M
mandg: [citat] instämmer!!!
3 svar · 3,3k läst
¤ akila ¤
¤ akila ¤: Det där med åldern kan nog va ngt! Tuben ska användas inom 12 mån från tillverkningsdatum. Men det står inget datum... Och mjukfogen har ju fått vänta sen i aug-sep... Fast det börjar arta sig riktigt bra nu, så det ordnar sig nog! Tackar för svaren!
3 svar · 34,2k läst
J
jon_h: Om du söker lite eller läser tråden längst upp så finns det massor med information om detta. Men sammanfattningsvis är det nog fibercementskiva som gäller. Den lilla fukt som ackumuleras kommer stanna kvar i skivmaterialet, men skivan tar inte skada av det.
1 svar · 5,7k läst
J
JieM: 5 L/kvm är underbart. Låt oss säga att det går 5 L vatten till en 25 kg säck, det normala är att det går åt 1,6 kg spackel / kvm och mm. Denna säck räcker då till ca 15 mm spackeltjocklek/kvm. Om man då ska bygga ett fall som kräver 30 mm tjocklek då får man 10 L vatten/kvm. Antalet liter vatten som spackel ska innehålla /kvm är alltså väldigt svårt att säga.
19 svar · 5,3k läst
P
pelle_fransson: Massa frågor blir det.... Har i mitt tilltänkta badrum en stor gammal bakugn med tillhörande murstock. Det är en inte oansenlig del av väggen och jag lurar lite på hur man gör med tätskikt där? Behöver jag något överhuvudtaget på den delen av rummet? Om ja, räcker det att måla med våtrumsfärg eller vad tror ni? Även om en renovering/ombyggnad av bakugnen så att det går att
0 svar · 1,9k läst
P
Pappa0908: Ok, borde läst den tråden först såklart. Tack så mycket för hjälpen! / P
5 svar · 2,2k läst
B
Boris73: Tycker inte de låter mkt. Men mina inlägg i en sån här fråga kanske uppfattas som partisk.? Jag skulle inte åta mig att göra de för mindre timmar än 40, hur enkel sättningen än är på 6,7m2 golv. Hade du däremot 2 badrum i samma hus om ungefär samma kvadrat så skulle de nödvändigtvis inte behöva ta 80 timmar.
2 svar · 4,1k läst
F
Funkishus_-36: Jag har en gammal "sunkig" duschkabin som jag skall slänga. Fullt funktionsduglig dock inte vidare fräsch. Jönköpings län. /Funkis
7 svar · 10,3k läst
L
Lassie: Kanske är lätt att vara sin egen röris, men jag har nog någon form av rörallergi. Alternativt så inser jag mina begränsningar. Känndes inte bra att ge sig in i rörbiten själv, och det kan ju bli rätt häftiga skador om man gör fel. Jag var istället: Rivningsarbetare, Betongarbetare, Snickare, Elektriker och Murare. Resultatet av ett budgetbadrum på bilden: (Hade nog inte gått utan
8 svar · 8,1k läst
·
P
pjac: Ett annat tips är Kiilto Fogskydd: Kiilto Ab Har själv inte använt det men blivit rek. det av andra.
2 svar · 4,9k läst
J
jon_h: Som sagt, ni kan komma undan mycket billigare än så.
9 svar · 2,1k läst
R
robertdigital: [citat] Enligt tillverkaren av det tätskikt som jag ska använda så ska kablarna ligga minst 20 cm från golvbrunnen och täckas av minst 10mm spackel (dvs 10 mm ovan kabeln). Om det gällde vattenburen golvvärme så skulle slangen täckas av minst 15 mm spackel för att vara på säkra sidan tills nya regler kommer.
2 svar · 4,4k läst
J
jon_h: Att det är en välrennomerad firma, ta referenser, och att de har behörighet enligt PER's branchregler. Upprätta ett skriftligt avtal med ett sista datum för färdigställande. Var väldigt tydlig med direktiv för hur du vill ha det så att de inte behöver fatta beslut själva, då är risken stor att du inte blir nöjd. Betala aldrig någonting i förskott. Sen skadar det ju inte om du har
1 svar · 1,4k läst
J
jon_h: [citat] Nej, jag kommenterade faktiskt inte din idé alls, jag missförstod ju.. Men i alla fall, jag tror inte det är en bra idé. Du kommer få fukt mellan glas och våtrumstapet som kommer orsaka mögel eller alger. Och det skulle vara omöjligt att fästa glaset på ett snyggt sätt. Kör med bara våtrumstapet om du tycker att det är fint.
56 svar · 13,7k läst
A
Anna_Robban: [citat] Va in på eran blogg! Skitsnyggt klinkers i hallen! Var har ni hittat det? Läste nåt om Höganäs eller va det bara till tvättstugan?
2 svar · 2,1k läst
A
antoni: Köpte en sån där PAX modell med timer och utan fuktstyrning. Kopplade in den men den går inte igång, undrar om det beror på mina kablar, har endast två kablar en blå och en brun. Man ska kunna koppla in en till kabel men vet någon om denna är nödvändig? Som jag har förstått så är den extra ingången till för när man ställer in timmer och bryter strömmen så ska den se till att
11 svar · 6,8k läst
F
fn76: Tack, den tråden har jag inte tidigare hittat via sök.
4 svar · 1,8k läst
morsan
morsan: Det finns tidigare trådar om runda duschar här i forumet :) http://www.byggahus.se/forum/badrum/2263-vad-kostar-ett-nytt-badrum.html http://www.byggahus.se/forum/badrum/2177-plattsaettning-i-rund-dusch.html http://www.byggahus.se/forum/badrum/1791-rund-vaegg.html http://www.byggahus.se/forum/badrum/1333-rund-dusch.html
12 svar · 9,3k läst
J
jakim: Tack för dom! (ser dyrt ut... :( )
3 svar · 3,8k läst
K
ktm250: [citat] En stilla fråga bara: Hur får ni på rörmanschetterna då, som förövrigt är ett krav för att tätskiktet ska vara godkänt?
7 svar · 4,2k läst
·
J
jon_h: Oj, då får man gratulera! :)
12 svar · 3,9k läst
K
kloka_elin: http://www.byggahus.se/forum/koek/63467-problem-med-blandarval.html här finns några förslag /Elin
2 svar · 4,5k läst
J
jon_h: Gaia, du kan vara helt lugnt. Min kommentar var kring de allmänna tekniska egenskaperna hos materialet, men ett rätt utfört rollat tätskikt håller fint även i ett normalt trähus. Och i stenhus är det ännu lugnare. Mjukfogarna i hörnen har man bara av estetiska skäl, de är inte där för att hålla tätt. I stenhus skippar jag ofta dem och kör bara cementfog, just för att det är
28 svar · 7,6k läst
·
J
JieM: Det är tätskiktsleverantören som bestämmer vilken färg som ska användas till deras brunssmanschett
3 svar · 6,1k läst
D
Dr.SiC: Det blev nästan 96cm efter att skruvarna under fixerat skivan plant. Jag presenterar här och nu det halvfärdiga resultatet, håll till godo... Skåp från Ikea (Ädel vit), ben (rostfria) och skiva (HP-laminat) från Hornbach.
6 svar · 12,4k läst
·
F
fabiansthlm: Som Inte kostar skjortan. tänker kakla in badkaret. tips mottages tacksamt. Baushaus har ju haft modeller för 2495 kr men utan benställning blir det lite svårare med inkaklingen tycker jag.
0 svar · 3,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Du behöver antagligen syra av klinkerfogen. Det är en avkalkning i princip. Det vita/ljusa uppstår när man blöter ner fogen för mycket, vilket är lätt hänt för oss osäkra amatörer. Det ligger alltså bara på ytan. Många tror att man har "sköljt ur" pigmentet men så är alltså inte fallet. Skaffa klinkerrent (fosforsyra) och kör enligt intruktionerna. Glöm ej att blöta ner
2 svar · 2,6k läst
J
jon_h: Egentligen är det ju inte BKR som godkänner brunnar, det enda krav de ställer är att brunnen ska vara typgodkänd. Sedan är det upp till tätskiktstillverkaren att testa brunnen och godkänna den för anslutning till deras tätskikt. Jag vet inte om någon tätskiktstillverkare har gjort det ännu, men jag har inte hört talas om någon som gjort det. För övrigt är det inte BBR som säger
4 svar · 5,4k läst
SWE_Monstro
SWE_Monstro: Hejsan... jag hakar på denna tråden och återgår till orginalfrågan... i mitt fall så vill jag ha tips på hur väggarna i mitt nyrenoverade badrum skall se ut... de befintliga ytterväggarna är av tegel, dvs oisoerade, vilket jag gärna oxå vill fixa till. Så frågan är hur jag skall bygga upp väggen, jag planerar att ha kakel som ytmaterial... 1. tegel 2. luftspalt 3. isolering 4.
71 svar · 19,1k läst
J
JieM: Riktigt, enligt branschreglerna ska träbjälklags konstruktionen innehålla ett punktsvetsat stålnät.
35 svar · 12,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.