K
prodigy skrev:
Tack, då försöker jag bila bort (testar för hand först, annars blir det att hyra maskin) minst 50mm och så gör jag rätt.

Det har härdat i 4 dagar nu så jag kanske kan slänga i snabbslipsats i mitten av nästa vecka.
Jag föreslår att du följer tillverkares rekommendationer istället för att chansa.

Då får jag bila bort allt då...

ktm250 skrev:
Jag föreslår att du följer tillverkares rekommendationer istället för att chansa.
Jag har pratat med Finja om liknande fall tidigare, och de rekommenderade att göra precis så, om det bara handlade om ett litet område.

Det är ju ett mycket litet område, helst då man kommer ner en bit i hålet. Då rör det sig bara om kanske 5 cm på sidorna om brunnen och 10 cm bakom brunnen.

Det är lugnt att göra som jag skrev. Jag ringde faktiskt Ardex nyss för att kolla vad de sa, och han tyckte precis som jag att det går utmärkt att göra så när det rör sig om ett så litet område.

Tusen tack än en gång :)

jon_h:

Jag har nu bilat bort ner till 7cm djup (från brunnens kant), se två bilder:

¿prodigy¿'s bilder - Badrum - Renovering/36 - Bila bort finbetongen

¿prodigy¿'s bilder - Badrum - Renovering/37 - Bila bort finbetongen

Tror du att detta räcker?

Ska jag vänta en vecka från och med idag, eller räcker det från och med då jag gjorde gjutningen?

Det var ruskigt tungt och jobbigt att bila bort betongen, men det gick att göra det förhand :) Jag har iof händerna fulla av blåsor...

Jag tror att det räcker utmärkt. Ge det en vecka-tio dagar från gjutning, prima och lägg en snabbslipsats (eventuellt i den våta primern, kolla tillverkarens monteringsanvisning) som det går att bygga tillräckligt högt med.

Tack, då är jag på rätt spår igen :)

Nu till min ursprungliga fråga som var tanken med hela denna tråd (innan de andra problemen):

prodigy skrev:
Jag har ett bra fall i hela badrummet, men eftersom golvbrunnen nu är utbytt så saknas det fall närmast golvbrunnen (en grop på någon centimeter där brunnen ligger ca 2 cm över golvet. Se bild: ¿prodigy¿'s bilder - Badrum - Renovering/33 - Gjuta fast brunnen. ), så den delen av golvet kräver nytt fall.

Hur går jag tillväga? Gärna steg för steg...
Finns det någon bra beskrivning (alt film) som gör att jag kan övertyga mig själv av att jag klarar detta? :)

Ni behöver inte svara på den här frågan. Jag skippar golvvärmen. Blir för krångligt/svårt/dyrt.

Iof tar jag gärna mot tips om vad jag skall använda (Casco) och hur jag går tillväga för att fixa till fallet närmast brunnen, pga att brunnen nu är utbytt.

du har precis bilat i onödan... En sååndär strunt gjutning hade du kunnat flyta på en vecka eller 2 typ...

Hur menar du?

jon_h skrev:
Hur menar du?
Gjutningen är så pass liten ca 35 cm i diameter och runt 20 djup. Krympningen är marginell vill jag påstå i sådana små gjutningar. Och vill man vara säker så slänger man bara i ett tunnt nät typ hänsnät eller ett enkelt putsnät. Lär iofs räcka med glasfiberförstärkt flytspackel. Därav mitt påstående att bilningen var i onödan.

Sannolikt var den i onödan, det vill säga att det hade antagligen fungerat. Men inte säkert, och med tanke på att varken levrantör av material eller försäkringsbolag hade tagit på sig något ansvar för skador som uppstått till följd av kohesionsbrott mellan spackel och betong så vore det i mitt tycke väldigt dumt att chansa. Det räcker med att det blir en skada efter tio-femton år en gång på hundra för att jag inte ska rekommendera det. Jag vill bara rekommendera en metod som man vet fungerar till hundra procent.

Har du några belägg för att det hade fungerat till hundra procent, typ några beräkningar eller studier? Eller är det av någon sorts erfarenhet? För som sagt, inga leverantörer godkänner spackling på så färsk betong, och det finns sannolikt en bra anledning till det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.