Badrum
Johan Gunverth: [citat] Jovisst, men torka av överflödet av vatten innan syrabehandlingen, annars späder man ju bara ut den.
vojma: Mmm - precis. Kom på att det var i TV-programmet Bondi Beach Block som visades för några år sedan som jag såg kranen ifråga. Hittade även den här sidan: Tapwell - vvs on net -med priser som värmer Här finns ett par olika varianter. /V
jimnor: Jag kommer nu att sätta upp kaklet och sedan testa hur det ser ut med en 10mm hörn-kakellist i grått som fogen skall vara.
jon_h: Det har ingen som helst betydelse. Sätt ramen som du vill.
nusse: Hej hej! Tänkte frächa upp gäst toaletten på något sätt och tänkte att man kanske skulle satsa på en snygg våtrumstapet. En av väggarna är kaklade med vanligt vitt kakel och vi har ingen lust att lägga massa pengar på att kakla om allt så för att det inte skall bli så trist vitt därinne så tänkte jag att nåt lite grafiskt mönster vore snyggt. Är det någon som har någon bra
Åsa76: I uppsala finns ekeby bruk som säljer Matakis system - enlig tel ca 300 kr/kvm!
jon_h: Nej, behörigheten (heter inte certifiering, utan behörighet) ligger hos ett visst företag, och (vissa av) dess anställda, och följer alltså inte honom som person om företaget inte finns längre. Eventuellt kan du ringa och prata med BKR, så att de blir varse att killen är en klåpare om har skulle vilja bli behörig igen med ett nytt företag.
jon_h: En liknande tråd finns här, men den kom aldrig riktigt igång. Jag klistrar upp den tråden ett tag så folk ser den, så får vi se om det kanske tar lite fart.
Lindgrenski: Snart dags för plattsättning och då kommer denna fråga till liv igen. Tror vi kör på Spalt-ramen till duschen. Någon som använder sig av den? Byggtillbehör AB - Jafo klinkerram Spalt universal
Minimalisten: Hur rengör jag på bästa sätt våtrumstapet och våtrumsmattor. Nu menar jag inte vanlig veckostädning utan grundlig rengöring.
Norell: Det finns ingen anledning att spackla där du ändå ska täcka med sten.
jeppeknaster: Tycker ni verkar ha fått ett ganska bra pris. Har här på forumet läst om folk som fått betala 130-150000kr för samma storlek på badrummet. Detta EXKLUSIVE badrumsmöblerna....
magnusj: Bor i ett gammalt korsvirkeshus som i ena gaveln är ihopbyggt med en kvarnbyggnad. Denna är jättestor så jag tänkte utnyttja en del av den till tvättsuga och möjligen en extra dusch. Kvarnen är oisolerad så jag får bygga ett isolerat rum däri. Jag vill naturligtvis inte riskera några fuktskador, så jag har lite frågor om hur jag ska bära mig åt. Den "känsligaste" delen är väl
jon_h: Om LIP godkänner skivan så är den okej. Det är inte Byggkeramikrådet som godkänner skivor, det är tillverkaren själv. BBV har bara kravet att skivan inte ska vara mögelkänslig som kartonggips är. Jag förstår inte pratet om olika tröghet. Och armering och 12 mm räcker om slingorna inte ligger så nära brunnen att täckskiktet över dem blir för tunt. Kolla LIPs anvisningar.
Cedrix: En sak som kan vara värt att tänka på är om duschen ska användas som vardags dusch bör man ha en så enkel som möjligt, en dusch med massa bänkar paneler och munstycken är inte lika lätt att hålla ren och ser ofräsch ut efter ett tag. Har man däremot flera duschar i huset blir det en annan sak.
phl: Egentligen skulle du ju primat ner på golvet, cirka två rollerbredder ut från väggen och sedan gummat ut en rollerbredd från väggen. På så sätt hade du ju kunnat överlappa primern oxo. Jag tror absolut inte du ska prima på det nervikta tätskiktet, då kan ju inte tätskiktet på golvet och det nervikta från väggen inte gotta ihop sig som det är tänkt. Vet inte vad det är för
steelis: [citat] Vi har det så,även uttag för badkar som dock inte används, via jordfelsbrytaren så klart.
annsch: Tack tack TACK! Mosaiken från Höganäs var precis den jag menade. Att jag inte tänkte så långt tidigare... Glad sommar!
johanj: Jag köpte i förra veckan två stycken vägghängda toaletter på K-rauta för 3500kr/st inkl toa, fixtur, sits och spolknapp. Märket är Langefeldt.
phl: [citat] Min stola (Ifö Cera med dolt vattenlås) har en öppning bak på som täcks med en plastbit. Dessutom följer det med så täcklock i plast till hålen så det är nog inget problem. Har svårt att se att vatten skulle stanna kvar under stolen en längre tid även om hålen inte är silikonade. Vattnet borde vandra neråt i keramiken/fogarna och med tiden försvinna.
Opticruise: Tompa01....jag tycker ditt badrum blir supersnyggt. Bra kakelval..... Mvh / Opticruise
sam: Jag skulle presonligen satsa på ett inbyggt badkar från tyska Hoesch. HOESCH - FOSTER 1800 x 800 Finns hos bl a Sanitärhandel - Armaturen - Badewannen - MEGABAD.com
Lindgrenski: De nya reglerna bryr jag mig inte om egentligen. Dock kommer vi nog köra med tätbanden ändå.
jon_h: Det är skivtillverkaren själv som får ange om deras skiva är lämplig som underlag för tätskikt och keramik. Utom när det gäller kartonggips dårå.