P
prodigy: Vi får väl köra värmegolvet på på 10 grader :)
10 svar · 2,1k läst
P
prodigy: Ok, är det 20 minuter med stängd dörr? Jag får göra ett test med vårat andra badrum och ta tid :)
3 svar · 2,7k läst
J
jon_h: Vilka mängder som går åt beror på vilket fabrikat och sorts produkter du ska använda, och vilken typ av plattor som ska sättas. Din plattsättare har kanske rekommenderat ett fabrikat han/hon gillar? Då är det bara att fråga vilka mängder du ska köpa, eller hör i affären när du ska handla. Det står ofta på förpackningen vilken åtgång det är på till exempel tätkikt.
1 svar · 5,5k läst
J
jon_h: [citat] Precis. :)
11 svar · 9,5k läst
J
jon_h: Ska och ska, om du ska hänga någonting särskilt tungt kan du ju sätta plyfa där, annars ser jag ingen anledning till att ha det, precis som i resten av badrummet. Så länge du inte har en diffusionsspärr (byggplast) i väggen är det inga problem att ha en träbaserad skiva bakom fibercementskivan. Och egentligen är det då inte så viktigt att ha en fibercementskiva heller, gips
3 svar · 2,3k läst
J
juvefarmer: Gå och prata med din lokala färghandel. Jag vet att flugger har en bra färg för detta. Men jag kommer inte ihåg vad den kostar.
1 svar · 9,3k läst
Y
Ylva_P: Vi köpte ett badkar av Importlagret. När det efter 10 veckor kom från Kina var fronten fel - huvudfront isf fotfront. Alltså fick vi hitta på ett sätt att dölja den öppna fotänden. Vi kunde inte kakla för, för man måste kunna flytta karet om det blir elfel. Alltså har vi satt dit en IKEA-hylla (LACK) med plastbackar i. Det belv faktiskt jättesnyggt - och praktiskt. Det jag undrar
0 svar · 3,4k läst
J
jon_h: Ingen fara, vatten tränger ju alltid igenom en vanlig cementfog på någon minut, så en spricka är helt kosmetisk så länge inte även tätskiktet spruckit. Och det har det säkert inte gjort i ditt fall. Gör som du tänkt och mjukfoga ovanpå, det går alldeles utmärkt.
13 svar · 5,0k läst
P
patrikz: Behöver köpa duschslang ca 1,75 m lång. 1,5 är för kort och 2 för långt. duschmunstycke som man kan fästa på väggen, men helst inte ett fäste som gör att munstycket sticker rakt ut från väggen, det är ju inte så snyggt. Istället ett där munstycket ligger parallellt med väggen. Finns det sådana fästen? Vill inte ha ett sådant gammaldags där man fäster handtaget på en
0 svar · 2,6k läst
P
peterand: Det här med prissättning har det skrivits massor om och alla tror på sin gud. Faktum är dock att om man skall kunna avlöna anställda alternativt ta ut en skälig lön själv + ett visst överskott i firman så skall X kronor dras in per dag/vecka/månad. Sen kan man kalla det timpris, påslag, milersättning eller vad man vill MEN pengarna skall in. Systemet med fast pris tycker iaf jag
20 svar · 13,0k läst
J
jakim: Ok, det kör jag på :)
2 svar · 5,2k läst
J
jon_h: Kan tillägga att om man av någon anledning måste spackla innan kakling så ska man inte använda sandspackel (som våtrumsspackel är ett exempel på) utan ett mineraliskt bundet spackel. Men i normalfallet spacklar man inte innan tätskiktet, precis som Abbedabbe säger.
2 svar · 3,8k läst
phl
phl: Jag kan återkomma med 20W:aren inom någon vecka då det är sådana jag skaffat till mitt eget badrumstak. Att fräsa in i betongen är väl inte allt för mycket jobb, men om du ändå vill sätta skivmateriel i taket är det ju meningslöst att hålla på och karva i betongen.
3 svar · 1,9k läst
J
jon_h: Att det är träbjälklag på andra våningen är inte i sig ett skäl att använda tätskikt av typen matta, så länge underarbetet är rätt gjort. Däremot kan det högre ångmotståndet hos mattorna vara ett skäl att använda dem, särskilt om man har dusch mot yttervägg och att väggskivan då hamnar mellan tätskikt och en diffusionsplast i väggen. Finns mycket skrivet om detta på
4 svar · 1,6k läst
A
Abbedabbe: Tycker att näta och putsa låter som en utmärkt lösning. Alternativt hade du möjligen kunnat använda ngt gipsbruk men det tål inte fukt lika bra även om det i många fall är godkänt för våtrum. Var bara noga med att få putset till att bita ordentligt.
1 svar · 3,3k läst
G
gaia: det skulle passa med 2 st 100W taklampor , en i varje del + extra belysning vid spegeln. Oftast finns det badrumslampor på max 40-60W och det är inget bra i rum utan dagsljus och en katastrof om väggar och golv är i mörk färg. Själv har jag sökt länge och till slut hittat " ifö electric" ( sök deras hemsida med återförsäljarlista) som har snygga klasiska lamparmaturer ( tycker jag
1 svar · 2,9k läst
·
B
brevik: Som tar på sig helthetsuppdrag när det gäller badrumsrenoveringar. Gärna seriösa med god renomé. Tack på förhand.
0 svar · 3,1k läst
bigsnucke
bigsnucke: Varför ska du bygga på med skivor? (Du har väl redan en fast och bra vägg att jobba med?) För övrigt är detta med fuktspärrar, materialval och konstruktioner i källare något som det skrivits MYCKET om på forumet. Sök! (Läs gärna de klistrade trådarna längst upp, där står det mesta!) Lycka till
1 svar · 2,2k läst
S
SwiftD: När man skruvar på en förhöjningsring på Jafo brunnen ska man då spänna ner förhöjningsringen tills den spänner mot gummipackningen eller ska den skuvas ner i botten? Jag vill inte skuva hårdare än jag nu gjort utan att höra mig för så jag inte skadar brunnen... Tack på förhand...
0 svar · 2,3k läst
Ardexsmitten
Ardexsmitten: Trådskaparen har säkert fixat sitt golv, men för er andra som funderar på samma sak. Ardex S48 går att använda om det är c/c 300, citerat från deras hemsida. "Klarar plattsättning på "färsk" betong (28 dagar) utan plattsläpp och på golvspånskiva c/c 300."
24 svar · 4,0k läst
wahlström
wahlström: vad är det för dörr du har? Är det en äldre dörr som ska behållas och kanske målas om eller ska du köpa ny dörr? En kul grej som jag gjorde med vår vita källardörr var att måla rutor på den, ganska stora, dock inte svarta, björnbär heter färgen och är riktigt mörk lila, nästan svart. var inte ett dugg svårt och blev riktigt läckert! Använde bara vanlig maskeringstejp på
3 svar · 11,1k läst
M
Miniu: Hej! Nu är äntligen mitt drömhem så gott som klart. Inser att man aldrig blir riktigt klar med sitt hem som husägare. Detta radhus är inget nybygge men jag har haft mycket hjälp av er på byggahus ändå, under resans gång. Huset är byggt -73 och inga större renoveringar/ombyggnader har gjorts, förrän jag köpte det. På visningen insåg jag att detta är mitt drömhem, och nu...
0 svar · 3,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: :D :D :D Nädå. Även tyskar och amerikaner ser nyttan i en doftfri/doftjusterad närmiljö. Minns hur jag skrattade åt doftspraysreklamen där en liten kille gör "bimmelibum" och tycker att det luktar illa. Badrummet är klinisk rent, steriliserat och raskt fyllt med u-n-d-e-r-b-a-r doft från en doftspray.
1 svar · 1,5k läst
JohanOLinda
JohanOLinda: Inga problem, se till att du får ordentligt med fix under hela plattan, ingen luft. Och ingen j-a tandning heller ;). Ang. tätskitet, pratar du om nån mm hit o dit så spelar det väl ingen större roll om det är "gropigheter". Men visst fyllet tätskiktet ut det.
4 svar · 3,6k läst
S
Snaskpelle: Lås: Antingen monterar du in ett hakregellås, men det är dyrt annars får du väl montera en hasp. Dörr: Det är billigare att skaffa ett vanligt dörrblad och skena med hängbeslag i vanlig byggbutik (här är julas variant till stora portar Jula Postorder Garageportsbeslag) de finns för garderober mm
3 svar · 6,9k läst
K
Kjell_G: Tror inte jag får bidrag, det finns inget faktiskt behov i dagsläget. Det är ju bara så att kommunen gärna ser att toaletten är handikappanpassad, men exakt vad det innebär förutom att rullstolsbunden ska kunna använda toalett, dusch o handfat har jag dålig koll på. Ritningen passerade genom bygglovet i sitt original, får skylla mig själv som ändra på det. Det här hittade jag på
8 svar · 10,3k läst
P
Pesco: Ja, vi har Faktum på lilltoan, men jag är tveksam till badrummet. Det ärliksom pappersartat ytterskikt på det. Skåpmässigt ser Vedumskåpen bra ut (vi har just köpt kök) så jag tänkte försöka kolla in hållbarhetren där.
5 svar · 3,2k läst
·
J
jon_h: Om du limmar och skruvar osb-skivan mot reglarna och sedan en gipsskiva på det så bör det bli stumt nog, lite beroende på hur långa reglarna är. Jag skulle i och för sig föreslå att du reglar i till 300 c/c när väggen ändå är öppen. Vad det handlar om problematiken kring diffusionsspärr i yttervägg och så vidare så tycker jag att du ska läsa tråden längst upp.
1 svar · 1,8k läst
P
pelle_fransson: Allt beror på vilket tätsystem du väljer, men jag kikade på Kiilto eftersom priserna var lätt åtkomliga för mig (tyskt byggvaruhus på B's senaste reklamblad). Kiilto hade en jättebra pdf där all materialutgång står specad per m2 eller per mm och m2. Kolla på deras hemsida och gör det ordentligt åt dig själv. Räknade i varje fall på uppgifterna du gav iom att jag har gjort en
1 svar · 3,4k läst
Ardexsmitten
Ardexsmitten: Finns ett flertal tillverkare som påpekar att man kan spackla in värmeslingor med deras fix och flytfix. Men jag hittar ingen som påstår att det skall göras i en smäll... Snarare tvärt emot, upprättning och utfyllnad bör göras före man lägger plattorna med flytfix. Finns ju förstås så kallade halvflyt, fix som är nånstans mitt mellan vanligt fix och flytfix, men även dom så
14 svar · 10,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.