Har idag besiktat ett hus som jag och min sambo har köpt.

Badrummet på entré plan är renoverat 03 med kakel och klinkers. När besiktningsmanen kollade i brunnen så såg han att badrumsmanchetten sticker fram och det inte finns någon klämma som ska sitta där och det finns risk för fuktskador. Han kunde inte mäte det eftersom badrummet används men ifrån källaren syntes inga genomslag.

Vad bör jag tänka på då det gäller detta? Ska det fixas direkt eller vågar man låta det vara så ett tag? Går det att fixa på något lätt sätt som att fixa en klämma bara eller måste allt göras om?

Låt det gå på sälarens försökring, det gör det om skadan anmnäls innan köp. Sen kan ni väl diskutera självrisk....kom ihåg att självrisk är mer än de ca 2500 kr som står i försäkringsvillkor då YTskickt inte ingår.

Vi bor i ett hus från 2004 och har fåtrt en fuktskada i badrum så bara för att huset är nytt garanterar inget!

/Åsa

Blir fundersam då jag läser något om en vit klämring som skruvas fast, men det borde ju besiktningsmannen sett tycker jag.

brunnsmanschetten sticker ju fram i brunner eller vad man ska säga. Mer på ena sidan än andra. Ska kontakta mäklaren på måndag och höra med honom vad han säger då. Har pratat med en blivande murare/plattsättere nu som bekräftat att om den saknas så måste allt göras om.

Ska också nämna för mäklaren att säljarna borde höra med sitt försäkringsbolag om vad som gäller för detta borde ju betraktas som dolt fel(?) då det var så även 05 då de köpte huset av honom som ägde huset då badrummet fixades 03. Även de anlitade besiktningsman som inte kollade brunnen? Andra regler då antagligen.

Det kan ALDRIG bli ett dolt fel om det upptäcks innan köp! Eller om besiktningsmannan har knystat något om det!

Åsa76 skrev:
Det kan ALDRIG bli ett dolt fel om det upptäcks innan köp! Eller om besiktningsmannan har knystat något om det!
Nej jag vet, menade att de nuvarande ägarna kanske kan kolla det med sitt försäkringsbolag. Inflyttningsdatum är satt till 1/9 så än så länge är det ju deras hus och de visste ju inte om detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.