Jag har ett bra fall i hela badrummet, men eftersom golvbrunnen nu är utbytt så saknas det fall närmast golvbrunnen (en grop på någon centimeter där brunnen ligger ca 2 cm över golvet. Se bild: http://prodigy.web.surftown.se/displayimage.php?pos=-434 ), så den delen av golvet kräver nytt fall.

Jag har tänkt att använda Casco och undrar nu om jag vågar mig på att flytspackla över värmegolvet (T2Quicknet) själv?

Hur går jag tillväga? Gärna steg för steg...

Bör jag fixa området närmast golvbrunnen separat?

Skall jag prima golvet och värmekabeln innan, eller räcker det att prima innan värmegolvet läggs?

Det ser ut som att du gjutit igen runt brunnen med vanlig betong. Är det det?

Ligger brunnen så att det blir lagom höjd när du flytspacklar hela golvet med rätt fall och tillräcklig tjocklek?

Man primar golvet innan slingorna limmas.

Brunnens kant ligger 2 cm över betongen just nu och kollar jag ca 50-70 cm från brunnen så faller det ca 2 cm ner till brunnens överkant. Sedan tillkommer flytspacklet på någon cm.

Det är T2Quicknet, så det skall inte bygga så mycket.

Golvets lutning (förutom där jag har bilat bort) har rätt lutning.

Om jag enbart primar innan värmegolvet. Hur lång tid har jag då på mig innan jag måste flytspackla? Ett dygn?

Låter bra. Och så brådis är det inte, det är lugnt om det går några dagar efter primning. I det här fallet är primerns viktigaste funktion att hindra uppsugning av vatten ner i plattan, och den egenskapen blir inte sämre hos primern om man väntar.

Med Quicknet ska du ha minst 5 mm spackel.

Men hur var det, hade du använt vanlig betong till att gjuta igen runt brunnen?

Jag har använt MAXIT Finbetong.

Okej. Då bör du vänta med att bygga vidare åtminstone ett par månader så betongens krympning är avklarad. Men det visste du kanske.

Nej, det hade jag missat. Tack för infon. Då blir det att ta ledigt ett tag då :(

Man skall väl inte lita på de tips man får i butikerna kanske...

Det ska man inte alltid göra, nej.. Alternativet är att du plockar upp betongen igen om den inte hunnit brinna (såg ju färsk ut på bilden i alla fall..) och gjuter igen med en snabbslipsats istället.

Den har stelnat....den har legat i två dagar nu. Bara att vänta helt enkelt...

Ah, okej. Antar att du har ett annat badrum också.. ;)

Räcker det med två månader eller behöver jag vänta längre tid för att vara helt säker?

Två månader räcker om det är normalt rumsklimat för betongen.

Jag funderade lite inatt på om jag skall orka hyra en bilhammare igen och bila upp betongen. Behöver jag bila bort allt, eller kan jag bila bort och byta en viss del av betongen?

Det kanske inte är helt omöjligt att kunna rädda golvbrunnen och återanvända den...

Hur lång tid skall snabbslipsats härda innan det går att fortsätta?

På en så liten yta som det handlar om (för det är väl bara runt brunnen, inga diken för rör och så?) skulle jag tro att det är lugnt om du bilar bort 50-100 mm och gjuter i med en snabbslipsats. Fast det vore nog bra om du kunde ge betongen en vecka i alla fall innan du lägger på slipsatsen. Efter slipsatsen kan man normalt fortsätta efter 24 timmar.

Tack, då försöker jag bila bort (testar för hand först, annars blir det att hyra maskin) minst 50mm och så gör jag rätt.

Det har härdat i 4 dagar nu så jag kanske kan slänga i snabbslipsats i mitten av nästa vecka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.