blåst, hade en riktig skitförsäkring eller ett riktigt risigt badrum.
10 svar · 11,8k läst
L
linnea71: hej Vi har tänkt lägga på puts på ett trähus , måste man ta bort trä panelen först ?
0 svar · 5,8k läst
I
inkognito: man kan använda limpistol, då kan man kalka upp och foga samma dag =)
5 svar · 7,3k läst
J
jcoboy: Härligt att höra - kör hårt
7 svar · 3,5k läst
D
dahl: Hej! Jag och min sambo har just renoverat vårt badrum. Vi ställde in ett hörnbadkar (140x100) och dras nu i valet och kvalet kring draperistång. Hade badkaret varit tex 140x140 hade vi kunnat köpa oss en stång i rät vinkel. Detta blir dock inte så snyggt. Finns det draperistänger som går att forma efter tycke eller andra lösningar som kan passa detta ändamål? Tack på förhand.
0 svar · 4,4k läst
J
JennyS: Hej Jag får hålla med om att plast i badrum är väldigt praktiskt, har faktiskt aldrig haft ett helkaklat badrum i hela mitt liv. Problemet här är nog snarare färgerna som absolut inte funkar. Men! Jättebra tips från Madeleine. Ska kolla upp detta! Tack så mycket.
7 svar · 5,4k läst
S
Sara_B: [citat] Nä, det blir svårt eftersom skåpet är 60 brett (och 60 djupt...)
3 svar · 3,6k läst
R
roblof: Jag har varit inne på det, men silikon blir så d-vla fult efter ett tag. Speciellt när man måste silikona en springa på 1,5 cm. Intressant det där med klinkerfog. Någon som prövat?
2 svar · 5,0k läst
A
arny: Installerar du duschkabin borde du vara tämligen säker. Tänk bara på att se till att ventilationen fungerar bra.
4 svar · 3,1k läst
P
peterand: Sätt lyftuppen på en bit gips så får du 13mm extra flytspackel
20 svar · 4,6k läst
M
Mejann: Pingisbollar brukar vara ett annat knep.
4 svar · 4,2k läst
S
Stefan_h: Det är ett översvämningsskydd... Som i handfaten då du har ett litet hål precis under kanten så att vattnat inte kan rinna över..
1 svar · 9,2k läst
J
JCS: Hej Sasha Her er et par billeder framit gamle baderum. Halvvæggen har, som du ser en vinkel der er smallere end den hvorpå toalet og bidét hænger. På væggen indmod duschen er der monteret en bænk, således at man kan sidde eller lægge tøj. Mvh JCS
8 svar · 3,4k läst
·
H
Hanjo: [citat] Ja, det lutar åt att det blir gips på tre av väggarna. Den sista väggen får jag inte plats med något gips pga det blir för trångt för muggstolen. Får jag inte tätskiktet att fästa på denna vägg, ja då blir det inget tätskikt på denna vägg. Jag vet, det är generalfel men va f-n ska jag göra ?
10 svar · 4,3k läst
P
Pittbull: Undrar om någon känner till väggskiva av typen respatex? Skall vara en norsk produkt tror jag ::) Ska vara i badrum.
0 svar · 3,1k läst
C
co: Leelo vi har svenskabadkars Marsala http://www.svenska-badkar.se/sv/index.htm det får man lungt plats två välväxta människor i! http://www.svenska-badkar.se/sv/photo.asp?id=35
18 svar · 15,0k läst
·
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Vad gäller väggarna så är det ju lite svårt att veta utan att känna till förutsättningarna med rör och andra installationer. Är det möjligt så är ju den enklaste lösningen (som är godkänd) att skruva på en extra gipsskiva. Golvet: det enklaste, även det godkänt, är att lägga 12 mm gv-rör och sedan flytspackla ovanpå det.
1 svar · 2,2k läst
V
view99: Man tackar så mycket för hjälpen!
4 svar · 5,7k läst
A
Argorat: Igår kväll såg jag att det blivit små, smala sprickor i mitt nygjutna golv i badrummet. Kan man förhindra att det fortsätter spricka eller är det till å plocka fram bilmaskinen och göra om?  :'( Jag såg i en annan tråd att man ska ha en gummilist närmast väggen om man har trähus, för att förhindra att rörelser fortplantar sig till betonggolvet? Kan det vara bristen på så´n
0 svar · 2,3k läst
C
CarMan: Jag kör med vit fog & valde en anna sort en den vanliga bruk baserade, just för att den inta sak miss förga så lät. denna sort är nån "plast" baserad fog & suger inte åtsig på samma sätt.
2 svar · 3,6k läst
·
S
sarrow: ok, tack för svar, då tror jag det blir i flytet ;)
4 svar · 2,0k läst
I
inkognito: Inget roligt när sådant händer, och av den anledningen sätter inte jag kakel, det finns ganska fina plastmattor idag ocg då blir det tätt. Enda gången jag skulle sätta kakel/klinker det är i källare. Jag tror att vi inom en 10 års period kommer att ha massor av vattenskador i badrum och dylikt, på grund av dagens kakel/klinker hysteri. Visst är det snyggt med kakel och klinker, men
1 svar · 4,9k läst
I
inkognito: ja det är helt säkert att det kommer därifrån, eftersom det bara finns där just i det hörnet, vi har gjort provborrning innan vi köpte huset och det var mycket bra. Anledningen till att jag är ganska säker är för att de hade skruvat hål med massvis av skruvar i duschhörnet, och det fanns inga tätskikt bakom kaklet.
6 svar · 19,3k läst
D
dahl: Jag pratade med plattsättaren igår. Han sa att jag edast behöver pilla bort det papper som sitter löst, resten kan sitta. Det låter dock lite konstigt. Man vill ju vara säker på att allt inte rasar. Är det fler som kan komma med synpunkter och dela med sig av erfarenheter vore jag hjärtligt tacksam.
2 svar · 4,1k läst
thomas33
thomas33: När vi köpte vårt hus, så var det förberett för bidé med ett par rör på en rostfri fästplatta på väggen och där det satt kromade ändpluggar på rörändana. Avloppsröret var dock inte framtaget.
1 svar · 7,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.