Hej,

Det finns en massa inlägg på forumet om hur dyrt de nya materialen typ minerit är i jämförelse med gips nu när gips visat sig olämpligt och kommer att förbjudas.

Men tanke på att ett "vitt" badrum kostar runt 100.000 SEK och en fuktskada runt 30-40000 SEK (då ytskickt inte ingår i de flesta försäkringsvilkor blir självrisken INTE 2500 kr som det står i försäkringsbrevet).

Jag anser det vara otroligt dumsnålt att inte välja något annat framför gips bara för att det kosta säg max 3- 5000 kr mer.

Men nu när gips förbjuds kanske det blir mer åtgång på alternativ, priser presdsas och skillnaden kanske inte blir så stor till slut?

Om ett år kommer gipsen inte vara tillåten alls, och då är det ju inget snack om saken Tills dess kan man ju vara vettig och undvika gips där man duschar eller badar, och i yttervägg med diffusionsplast, på de andra ställena är risken noll med gips. Att förbjuda gips i resten av badrummet är dumheter, rent ut sagt.

Dock är jag, och de tätskiktsleverantörer jag pratat med, övertygade om att gips fungerar utmärkt även i dusch och bad när man använder ett tätskiktssystem som uppfyller de nya kraven på ångtäthet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.