Badrum
robhol: Ja, blir man väl bemött* kan jag stå ut med fel eftersom det alltid kan bli fel, men är det satt i system är det en annan sak. Vi får se nu nästa vecka när jag ska handla mera spackel. Är det fortfarande lika lite är det väl bara att köra tag 4 betala för 3 :) /Rob * Har alltid blivit väl bemött i Örebro! (även om jag nu inte handlat så särskilt mycket där).
Hickory: Enligt besiktningsmannen som besiktade vårt hus så skall tröskeln vara en cm högre än golvet inne på toan. Men de går att beställa tröskeln hos snickare el dyl, säg bara haur den ska se ut, de fixar det snabbt.
GoForIt: Ja, ett badkar är ju en idé. En toastol går ju också ibland att placera där, om det nu är aktuellt. En handdukstork kanske också fungerar.
haddirajan: Vi har fått ca 20% rabatt på Konradssons sortiment, och då har vi handlat rätt mycket av dem. Välj en annan handlare så ska du se att det går bättre!
jon_h: Nej, jag menar att du i så fall fäster extra bjälkar parallellt med och mellan de befintliga. Att det rasar ner finns det ingen som helst risk för i vilket fall, det som eventuellt skulle kunna vara ett bekymmer är att nedböjningen blir för stor. Fast jag bedömer det som att det inte kommer vara ett problem, som sagt.
momma: Tack för alla tips/råd. Kan meddela att det blev vitt blankt och vågigt. Så nu hoppas jag att vi gjorde rätt val. Nu ska inredningen inhandlas oxå...pusst. Blir vitt eller ek. Ikväll kommer kakelsättare för att dra på all "tätning". MVH momma
Mikael_L: http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/73842-cellplast-eller-epscement.html
Boris73: Träffade på en vägghängd i dag på lunchrestaurangen vi åt på. 500mm satt den på, snacka om att dingla med benen
perstr: TS Inspektionsluckor gör luckor i valfria format som kan kläs med kakel eller valfritt.
it-snubben: Hoppas jag inte missförstås nu, men borde du inte ha tänkt på det innan du stängde väggen? Dessutom, hur sitter rören fast? Eller de kanske inte är dragna i väggen? Kan du komma åt väggen från andra sidan så kan du sätta en 22 kortling i rätt höjd mellan reglarna som blandaren sedan skruvas fast i. Lita inte på personalen på CO. De har inget ansvar i resultatet. Med dessa
fialottan: Vi köpte kakelborr på Biltema, och de funkar kanonbra!! Mycket nöjda med dom
jon_h: I och för sig sant. Om det inte blir en läcka på ett rör som orsakar skador långt ner i konstruktionen förstås. Förhoppningsvis upptäcks detta innan det rinner över tröskeln om man har tätskikt.
somelvis: Isolastic från Mapei används för att förbättra limförmågan hos fix ytterligare när man limmar "döda" icke sugande material. Ex limma nytt lager granitplattor på befintligt granitgolv eller när man sätter glasmosaik. Fixet blir riktigt otrevligt att ha att göra med när man kör latex i det. Det klibbar fast nåt vansinnigt på händer och plattor om man får det på ovansidan
jon_h: Ja, upp till 600 c/c är okej. Vid nybygge eller om man öppnat golvet lägger man självklart 300 c/c.
jon_h: Ja, det är lätt. Lyfta plattan, skrapa bort lite fix och sätta tillbaka plattan i nytt fix. Sedan foga.
JohanOLinda: Som Jon säger, läs den klistrade infotråden. Men nej, det räcker inte med cc60, men funkar med dubbel.
Beppo: Det är ändå inte riktigt vad jag säker. Det ni länkar till är ju hörnbadkar mer eller mindre. Dom ser ju inte speciellt mycket rymmligare ut än ett vanligt kar utan har bara mer onödigt porslin och inte mer "badyta". Det jag söker är ett fyrkantigt kar med plats för 2 helst. Tack för att ni försöker
jon_h: Det räcker med spackling på spånet, det blir precis lika bra som med golvgips under spacklet. Läs den klistrade tråden lägst upp, kraven på golvet är samma för toaletter som för badrum.
Anders_S: De flesta golvoch färgaffärer kan väl ordna Ardex Anders
gaia: [citat] myyyycket snyggt ! ...tycker jag som har hallgolv lagt i samma mönster för 70 år sen .Tidlöst .... vackert... :) gaia
OlofChrister: Tack för svar! jo jag vet att jag måste vänta men det blir så pass mkt betong att jag tycker det är värt att vänta. Snabbetongen är ju mkt dyrare.
jon_h: Ja, det har en tendens att krypa upp fix i fogarna på mosaiken. De sjunker mycket lättare ner i fixet än de stora plattorna. Men om de är så tjocka och du är väldigt försiktig kan det kanske fungera lite bättre. Var beredd på att du för skrapa lite i fogarna innan fogning kanske.
robhol: En flexibel tork som jag har köpt är Dryson U-någonting som har upp till 5 armar som är vridbara oberoende av varandra. Den går att komplettera med hylla och extrakrokar på armarna. Kolla hos Dryson.se eller t ex Sigro som har lägre priser. Priset ligger under 3000:- för denna modell. /Rob
Åsa76: Kom ihåg - det brukar finnas en anledning.Det är inte alltid billigast är bäst eller tom billigast i längden
jon_h: Den typen av tak fungerar i regel bra om det är god ventilation i badrummet. Gipstaket är tätare och bättre, men det är inte nödvändigt med gipstak.
Boris73: Nån får gärna rätt mig nu om jag har fel. Ytskikt vad jag vet är ju själva plattorna och fogen. det som sitter under är ju tätskiktet. Om du har skador i ytskiktet så skulle de kunna vara spruckna fogar och i värsta fall plattor som lossat. Detta kan bero på olika saker. De vanligaste är ju i allafall sättningar i huset eller undermåligt monteringsarbete. Om du inte ser att några