hej
vi renoverar badrummet och när det var dax att flytspackla så reagerade jag på priset,,,, det kanske är i sin ordning men jag vill iaf kolla vad ni anser...

vi har lagt golvvärme 5 eller 6 mm på vårt badrumsgolv som är knappa 4m2, skulle därför tro att det handlade om drygt 15-20mm spackel. Det är på träbjälklag i botten och jag har förstått det som att materialet blir dyrare för att det ska vara lätt och stelna fortare än på betongplatta.
priset inkl. flytspackel och svart jobb blev 4000:- Hantverkaren fixade jobbet på ett par timmar så arbetskostnaden kan ju inte ha varit så jävla hög. Vad kostar materialet till ett sånt här jobb egentligen??

Om det är rätt gjort så ska de vara minst 15 mm spackel vid golvbrunnen och sedan tjockare därifrån. Skulle gissa att det då gått åt runt 200 kilo flytspackel, vilket blir en kostnad på runt 2000 spänn, lite beroende på vilket spackel som använts.

ok, då kan man tänka sig att han gjort av med material för ca hälften av de 4000:- och att han tagit timpris på iaf ca 700-800kr/h för jobbet.... dyrt jobb med andra ord eller?

Svart eller vitt?

För det är klart att i praktiken blir timpriset lite högre på ett så litet jobb om det ska ens vara lönt för honom att ta på sig, han ska ju åka och köpa material och så vidare. Jag tycker inte att det är alls särskilt dyrt om det är vitt.

Edit: Och nu såg jag att du redan skrivit att det var svart. Då kanske det borde kostat 700-100 spänn mindre kan jag tycka.

Svart enligt första inlägget...och svart jobb har ju den egenheten att den enda som tjänar på det är hantverkaren själv.

Hur menar du? Om det blir billigare, och hantverkaren gör det bra så tjänar väl kunden på det också?

Nja svartjobbsdebatten har ju varit uppe förr, kanske inte skulle ha dragit upp den igen. Tänkte bara att den som anlitar svartjobbaren får ju oftast bara momsen avdragen och på så sätt blir det ju billigare, men i gengäld så kan ju inte nån garanti åberopas, och inte kan man använda kostnaden vid ev. senare försäljning och deklaration.
Ur ett kortare perspektiv så tjänar man en del på att få ett jobb utfört svart förstås, men mest tjänar antagligen hantverkaren som troligen använder samma timpris som vid vitt, men utan momsen som sagt.

Förstår vad du menar, och nej, vi kanske inte ska ta upp den diskussionen här. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.