3 965 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
foga?
När man fogar, ska man då torka av överbliven fog direkt från kakelplattorna eller ska man vänta tills det börjar att stelna/torka?
Om man har slarvat med att torka av klinkersplattor när man la dem kan man då få bort "brukfläckar" senare?
Mvh/Bosse
Om man har slarvat med att torka av klinkersplattor när man la dem kan man då få bort "brukfläckar" senare?
Mvh/Bosse
Generellt tycker jag att du ska foga med en fogskrapa och fylla fogarna diagonalt, sedan tvättar du av hyfsat omgående, beror på vad du har för fog ( läs på säcken). Jag tvättar som regel två gånger en grovtvätt och sedan en fintvätt med nytt vatten. Grovtvätt i cirkelrörelser för att sedan fintvätta med ett drag för varje urvriden svamp. Tänk på att t.ex. flexfog brinner betydligt snabbare än t.ex. vanlig kakelfog. Tänk även på att mörkare fog kanske behöver tvättas fler gånger, tvätta då med en väl urvriden svamp då du inte ska hålla på och tillföra massa vatten. Bruksrester brukar vara enkelt att tvätta bort innan fogning med vanligt vatten (beror oxå på vad det är för platta och glasering), tänk då på att inte skvätta ner massa vatten i fogarna innan du fogar då du på golv troligtvis får massa blåsor..
Okej det kanske blev lite rörigt men jag hoppas du tyckte det var till någon hjälp.
Lycka till
Okej det kanske blev lite rörigt men jag hoppas du tyckte det var till någon hjälp.
Lycka till
Produkter som diskuteras: "fogskrapa"
Fogskrapa och fogutjämnare Wolfcraft
Verktygssats för reparation av fogar
179 kr inkl moms
Läs mer
Jag väntar med första tvätten tills fogen bär för ett lätt tryck med fingret. Detta kan variera enormt mycket i tid. Som ridd_sten säger så är flexfogen snabb, men även plattans egenskaper påverkar enormt. En kakelplatta suger mycket mer vatten än en klinker- eller granitkeramikplatta, så man får helt enkelt känna efter.
Klicka här för att svara