Badrum
Åsa76: Ok, då får du väl sätta den så högt upp som möjligt, men snyggt. Det är ju kanske snyggare med en liten glipa till taket? 2m fukar väl också.
phl: Vill man inte ha slipade kanter kan man komma billigt undan med IKEA-spegel och en glasskärare från Clas i sjön. Kolla även speglarna med ram, även de kan vara billigare.
Åsa76: Kan man göra det bättre än branchregler på nått sätt? Försklag? mer gummimassa?
jon_h: Det fungerar ofta helt okej. Sök lite på forumet så hittar du trådar om detta.
jon_h: Men du säger att du polerar nu, menar du med våt svamp? För den sista slöjningen som blir brukar släppa fint dagen efter med torr trasa, om det är blanka plattor. I nödfall få man köra en försiktig syratvätt, men det ska inte behövas.
moddha: Hittade limmet som besvarar min fråga i tidigare inlägg. Limmet jag har till min LUXskiva ska enligt kakelsättaren i butiken vara så grymt starkt att det håller för att limma fast glasdörren. Bra! Jag slipper göra onödiga hål i tätskiktet!
jon_h: Jepp, man bilar bort hela plattan, gräver eventuellt ur lite, lägger cellplast, golvvärmeslangar och gjuter sedan. Ska man ha elslingor läggs dessa med fördel ytligt, i ett lager flytspackel ovanpå betongen. En tjocklek på isoleirngen på minst 100 mm behövs nog, men gärna 200 eller mer om det finns plats. Husets konstruktion påverkas inte om man bilar bort golvet i källaren. Det går
villa: Ok va bra, passar på och frågar om mina planer på håltagning närmast husväggen på 7st bjälkar (220x80) till dusch avloppet (klarar man sig med 50mm rör eller bör det va 75mm?) har tänkt skruv limma 12 mm plyfa på var sin sida.vågar jag göra detta tro, kanske bättre och ta hem en byggmästare eller kvalitetsgubbe som får räkna på detta, vad tror ni? Eller om jag lägger i 220x45
jon_h: Ja, absolut. Använd tätskiktstillverkarens primer, av garantiskäl. Detta står garanterat i monteringsanvisningen, det är en god idé att du läser den.
Pesco: Jaha. Billigare än t ex vilka tillverkare? Vilken prisklass hamnar du på då?
jon_h: Samma regler gäller alla rör, inga får komma upp ur golvet. De enda genomföringar som får finnas i golv är golvbrunnar och avloppsrör.
jon_h: Jo, men om man har är ovan, ska ha smala fogar, väggen är lite konvex eller konkav, och plattorna skiljer lite i storlek, då kan det börja nypa eller dra iväg lite efter man satt en bit. Fast som du säger, om man kontrollmäter och kikar noga så brukar det ju gå bra. Men jag skulle nog rekommendera dig att byta till ett riktigt hängfix, det är ju bedrövligt jobbigt att sätta med ett
jon_h: Jag tror att plattformaten har stor betydelse för hur man ska välja att göra. I phls fall känns det självklart att ha klinkerfogen även i fogen där klinkers möter kakel, men hade det varit mindre kakel på båda sidor om en remsa med större klinkers så kanske tvärtom hade varit att föredra.
karmajoyst: [citat] Håller med fotografen. Finns ofta "lagningssatser" från lättbetongtillverkarna, annars går det bra med vanligt lättbetonglim och lite lättbetongbitar. Som en murare sa en gång. Där inte sten passar, passar bruk och tvärt om ;)
sandhall: När jag renoverade badrummet i förra lägenheten, byggd 68-69, var det asfaltsmatta i golvet (och några cm upp på väggen) och inget tätskikt bakom kaklet på väggarna. Väggar och bjälklag av betong. Tänk på att kakelfix från den här tiden kan innehålla abest.
jon_h: Som de skriver på hemsidan, den fungerar bra som underlag för detta. Och den är så pass böjstyv att den fungerar på c/c 600, vilket inte de tunnare masterboarderna gör.
Skogsbananen: Snacka med en annan bessiktningsman som eventuellt kan göra mätningar?
jon_h: Jag säger ingen plastfolie, och fibercementskivor i våtzonen. I övrigt går vanlig gips bra.
Cedrix: Finns i alla fall 8mm Masterboard, är den tunnaste jag vet. Den går bra att kapa med en vanlig såg, dammar bara liet mer. Går nog att köra fix direkt på om man skulle vilja det, går ju att sätta fix direkt på gips så....!
Åsa76: [citat] Jo viist jag kan lägga ut en här, allt e bortrivet redan så det är bara balkar.....
mathias3337: Hej För ca ett år sedan totalrenoverade vi badrummet genom auktoriserad firma. För ca 4 månader sedan så upptäckte vi en rödaktig sörja i wc stolen, duschutrymmet och i handfatet. Jag frågade firman som hade installerat vad detta var för något och deras rörmokare hade ingen aning. Jag kollade även med en annan rörmokare och fick samma svar. Vi skickade proverna på analys genom
jon_h: Ett snabbt golvbruk eller en snabb slipsats kan man belägga efter 1-3 dygn, beroende på fabrikat. Förresten letade jag upp den här tråden till dig, lite längre ner i den diskuteras en liknande situation.
andersmc: Citat: "Skivkonstruktioner Skivor av trä skall inte användas på vägg. På golv får skivor av trä användas under förutsättning att deformationsupptagande fästmassa eller kombination tätskikt och fästmassa används vid plattläggningen. Krav ställs på skivkonstruktionens böjstyvhet. Väggar skall ha en böjstyvhet som minst motsvarar ett lag 13 mm gipsskiva på reglar max c 450 eller
vojma: Ingen som har köpt/tittat på något i denna stil??? /V
ktm250: Ursäkta mig nu Åsa, men nu är du faktiskt ute och cyklar. Det är tätskiktet som ska hålla 1 miljon i s/m, inte underlaget. Underlaget de helst vill ha ska vara fuktokänsligt och det är Minerit VT eftersom den är oorganisk.
callel: Då källargolvet består av en hel gjuten votad platta är jag ej intresserad av att försöka bila upp och isolera under. Får in max 10 cm isolering på ovansidan av betongen men då minskar jag takhöjden till ca 220 cm dessutom vill jag inte ha isoleringen på ovansidan av betongen. Är det någon som hittat på någon fiffig lösning för att slippa ha golvvärme i källare men ändå kunna