År det dumt att välja matt kakelfärg ur rengjöringssynpunkt? Rent logiskt borde det fastna lhårdare i en matt, strävare yta än en blank, hal. I kakelbutiken sa de att det spelade ingen roll, men stämmer denna uppfattning med era erfarenheter?

Nu har vi iofs inget blankt kakel men kan säga att det är inga problem att rengöra det matta. Sen om det är ÄNNU lättare med blankt vet jag som sagt inte. Badrumsklinker (och glasdörrar) rengör jag med Cilit Bang och det är supersmidigt!

Vi har ett matt kakel som (troligen) är sintrad i köket. Visst bet smutsen fast på detta innan vi behandlade det. Ett ytterligare problem vi hade var att plattorna var relativt vassa så att de skar sönder wettexduken vi försökte torka med. Resultatet var att vi hade wettexsmulor på kakelväggen.

Efter rekommendation från firman som kaklet var inköpt från behandlade vi kaklet med Texelent sten & fogskydd vilket gjorde kaklet betydligt mer lättstädat.

::TEXELENT::

fredwel skrev:
Vi har ett matt kakel som (troligen) är sintrad i köket. Visst bet smutsen fast på detta innan vi behandlade det. Ett ytterligare problem vi hade var att plattorna var relativt vassa så att de skar sönder wettexduken vi försökte torka med. Resultatet var att vi hade wettexsmulor på kakelväggen.

Efter rekommendation från firman som kaklet var inköpt från behandlade vi kaklet med Texelent sten & fogskydd vilket gjorde kaklet betydligt mer lättstädat.

::TEXELENT::

Aha, bra tips, men ytans utseende blir inte påverkat av medlet så att den behagligt matta färgen tonas bort?

¤ akila ¤ skrev:
Nu har vi iofs inget blankt kakel men kan säga att det är inga problem att rengöra det matta. Sen om det är ÄNNU lättare med blankt vet jag som sagt inte. Badrumsklinker (och glasdörrar) rengör jag med Cilit Bang och det är supersmidigt!
Kanske är som så att om man ändå måste göra rent så är det ett försumbart extraarbete?

T&H skrev:
Aha, bra tips, men ytans utseende blir inte påverkat av medlet så att den behagligt matta färgen tonas bort?
De har blivit något blankare men det var det värt för nu går de att göra rent....

/fredrik

Jag vill varna lite för att använda cillit bang på mörka fogar! Skulle skura rent vårt mörgråa klínkers i helgen och nu har jag en vit beläggning i alla fogar samt på en del av plattorna som verkar vara helt omöjligt att få bort..Vet inte hur vi ska göra...

Så inget cillit bang på mörka fogar,även fast det inte står nåt om det på flaskan!

Ananrs så kan jag säga att det inte är några som helst problem att göra rent vårt matta kakel...enklare än när vi hade blankt tycker jag iaf:-)

lillalillajag skrev:
Jag vill varna lite för att använda cillit bang på mörka fogar! Skulle skura rent vårt mörgråa klínkers i helgen och nu har jag en vit beläggning i alla fogar samt på en del av plattorna som verkar vara helt omöjligt att få bort.
Men man ska inte behöva SKURA med Cilit Bang! Bara blöta fogarna, spraya på, sprida ut medlet med en trasa och spola av med vatten. Får inte vara på mer än en minut... Vi har gråa fogar och inte märkt av nga belägningar.

T&H skrev:
År det dumt att välja matt kakelfärg ur rengjöringssynpunkt? Rent logiskt borde det fastna lhårdare i en matt, strävare yta än en blank, hal. I kakelbutiken sa de att det spelade ingen roll, men stämmer denna uppfattning med era erfarenheter?
Kan iofs bara uttala mig om matt och blankt kakel i kök, men rengöras måste ju det också, och tycker matt kakel är lättare att rengöra! Har blankt kakel i duschen nu och det ska bort till fördel för matt när vi renoverar...

• Gilla
Moisam
  • Laddar…
wahlström skrev:
Kan iofs bara uttala mig om matt och blankt kakel i kök, men rengöras måste ju det också, och tycker matt kakel är lättare att rengöra! Har blankt kakel i duschen nu och det ska bort till fördel för matt när vi renoverar...
Låter bra det, föredrar matt! :)

Jag har matt svart kakel i dusch/bad och det är lättskött. Sprayar lätt med Ajax Shower Power - eller ngn likvärdig produkt - efter duschen ett par ggr/veckan. Men i ärlighetens namn skrapar/torkar jag duschen efter varje gång förstås.

lillalillajag skrev:
Så inget cillit bang på mörka fogar,även fast det inte står nåt om det på flaskan!
Ja, allt som löser upp kalkbeläggningar löser också upp en kakelfog. Man råder att blötta fogarna med vatten innan man sprayar på kalklösande medel. När fogen är mättad av vatten tar den inte till sej så mycket av medlet och fogarna skadas minimalt ;).
gaia

¤ akila ¤ skrev:
Men man ska inte behöva SKURA med Cilit Bang! Bara blöta fogarna, spraya på, sprida ut medlet med en trasa och spola av med vatten. Får inte vara på mer än en minut... Vi har gråa fogar och inte märkt av nga belägningar.

Med skura menade jag ju att jag skulle göra rent i duschen...Jag sprayade,gnuggade lite lätt med en trasa och sköljde sen av...och dom vita beläggningarna e ett faktum detta till trots:-(

gaia:missade dock att blöta upp fogen först....

Antar att vi åker på att slänga på ett lager fog till uppepå detta för att få bort skiten...

Så för min del blir det aldrig mer cillit bang i detta hus iaf!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.