Toalettstolen hemma hos mig är skruvad precis som alla gamla toastolar, rätt ner i golvet med 4 skruvar. Det är inte klinker eller nåt sånt utan våtmatta på trästomme/spånplattegolv. När jag städar gör jag som när jag jobbat med städning, sprutar massor med varmvatten överallt med duschen, sprejar på medel, låter dra lite, sen spolar och skrapar jag allt till golvbrunnen. Min far sa att jag inte skulle göra så för vatten kan rinna ner där skruvarna sitter i golvet och orsaka fuktskador...? Jag trodde att en skruv i mjuk latexmatta skulle ge ett helt tätt hål, är det inte så?

Borde jag lägga mjukfog runt hela stolen för att stoppa fukten? Det bär mig emot, jag har redan behövt skruva bort den en gång på knappa 3 år.

Spruta rejält med silikonfog i själva skruvhålet innan du drar i skruven så blir det tätt.
Jag skulle nog inte vara så frikostig med vatten på golvet vid städning. Finns det en läcka någonstans i mattan bäddar det för problem.

hej jag har inga skruvar på min stol,jag har silikonat runt hela stolen o det håller stenhårt,har tre barn som klättrar på den o det håller.glenn

hecke skrev:
Spruta rejält med silikonfog i själva skruvhålet innan du drar i skruven så blir det tätt.
Jag skulle nog inte vara så frikostig med vatten på golvet vid städning. Finns det en läcka någonstans i mattan bäddar det för problem.

Fast då blir det ju ett helvete att få loss skruvarna igen när det är dags.:( Man vet aldrig.

Silikonfog är det flera som rekommenderat. Då får jag förstås plugga skruvhålen i toastolen också. Men då är det återigen en väldigt "fast" montering....

Det är ju väldigt konstigt att det inte finns lösa gummipackningar som man kan lägga under stolen vid fastskruvning. I ett våtrum ska man ju kunna söla på med vatten utan att det tränger ner i golvet.

gaffa skrev:
Fast då blir det ju ett helvete att få loss skruvarna igen när det är dags.:(
Inte alls, du märker knappt någon skillnad. Så gör man alltid vid håltagningar i badrum.

Jag tog bort vår toastol (inför badrumsrenovering) för ett par veckor sedan och silikonet ställde inte till med något problem. Trots att denna toa suttit bra länge med silikonade skruvar.

Hmm, jag kanske borde göra mig besväret att skruva bort stolen och göra så som ni säger... Det vore ju mycket synd om det skulle bli fuktskadat under golvet om några år.

Jag drar mig för att skruva bort vattenanslutningen för det brukar vara lite jäkligt att få toan att sluta rinna när man varit där och vridit. Men vad fan, vad gör man inte för att ta hand om huset....:)

Kan du inte försöka med någon smal spets att få ner silikon i skruvhålet utan att röra toastolen. Vad gör det om du sprutar på lite extra? Det syns ju inte utanpå. Smeta även lite extra på själva skruven innan du drar i den.

Absolut, jag hade gjort precis som hecke säger. Ut med skruvarna och möla ner silikon utan att flytta muggen. Sen tillbaka med skruvarna igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.