Ska klinka badrummet och dusch hörnan. Reglat med cc30 och har gles med golvvärme sen tänkt lägga dubbelgips.
Men behöver tips på fallet till golvbrunnen i dusch hörnan. Det blir en inkaklad hörna med en glasdörr...

Varför ska du lägga golvgips? Du behöver ju spackla hela golvet för att få fall, så gipsen är fullständigt onödig, bortkastade pengar och tid.

Förstår inte vad det är du undrar över förresten? :)

jon_h skrev:
Varför ska du lägga golvgips? Du behöver ju spackla hela golvet för att få fall, så gipsen är fullständigt onödig, bortkastade pengar och tid.

Varför ??
Bärigheten !! hur ska jag kunna fixa fallet på träglesen om jag nu inte ska använda golvgips??

Jagt skulle tro:

vid 30cc reglar: golvspån + flytspackel. Du skulle ju ha golvvärme så då behöver du minst ha 15mm spackel. Beroende vad tillverkaren rekommenderar.

jimnor skrev:
Jagt skulle tro:

vid 30cc reglar: golvspån + flytspackel. Du skulle ju ha golvvärme så då behöver du minst ha 15mm spackel. Beroende vad tillverkaren rekommenderar.
har redan lagt 21mm gles och vill inte ha golvspån över för den isolerande egenskapen golvspån har ,så jag hade tänkt lägga gips..

2lager
sen i dusch hörnan lägga bara 1 lager med golvbrunnen i ,sen spackla fallet upp mot det andra lagret gips...
Men detta kanske är helt upp och väggarna eller ?

Det fungerar nog. Jag har aldrig byggt så, men jag tycker att det verkar vara en okej konstruktion. Hellimma gipsen mot varandra med riktigt gipslim, typ Ardex S48.

jon_h skrev:
Det fungerar nog. Jag har aldrig byggt så, men jag tycker att det verkar vara en okej konstruktion. Hellimma gipsen mot varandra med riktigt gipslim, typ Ardex S48.
Ardex S48.
Tack för tipset.

Eller något av de andra lim som också är godkända för ändamålet. Tror att S48 är dyrast, vansinnigt dyrt i alla fall.

Längst ner på den här sidan finns några fler godkända limmer.

Undrar över om det måste vara fall i resten av badrummet som då leder till duschen ?
Om inte så vore det väl smart att fallet ska börja lite utanför dusch dörren typ 1dm ?

Jo enl. branchreglerna ska det vara fall i hela badrummet, ca 1cm per meter utanför duschzon. Man tänker väl att allt vatten ska rinna mot brunnen om ett rör eller en koppling springer läck. Tror att stora badrum, typ relaxavdelning med dusch är undantagna.

jon_h skrev:

man kan/får inte flytspakla på et levande matrial som trä

mästarsnickarn skrev:
Jo det får man visst!

mästarsnickarn skrev:
Det går alldeles utmärkt. Att spackla på spån är den metod som i första hand rekommenderas av Byggkeramikrådet. Det finns inga risker med den konstruktionen.

K
Går även utmärkt att spackla på brädgolv :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.