M
moddha: jag har också 45x45 reglar i 2 väggar i ett badrum jag håller på att renovera. utrymmet är mycket litet och vill så långt det är möjligt undvika bygga tjockare väggar. en vägg gjorde jag det dock. där skruvade och limmade jag på 25x45mm trä ovanpå 45x45. sedan limmelilim på med plyfa och sedan gips. plus en del kortlingar också. väggen tål nog att attackeras av stångande
4 svar · 2,8k läst
A
andersmc: Det finns proppar man sätter i hålen. Följer ofta med toastolen vid köp.
24 svar · 4,8k läst
Snailman
Snailman: Hoppas det är ett minmått, annars skulle jag nog få klaustrofobi....:rolleyes:
10 svar · 2,4k läst
·
A
andersmc: Plastmatta = fuktspärr. Den ska sitta direkt på underlaget, det är inget fel. Om bara mattan är hel så kommer inget vatten igenom.
1 svar · 2,5k läst
F
fialottan: Tusen tack för dina svar!
3 svar · 2,4k läst
D
drubbla: Jag lyttade tråden hit där den passade bättre.
0 svar · 2,4k läst
haddirajan
haddirajan: Vi hade ett Victory för 38000 :- i förra huset, men det dånade om det också. Det är luftpumpen som väsnas en del, så antingen får man köra den på lågfart eller inte alls. Massagestrålarna kommer från annan tyst pump. Kolla bara så dysorna är försänkta i karet så du slipper ha dem i ryggen, vanligt fenomen på billiga kar.
2 svar · 4,6k läst
C
christinawa: Köpte ett snyggt, fyrkantigt designerhandfat på Bauhaus (SEKO) som kostade 995:- Jättefint!
14 svar · 5,1k läst
K
knpest: Kan någon hjälpa mig. Jag behöver reservdelar till min trasiga duschdörr. Jag vet inte vad det är för tillverkare eller var de är köpta. Peter
0 svar · 4,0k läst
·
M
merlin_1: jo jag har sett den tråden men funderade bara lite på om man kan sätta vävtapet eller dylikt rakt på? sen om man kan göra något med golvet? fick bara lite ideer kanske är helt idiotiskt men frågar man inte så får man ju inget veta! fuktskyddet och allt har man ju iom plasttapeterna och golvet! tanken är väl lite att man skulle försök akomma lite billigare undan iom att pengar till
2 svar · 4,9k läst
F
fredwel: Jag hittade dom här på siterna ovan: http://www.bluebox.se/bilder/varor/a01108_3.jpg https://www.formodesign.com/bilder/produkter/koz01.jpg https://www.formodesign.com/bilder/produkter/ko003.jpg (Letar själv) /fredrik
3 svar · 2,9k läst
Åsa76
Åsa76: snyggt!.................................................
2 svar · 3,8k läst
·
S
synpunkter: Bra val. Jag har gjort samma.
3 svar · 3,9k läst
P
Pesco: Jag ringde spegelguben och fick en som var 75,5x90,5 (motsvarande 6x5 kakelplattor om 15cm) för inbyggnad och betalade det saftiga priset 550 kr :-D Pengarna lade jag istället på belysning.
4 svar · 22,4k läst
J
jon_h: [citat] Nej, inte om underlaget står i direkt markkontakt. Man bör sällan ha tätskikt i hela rummet i källare, och det vill inte heller BKR eller försäkringsbolagen.
5 svar · 3,2k läst
J
jon_h: [citat] Sprickor kan uppstå utan att tätskiktet är trasigt, om det sker en böjning av underlaget snarare än att underlaget spricker. Men det är svårt att se bara på sprickan, det kan lika gärna vara trasigt tätskikt också och att sprickan orsakas av fuktskadan i sig.
5 svar · 4,7k läst
Jesca_j
Jesca_j: Kakel/klinker-fogen skrapas ur och görs om. Uttaget i taket behöver inte vara så svårt/dyrt att flytta, beroende på vad taket är gjort av.
6 svar · 5,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Självklart tog dom en rövare för att spara några kronor. Nu vet jag inte riktigt vilken prisklass det var på huset, det kanske ligger i Vilhelmina :D, men om det är lite mer vanligt pris, som det ser ut idag, så tycker jag ni gjorde rätt att "offra" 5000:- för en snabb och smärtfri affär. Var också glad att det upptäcktes och klarades upp direkt, nu slipper ni iaf risken att
14 svar · 5,0k läst
·
JohanOLinda
JohanOLinda: Svar ja, flytspackel aka avjämningsspackel. Tycker du det är svårt så kan du skärma av kring brunnen och handspackla med annan typ av spackel.
6 svar · 4,4k läst
F
fialottan: [citat] Vi ska inte ha bubbelbad... det blir bara en duschhörna, och eventuellt i framtiden ett vanligt badkar utan bubblor
6 svar · 3,8k läst
J
jon_h: Taket belastas inte en tusendel så hårt som väggen bakom keramik. Men man ska ha en våtrumsfärg, enligt Våtrumsbranschens Målerikontroll som är branschorganet som gäller i det här fallet. Att Byggkeramikrådet inte skriver någonting i frågan beror på att man inte har keramik i taket, det är inte deras bord. För övrigt är det naturligtvis fullständigt overkill att föreskriva
3 svar · 3,3k läst
Åsa76
Åsa76: Kan nog vara så tyvärr. Vi hade en pucko besiktningsman här som skulle titta på "skadan" och börjad emed att säga att sprickor inte var något bekymmer. Sen tog han upp fuktmätare och började mäta och runt sprickan ca 1m ut slog fuktnätaren i "taket". Då tyckte han att - nåja det är generellt ganska blött a badrum och mätaren mäter inte absolut värden". Då bad vi honom mät apå
5 svar · 10,4k läst
J
jon_h: [citat] Detta har ingen grund. Det stämmer inte.
2 svar · 5,6k läst
J
jon_h: Jodå, har bara inte varit inne på ett par dagar.. :) 1. Vet ej. 2. Det låter vettigt. Alternativt skruvar (eller skruvlimmar) du på en tunnare läkt på reglarna och bygger ut väggen på så sätt. 3. Liggande går också bra. Det har ingen betydelse för skarvarnas skull. 4. Den dimensionen på reglarna blir tillräckligt böjstyv. 5. Javisst. Se till att få lite fall utåt på hyllan. 6.
2 svar · 3,6k läst
·
N
Nybyggarna: ytterligare en lösning....
7 svar · 3,4k läst
·
pinebar
pinebar: Det badrum som vi nyss rev var placerat i övre yttre hörnet av ett tvåvånings plankhus byggt 1938. Det fanns ingen spricka någonstans i den putsen, så min gissning är att det rör sig väldigt lite.
5 svar · 3,2k läst
Åsa76
Åsa76: Vad tycker ni om denna lösning? Deatta är en "gäst toa" på övre plan i trähus. snedtaket gör det rättså litet. Vi har valt dushkabin pga fuktskaderisk. Vägghängdtoalettstol med fond del av mörkare kakel bakom för att det är snyggt. Det blir ju litwe konstigt med "hörnan" högst upp till vänster där vatten kommer in. Vattenledningarna är inte dragna så långt och eftersom man
0 svar · 4,1k läst
·
Robster
Robster: [citat] Vaf**? Inte ens ett extra djupt badkar är ju 55cm.... =) Kan iaf rekommendera ett från Villeroy & Bosch som vi köpte. 66 cm brett och 47 cm djupt. Du kan se det här: Bathroom ceramics: Villeroy & Boch Lång adress men grymt fint och man kan alldeles utmärkt bada småbarn däri! =) Mvh R
1 svar · 7,7k läst
Åsa76
Åsa76: [citat] Jo, iofs. Men det är ju hyfsat lätt att tjäna mycket pengar nu och sen lägga ner firman (utan ansvar). Tjäna ett par miljoner under 5-10 år och sen lägga ner! Så resonerar nog många.....
16 svar · 3,0k läst
P
Pongu: När jag skrev 100 år kanske jag tog i en del... ;) Men jag tror nog lite som Åsa att det är den 10-åriga garantitiden som sätter normen. Håller det 30-50 år som Jon skriver är det ju kanon! Som jag uppfattat det bör jag göra följande: 1) Hålla skvättytorna ifrån ytterväggarna i görligaste mån. 2) Ta bort plasten i ytterväggarna där detta ej går och ventilera väl så fukt ej
5 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.