Badrum
andersmc: Det blir inte bättre med en tjockare gipsplatta. Det trista med renoveringsgips är att den är dyrare än vanlig. Den är också lite ömtåligare; det är lättare att man knäcker den om man är oförsiktig.
jessica: Jo då,det finns!! Det var en dålig säljare!! Det finns massor hos Tarkett och även Gerflor och kanske Forbo också(är osäker på om jag sätt något hos dom,men konstigt vore det annars) Boidé Gerflor Tarkett Sverige AB (där kan du provlägga golv o vägger i deras 3D-program. www.forbo.se Lycka till!
andreasale: Hejsan! Jag ska snart börja bygga ett badrum.. Grejjen är den att nu är den en toalett och en tvättstuga och en bit hall,detta ska slås ihop och bli ett 10kvm badrum. Jag tänkte börja med att sätta upp en ny dörr,och där kommer mitt lilla problem. Kan jag dra fast dörrkarmen rakt i betonggolvet? eller ska man ha dörrkarmen en bit upp (med tanke på att vattnet inte ska kunna rinna ut
Niggo: Tack för tipset! Bra poäng med stålregel. Men plastfilm behövs knappast. Vi reglar ner innertaket också (drar el+vattenledningarna där) så via innertaket (där tak möter vägg) finns kanske lite ventilation.... Orsaken bakom denna lite småkonstiga situation är att vi bygger 210kvm suterräng i två plan med såväl platt-, sax- och ryggåstak men utan en enda bärande innervägg. Bara
mango: Ett annat tips är att köpa en gummimatta för bilen. Vi justerade fötterna och ställde maskinen på gummimattan, blev mycket bättre.
Tobbe31: Hade det varit mitt badrum så hade jag flytspacklat hela golvet. Ja det är en baggis att få till rätt fall för en som kan. Det kanske kostar några hundra extra men det går mycket snabbare än att skruva på ett till spångolv + spackla lut vid duschpottan. Det går att sätta ny väggmatta över den gamla. Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig men troligtvis går det bra.
callel: Beror ju på om man följer GVK alt BKR. Enligt GVK "säkra våtrum" sid 7: "Vid beläggning av keramiska fogplattor på träbjälklag (max. c 600) skall spånskiva ha en tjocklek om minst 22 mm och vara av fukttålig kvalitet (V 313). Spånskivan skall beläggas med en formstabil skivkonstruktion som limmas, alternativt beläggas med en formstabil avjämningsmassa om minst 12 mm." Som jag
bebben: Det är inga större problem att byta ut en spontad bräda mitt i till en utan spont och trycka dit. Se bara till att fästa den ordentligt.
Cedrix: Snyggt! Vi har också tänkt oss liknande kakel/klinker lösning, vitt kakel med några rader mörkgrått klinker gå upp på väggarna. / Cedrix
pappskallen: [citat] menar du att listerna från biltema inte är bra, på vad sätt skiljer sig kvalite´n??
hecke: Jag har undrat över varför vissa golvavjämningsmassor heter "Slipsats" Det verkar var någon typ av namn standard mellan olika tillverkare, men jag tycker själva namnet är en märklig konstruktion. Är det någon kunnig i forumet som vet varför?
JaneMasa: Bauhaus säljer Camargue duschdörrar, största måtten 100x100, höjd 200cm. Pris för Camargue Round ca: 5000,- , Kvadrat ca: 3500,-
phl: Har bilder, dock inte i vettig storlek just nu. Har själv kaklat vårt snedtak. Vi övervägde inte ens målat eftersom både jag och frugan tycker det ser skit ut. Några bekanta har ett nytt hus med målat snedtak och det ser för tråkigt ut...
jon_h: Du behöver ta ner tills ytan har tillräcklig draghållfasthet. Det kan jag inte bedöma om den har utifrån att den är vit respektive grön till färgen. Men det säkraste är om du går ner till betong, och eventuellt spacklar upp den lite med ett cementbundet spackel.
jon_h: Jag har aldrig stött på några plattor som inte kunde användas i badrum, vet inte om så dåliga plattor finns på marknaden, förutom vissa handslagna varianter. Men det enklaste är naturligtvis att du hör med stället du köpte dem på.
jon_h: Det är idag skiveleverantören som bestämmer hur skivorna ska monteras, alltså på vilket regelavstånd och vilka skivor som får sitta under.
jon_h: Jag hade också satt keramik hela vägen in bakom skåpet, men vill bara påpeka att det hade fungerat med gips direkt bakom, alltså till och med helt utan tätskikt. Naturligtvis ska man ha tätskikt där då branschreglerna föreskriver detta, men man behöver inte vara jätteorolig för nötning och liknande om man inte sätter keramik.
jon_h: Det fungerar säkert utmärkt om ventilationen är god. Vad gäller godkänt eller inte verkar det inte finnas några större krav på taket, till och med helt obehandlat virke är okej, även om jag inte brukar rekommendera det.
jon_h: Med god ventilation fungerar ett sådant tak. Med dålig ventilation och vattenstänk i taket över duschen kan det bli problem.
christinawa: Tack så jättemycket för svaren! Duschväggen från Gustavsberg var också mycket snygg, men hade små knoppar vad jag kunde se och jag vill helst att man ska kunna öppna i dörrlisten. Hade missat utställningen i Bromma. Ska ringa och höra med dem. Tack för hjälpen!
Åsa76: [citat] Jo, det har varit så lääänge. Inga ytskick över huvudet taget ersätts. Vi har precis haft en skada, försäkringen batalar 50.000 SEK, vår kostnad blev lika mycket........
Pesco: tror inte det, men det borde funka. Vår granne har bastupanel, obehandlad, från 80-talet utan nån typ av angrepp.
Anna_Robban: http://www.sten.se/bilder/12s_bilaga.pdf Hittade denna. Finns säkert mer men... :)
Kimpa51: Vi valde IDO Showerama 7-5 1000x1000, men den finns även 900x900. Är extremt nöjd med denna produkt. Lättmonterd, hög kvalitet, stabil, mycket plats för alla (varför ska det alltid vara så många olika sorter) dusch/hårprodukter. Dessutom står den på kraftiga hjul, så det är lätt att dra undan den och städa/komma åt golvbrunnen. Ett halvår innan hade vi köpt en Casper duschkabin
christinawa: Tack för jättebra svar! Satsar nog på dörrkarmen istället! :) Få se hur det går...
phl: Jag har fått uppfattningen att det inte är speciellt ovanligt att man förr gjöt en betongkaka eller liknande på ett träbjälklag för att få ett dött underlag till klinkers. Om det är ett äldre badrum så lär där någonstans i kakan ligga en bitumenmatta för fuktspärr.