Såg i GVK:s broschyr "God plattsättning" att man kan sätta sockeln så att den går ner bakom plattorna. Så gjorde jag inte i förra badrummet. Där använde jag den andra metoden, att låta sockeln möta klinkersens ovansida.

Är den ena motoden bättre än den andra?

Själv skulle jag göra som du gjorde i ditt förra. Byggkeramikrådet verkar tycka att båda sätten går bra (se sid. 8).

Jo jag har sett det, och i det ena fallet rinner ju vattnet direkt från väggen ner på klinkersen. Verkar ju bättre, fast skillnaden kanske är marginell?

Det har ingen som helst betydelse. Det kommer ju ligga en fog i golv/vägg-vinkeln ändå.

Jag lägger alltid golvet sist, så väggplattorna brukar få gå ner lite bakom kanten på golvplattorna.

Kom att tänka på att klinkerplattorna som jag ska göra sockeln av inte har rak kant. Kommer det att se dumt ut med en icke rak kant i sockelns övre linje?
Plattorna är 20x20

Sätt den skurna kanten neråt, och lägg golvet sedan så syns ju inte den skurna kanten.

Jesca_j skrev:
Sätt den skurna kanten neråt, och lägg golvet sedan så syns ju inte den skurna kanten.
Jo det hade jag tänkt också :) Men det är inte det som är problemet. Plattan, i intakt skick, har vågiga kanter. När sockeln är satt så kommer den vågiga delen av plattan att möta kaklet som har raka kanter.

AHA! Läste lite snett där...
Jag tror inte det kommer att störa där den vågiga möter den släta....jag skulle gjort så iaf.

Alternativet att vända den kapade sidan uppåt tycker jag är mindre bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.