Badrum
palun: Putte, Det var jag som var otydlig. Jag menade också LUX-skivan. /ulf
pappskallen: Jag använder danish oil, den har härdare i sig och på så sätt så får man en olja med lite av lackens egenskaper. ju fler lager man lägger desto mer lackliknande blir ytan. Vi har denna själva på våra ekskivor i köket och är mycket nöjda, vi har oljat in tre ggr vid monteringen och sedan tilläggsoljat en gång efter tre månader, detta är det enda vi gjort på 14 månader och
Raskus: [citat] Även om det rent teoretiskt gått lägga gips direkt på kabeln/mattan, hur hade du tänkt få värmespridning upp i ytskiktet? Gips isolerar värme väldigt bra.
snuttjulle: Köp ny. Tror inte du får en skarv snygg nog att den inte i framtiden ser skitig och ofräch ut.
jon_h: [citat] Egentligen är det samma problem som uppstår när man har en diffusionsplast mot yttervägg. Om man tvunget måste ha ett tätt skikt bakom skivmaterialet så ska skivan vara fuktokänslig (villket gips verkligen inte är), och tätskiktet ha högre ångmotstånd än de flesta som finns på marknaden nu. Det går att lösa tillfredsställande om man uppfyller de kraven, men det vore
JieM: Var står det att nya regler kommer den 1 april? Och vilka regler menar du? Sorry läste inte hela förra meddelandet, jag hajar
sawsaw: Och glöm inte jordfelsbrytaren om du inte har en sådan redan!
Solblomma: [citat] Ahh ok..just det han nämnde nåt om det att det kommer att vara hela rör.. *skönt att få det bekräftat igen* Tack för svar!
Reg1: Hej Jag köpte glasfiberfilt som inte har något mönster på "Jem o Fix", det är en dansk kedja i södra sverige, men jag tror de flesta färghandlarna har den också. Limmades direkt på gipsskiva och målade med vattentät färg för tvättstuga och bad. Detta gjorde jag visserligen i köket vid ombyggnad, men det ser mycket bra ut och håller mot vatten.
jon_h: Jag kikade också på just det stycket innan jag skrev det förra inlägget. Men i vilket fall, kraven borde om något vara högre i offentliga miljöer. Kolla dessutom i andra stycket under 5.1, där anger de ju ett högre krav på väggar i offentliga lokaler. Vilket ju då innebär att jag tar tillbaka mina råd till trådskaparen och påstår motsatsen (även om det säkert skulle funka med
Boris73: undrar vad som hänt om du inte brytt dig i att ringen var defekt, med en framtida vattenskada som följd?? Du skulle ju faktiskt ha följt konstens alla regler även om i det här fallet det hade blivit skit. Undrar hur Pyrus ställt sig till att betala X-antal tusen för att deras ring sög???
Boris73: själv använder jag mig av flera metoder Nog varenda en som nämnts ovan. Dock så kan jag bara hålla med maskeringskillarna(tjejerna?) att lägger man tid på maskering så får man den snyggaste fogen, och det är ju det som är de viktiga. Vill inte på nåt sätt höja mina silfogar, men jag brukar alltid kolla mjukfogarna när helst jag kommer in i ett badrum (toa, kök). Och jag ser
Johan Gunverth: Kakelfog, INTE klinkerfog. Den lär du inte kunna pilla bort. ;) Vissa försäljare vet inte om skillnaden i hårdhet.
handersson: Jag är inte expert på området, men det bästa vore väl att kolla med Svedbergs om hur många watt den är på, och om vintrarna fortsätter att var så här så behövs den ju inte alls :). Jag kollade snabbt på Gnosjös hemsida och där skriver man ang oljeradiatorer: Tumregel för värmebehov i normalisolerat utrymme 60-70 W per m2 alternativt 25-30 W per m3. Effekten räknas per rumsyta
jon_h: [citat] Precis. Alternativt sätta en 8-10 mm fibercementskiva utanpå den befintliga väggen. Men hempularens förslag är smartare och billigare.
jon_h: Nej, det behöver man inte. Skivorna ska naturligtvis ha stöd mot regel, men något annat behövs inte. När man applicerar tätskiktet så sätter man ju fiberremsa i alla skarvar, vilket ger en sprickarmerande funktion.
jon_h: Härunder ligger de inlägg som tidigare låg i den klistrade tråden. Jag ville rensa lite där för tydlighetens skull, så jag samlar de inläggen här för att inte informationen i dem ska försvinna från forumet. Jag låser den här tråden också, starta nya frågor i egna trådar. :)
pellefant: lagom kul nær man ska demontera något som ær ihoplimmat med silicon och man inte kommer åt att skæra :-(
phl: Mitt tips är att beta av Badrums-forumet ordentligt. Läs alla intressanta inlägg ett halvår-år tillbaka. Då får du en bra grunduppfattning om tillvägagångssätt, regler, problem, smarta lösningar och liknande. Efter det har du säkert ett antal detaljer som du inte riktigt fått grepp om. Ägna några kvällar åt att söka info kring dessa (kolla även utanför Byggahus-sfären). Nu
jon_h: Hördu Avbytaren, det finns på allvar hur mycket som helst skrivet om detta på forumet. Du är ju inte den första som renoverar ett badrum. Jag föreslår att du faktiskt söker lite på forumet när det gäller de här jättebasicfrågorna som du ställer, och sen frågar om det är något som du inte hittar svar på, istället för att ställa en fråga och sen tjata om ingen svarat på en
Mikael_L: [citat] Det kan till exempel vara en frånluftsvärmepump eller bergvärmepump, och då har vi väl inte någon utedel alls. Men du har rätt, monterar man utedelen på eget fundament så blir stomljud omöjligt. Man kanske skulle gjuta en egen liten friliggande platta för värmepumpen inomhus, så det bara är frigoliten samt rör och elledningar som binder pumpen samman med huset i övrigt, en
handersson: Då kör jag på det. Räkningen överlåter jag på tjejen som är mattelärare. Jättetack. //Håkan
jon_h: Om det inte är en isolerad platta så är golvärme en dum idé. Bila upp och isolera, eller skippa golvvärme. Men då kanske du skulle skippa keramik på golvet också, det blir kallt om fötterna annars.
kloka_elin: Jag vet inte om det finns någon standard, men jag har monterat två i mina dar. Den ena satte vi så högt det gick mot taket, röret gick i en liten böj så själva tallriken kom väl typ 10 cm från taket som var 240cm. Den andra satte vi så högt det gick i förhållande till blandaren (som sitter väldigt lågt, byggt 1960...) Röret är utdragbart till en viss gräns, och det resulterade
jon_h: Normalt använder man en syra, oftast fosforsyra, men i ditt fall tror jag att det skulle käka skiffern. Om jag ska vara ärligt så tror jag inte att det finns något medel som tar bort fogmassan utan att skada stenen. Det är nog mekanisk rengöring som gäller..
sawsaw: Kolla nödduscharna här: show products . Annars sök på duschhuvud rostfritt på google så dyker det nog upp fler.
big_swede70: För info till andra som har samma problem som mig med elpatronstyrningar..: Ringde Sverdbergs idag och det går att själv separera själva styrningen från patronerna och sätta en skarvkabel emellan med rätt kvadratstorlek på.. Dock ryker ju garanti å allt det där men det tar jag. Nu skall jag bara lista ut hur jag på ett så skonsamt sätt som möjligt kan få isär patronen...
ktm250: K-RAUTA GÖTEBORG Jolengatan 17 431 49 GÖTEBORG 031-675900 Phone: 031-675999