Jag tänkte börja klinkra på min badrumsvägg. Det gäller alltså klinker och inte kakel och min fråga är om de kakelkryssen jag har hemma som är på 3 mm är för små ? Är det risk för sprickbildning i fogen ? Klinkern det handlar om är både 10 x 10 och 20 x 20 plattor och de är ej helt raka men nästan. Nåt annat man bör tänka på ?

Jag avråder dej från att använda kakelkryss. Klinkers är ofta ganska ojämna och olika i storlek, vilket gör att det redan efter några skift kommer att bli snett o jävligt. Istället kan du använda fogsnöre som avståndshållare. Eftersom snöret är mjukt så går det att justera plattorna lite. 3mm är kanske i minsta laget, men det beror helt på hur jämna klinkerplattorna är. Det är ingen risk för sprickbildning.

Kan bara hålla med ovanstående. Är plattorna som du skriver dessutom inte helt raka så går kakelkryss (ja de borde förbjudas) helt bort. Om plattorna är lite ojämna blir det nästan alltid bäst resultat om man sätter de på frihand men är man ovan kan det vara lite lurigt att få rätt konsistens på plattlimmet etc.

Köp ett fogsnöre! :)

Jag tycker inte 3 mm är i minsta laget....

JohanOLinda skrev:
Jag tycker inte 3 mm är i minsta laget....
Kanske skall förtydliga mitt svar lite! Små fogar är snyggt, men det fungerar inte rent tekniskt med vissa klinkers. Har man otur så får man en låda med plattor som är 1-1,5mm större, och då försvinner ju fogarna nästan helt. Det är inte speciellt snyggt! Små fogar kräver kalibrerade plattor och jämnt underlag. Därför är det bättre att lägga 4-5mm fogar istället om man har ojämnt klinker.

Tack för era synpunkter, jag körde med kryssen 3 mm men går nog över till snöre

Kör igång den här tråden igen:

Ska snart börja med klinkerläggningen med sockel.
Plattorna är 20x20 (6mm) samt 10x10 (8mm). Planen är att använde fixkam 8mm till 20-plattorna och fixkam 6mm till 10-plattorna. Klinkersen har inte rak kant. Plattorna på väggen är 20x33 med raka kanter. Tanken är att skapa en rät linje mellan vägg och golvplattor men är rädd att golvfogarna ska bli för stora eftersom klinkersen är lite mindre än 20.

Synpunkter tack?!

Mattias_Bjb,

med "rät linje", menar du att du ska köra fogpassning mellan väggkaklet, klinkerssockeln och golvklinkersen?

Isf, är mina synpunkter dessa; Det är nog så svårt att få till det, längs vägg- och golvskarven så måste du kapa klinkersen, så att de inte hamnar i ofas. I innerhörnen måste du även kapa dem på två ledd. Med dina 10x10-plattor kan det dessutom bli småplottrigt i just skarven (jag antar nu att du ska ha dem för att skapa fall i ngn duschdel).
Det är alltså tidsödande och krångligt, men det är görbart.
Frågan är om det är värt det om slutresultatet inte blir så mycket snyggare pga risken för skitbitar in mot hörn.
Det är alltså en avvägning enligt mig.

Nja, vid kaklingen så började jag med hela plattor i duschutrymmet. Må hända att jag måste kapa 10x10-plattorna nån centimeter men inte mer. Frågan är om det blir en jämn övergång mellan plattorna på golvet eftersom de är olika tjocka?

Jag tolkade ditt "Synpunkter tack?!" som en inbjudan till synpunkter på det arbete du beskrev att du ska genomföra.

Har inget att säga om övergångens jämnhet pga olika tjocklekar eller om fogstorleken. Hoppas någon annan kan ge dig input på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.