Badrum
JohanOLinda: Det går ju trixa lite med mer fix om det skulle tryta. Mer fix på rätt ställe... givetvis inte så mycket att fallet försvinner, men ditt fall på 1:20 är ju fortfarande på tätskitet. Det där löser du.
jon_h: Hur stor risk man tar om man skarvar tätskiktet beror helt på var skarven hamnar i förhållande till de delar av rummet som utsätts för vattenbegjutning. Och i praktiken är det upp till ett visst företag att avgöra om de anser sig kunna skarva på ett tillfredsställande sätt. Om de tycker att de kan göra det är de ansvariga för sitt utförande i tio år, och branschreglerna
antebante: Litet tips - själv köpte jag 4 st Hansgrohe-blandare via Blandare VVS Kranar Kran och via Tyskland. Jämfört med vår lokal VVS-handlare sparade jag totatl 7500 kr på dessa blandare. Kann varmt rekommendera Blandare VVS Kranar Kran Andreas B.
phl: Jag kör med vanlig innerdörr. Beroende på hur mycket man känner för att pynta kan man ju antingen ta en som känns som en wellpappskiva eller som en kassaskåpsdörr. Jag tittade på lite olika lösningar för ventilation. Helst hade jag velat ha en infräst springa i överstycket precis som det var på den gamla karmen jag rev ut. Dock hittade jag inget sådant överstycke och jag kunde
Bambi: Hej! Då ska vi be VVS-killen dra ut rören ur väggen till vår handdukstork. Handdukstorken (Dryson kombad vatten/el 120x50) ska sitta 50cm över golvet. Hur högt ska man be dem dra ut rören så man får plats med reglerventilen? Är det högra röret som går rakt in i handdukstorken, jag menar så det blir rätt med måtten :) Mvh Bambi
johanssoncalle: Jag gjöt med ett snabbbruk. Kommer inte riktigt ihåg modellen och märke just nu. Tittade ordentligt med en riktbräda igår och fick se att väggarna buktar på vissa ställen där putsen blivit onödigt tjock. (Hemmafixarfel). Vad är enklast att göra? Är det att riva ner putsen och göra om det? Laga i med ny puts? Lägga i husfix vilket förmodligen är dyrare. Skall jag använda någon
wahlström: Hade handdukstork över toalettstolen i lägenheten vi bodde i innan vi köpte hus, var inga problem alls med att nå eller att handdukarna släpade ner på stolen. Det enda (och som baratette ovan påpekat) är att luddet hamnar på stolen, så man får torka av den oftare, men det är det helt klart värt! När vi renoverar om badrummet här i huset kommer vi definitivt sätta in en
zniff: Bra tips, men tyvärr söker jag mellanvägg (allt-i-ett), att stå mycket riktigt på aluminium rör. Då visst klientel kommer göra 2an på toaletten kan det tyvärr inte vara see-though, inte ens "dimrat". Förresten, var på ett badhus idag och såg att man hade någon typ av vit panel o aluminium rör vid dusch. Dock inget namn än...
jon_h: Jag skulle aldrig köpa Minerit, men det beror på att Tepro, som är leverantör, snackar så mycket skit. I huvudsak gillar jag inte att de inte godkänner plattsättning på den vanliga Mineritskivan utan hävdar att plattorna skulle släppa om man gör det. Det är dumheter som antagligen ska syfta till att de vill sälja mer av sin dyra VT-skiva. Jag vill inte ha med ett sådant företag att
jon_h: Färdiga skivor vadå? Man kan spackla upp ett fall på det befintliga golvet och sedan lägga ett nytt golv ovanpå. Detta uppfyller dock inte branschreglernas krav på att tätskiktet ska ha fall, men det gör det ju sannolikt inte nu heller. Det blir ju knappast värre av att lägga ett nytt golv ovanpå.
ByggPutte: Duschdraperi förekommer även i nya badrum ;). Själv hade jag föredragit ett smidigt draperi som går att byta när det blir gammalt och tråkigt. Och det blir lätt en hel del slantar i en duschvägg i glas som ser bra ut. Och att man slipper dra silikon strängar runt hela för att få den tät. Mvh Putte
jon_h: Skälet att du inte hittar en bra beskrivning är att det inte finns någon. Det är oerhört svårt, för att inte säga omöjligt, att få till ett vettigt fall med skivor. Därför uppfann människan flytspacklet..:) Jag antar att du ska ha matta på golvet? Om du av någon anledning inte vill använda flytspackel kan du köpa speciella fallbyggnadsskivor, alltså spånskivor med färdigt fall
kai_robert: Vi har en förnissad ekskiva i badrummet, mycke bättre än den inoljade ekskivan vi har i köket. mvh Kai
jon_h: Det är omöjligt att få till ett runt fall med skivor. Jag tycker du ska flytspackla hela golvet. Peter menar att du behöver inte så tjockt som 15 mm om du ska ha spån, bara om du ska ha brädor under.
Fredrik_: [citat] Det är ju för att inte förstöra denna springa som jag tänkt använda tröskelplatta istället för traditionell tröskel, som ju minskar luftflödet avsevärt. En tröskelplatta är lika tjock hela bredden som en badrumströskel är på det tunna partiet.
ByggPutte: Skulle nog själv satt 4st. Om man känner att den lyser rakt i ansiktet när man badar kan man ju alltid dimma ner den. Mvh Putte
jon_h: Precis, det är en syratvättning som behövs. Glöm inte att blöta fogen först bara.
jon_h: Pratar vi flytspackling nu? I så fall är det i regel bättre att flytspackla den stora ytan först och sedan fylla i med duschområdet. Om man nu inte tar allt på en gång, vilket är lite svårare men ger överlägset bäst resultat. Tänk på att du ska ha fall 1:100 ute i rummet, och 1:50 närmast brunnen.
Robster: [citat] Vi har köpt ett Bara Round från Svenska badkar och är supernöjda. Dyrt som knark inkl sidan, men mkt mkt snyggt och dessutom underbart skönt för 2 personer! Får även med en liten till i (barn) om man vill. //Rob
Quist: Tack för alla bra svar! På cellplasten ska jag gjuta in värmeslingor i en ca 5 cm. tjock kaka och jag funderar på att använda Maxits ABS318. Någon som har någon åsikt kring detta? Jag tolkar av Ardexsmittens inlägg att en snabbslipsats som ABS318 inte behöver armeras. Bör jag ha något mellan cellplasten och "betongen"? Har för mig att jag läste i någon av
Utters: Ok, då vet jag. Då får det bli så. Tusen tack för hjälpen!
phl: Blev så faktiskt, dock går dispersionen (Deitermann DSF) ut två rollerbredder vilket gör att ungefär hälften av golvet redan blir rollat ändå =) Får hitta lite masonit och slänga ut över det...
MBZV: Ok. Ska åka och titta på den men det lutar väl åt att jag gör som tänkt tidigare, väljer en Ifö eller Gustavsberg.
jon_h: Kalkputs är i regel för svagt för att bära keramik. Det säkraste är nog att göra som du tänkt och låta skivan gå över murstocken.
jon_h: Ja, det kanske det gör, har aldrig hört att det kallas våtrumsspackel bara.
Ardexsmitten: Tyvärr så måste hela badrummet renoveras. Det är omöjligt att skarva tätskiktet mot väggen på ett regelmässigt sätt. Om det endast är 5 år sen renoveringen, så måste man ju säga att det har fuskats rejält! Brunnen borde ha vart bytt, och plastmattan utslängd.
jimnor: [citat] Har införskaffat kombiRapid som jag lägger på innan tätskicktet. Så att det blir rätt alltså