25 005 läst ·
52 svar
25k läst
52 svar
Golvbrunnsplacering i hörndusch
Detta gjordes i samband med ombyggnation, våning 2 betongbjälklag.
Hade 30cm gjutet golv i badrummet. Bilade bort 20cm så jag kom åt gamla brunnen och vattenledningarna. In med nytt vatten samt framkoppling till rännorna, gjuta EPS, golvvärme+armering, gjuta,flytspackla samt sist flytspackla fall (utlagt på entreprenad).
EDIT;
Kanske skrev någonstans att jag gjöt betong ovanpå EPSén och innan golvvärme+armering, men det är isf fel.
Hade 30cm gjutet golv i badrummet. Bilade bort 20cm så jag kom åt gamla brunnen och vattenledningarna. In med nytt vatten samt framkoppling till rännorna, gjuta EPS, golvvärme+armering, gjuta,flytspackla samt sist flytspackla fall (utlagt på entreprenad).
EDIT;
Kanske skrev någonstans att jag gjöt betong ovanpå EPSén och innan golvvärme+armering, men det är isf fel.
Bifogar en bild från när vi göt plattan. Där ser man hur det las i frigolit där unidrain-avloppet skall vara. Förstår inte hur man kan gjuta in hela avloppet redan i plattan. Det måste vara mer tur än skicklighet om man skall få det på rätt höjd!
Med den metoden vi använde är det lätt att senare när inneväggen är på plats att riva bort frigoliten, lägga i och fixera unidrain mot väggen, gjuta i runt om unidrain och sedan flytspackla och lägga klinker. Detta var den metoden som Unidrains svenska representant rekommenderade oss att göra.
Med den metoden vi använde är det lätt att senare när inneväggen är på plats att riva bort frigoliten, lägga i och fixera unidrain mot väggen, gjuta i runt om unidrain och sedan flytspackla och lägga klinker. Detta var den metoden som Unidrains svenska representant rekommenderade oss att göra.
Man gjuter ju inte ända upp direkt, man flytspacklar ju sista 1-3 cm (beroende på fall). Och 1-3 cm marginal kan man ju inte ha på gjutningen av plattan?! Mer exakt än så lär det ju vara.Hemmakatten skrev:Bifogar en bild från när vi göt plattan. Där ser man hur det las i frigolit där unidrain-avloppet skall vara. Förstår inte hur man kan gjuta in hela avloppet redan i plattan. Det måste vara mer tur än skicklighet om man skall få det på rätt höjd!
Med den metoden vi använde är det lätt att senare när inneväggen är på plats att riva bort frigoliten, lägga i och fixera unidrain mot väggen, gjuta i runt om unidrain och sedan flytspackla och lägga klinker. Detta var den metoden som Unidrains svenska representant rekommenderade oss att göra.
Förmodligen olika förfarande för just nybyggnation vs ombyggnation. Min röris pratade också med UNIdrain direkt för instruktioner.
En fråga bara, hur får ni ner betongen under UNI-drainen och runt avloppet efter att ni fixerat den mot väggen? Sparar ur en lite bit större än UNIDrainen?
Hemmakatten, ni gjorde alltså en ursparning av frigolit som rymmer själva Unidrain-brunnen med god marginal både på höjden och bredden? Jag antar att det kom ut ett 75 mm avloppsrör någonstans i frigoliten också? Hur gör man sen för att ansluta Unidrain-brunnen till detta avloppsrör? Det är ju inte direkt gott om plats där! 
Urparningen är gjord med god marginal för att kunna ansluta/gjuta in avloppet. Och ja, det finns ett 75mm avloppsrör i mitten av frigoliten. På det avloppsröret är just nu påkopplat avlopp från en duschkabin som tillfälligt står i badrummet. Vi har flyttat in i huset men badrummet är en av de saker som får vänta till i höst innan det blir iordninggjort.
Okej, för mig låter det inte så himla komplicerat men mina grundbyggare var mycket negativa till att göra en ursparning. Särskilt kring en golvbrunn. Det ser alltså ut som om det, trots allt mitt slit, inte blir någon Unidrain på plan 1 
Får försöka lobba hårt till att få in dom på plan 2 istället. Blir gjutet mellanbjälklag så det jag lärt mig här är inte helt bortkastat i alla fall. Mellanbjälklaget blir bara 14 cm tjockt så där får man väl andra utmaningar istället...
Får försöka lobba hårt till att få in dom på plan 2 istället. Blir gjutet mellanbjälklag så det jag lärt mig här är inte helt bortkastat i alla fall. Mellanbjälklaget blir bara 14 cm tjockt så där får man väl andra utmaningar istället...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
