J
jon_h: Är resten av huset isolerat? Ni kan isolera på precis samma sätt i denna yttervägg, utan att riskera något mögel bakom keramiken. Bygg enligt BBV, och gör en korrekt konstruktion. Du kan välja att isolera och bygga väggen med helt oorganiska material om det känns bättre, cellplast som isolering i det fallet. Huruvida det blir för kallt om ni inte isolerar kan jag inte avgöra, jag vet
1 svar · 2,0k läst
J
jon_h: Jag tycker att du ska försöka lägga i det med någon sorts gipsspackel eller liknande. Om det är ett så pass litet hål tror jag nog att du kan få till fasningen så att det matschar skivorna ganska bra. Eller så spacklar du hela taket slätt, det är i mitt tycke snyggast. Eller så drar du upp en vända gips på de gamla takskivorna.
1 svar · 2,0k läst
volvo
volvo: [citat] Japp, tyvärr är det så. Därför brukar jag kolla detta när plattan är gjuten. Då finns det fortfarande möjligheter att spackla upp och fixa till. När väl klinkern är på plats (som vid slutbesiktningen) så blir det oftast tal om ekonomisk kompensation istället.
7 svar · 2,1k läst
J
jon_h: Lite bubblor här och där gör i praktiken ingenting, så länge kanterna på remsan sitter fast. Men visst, du kan skära upp, och ha i mer 1-S om du vill det.
3 svar · 2,7k läst
J
jon_h: Ja, det bör du göra. Våtrumsspackel har inget under keramik att göra. Läs gärna den klistrade tråden längst upp, där kan du lära dig grunderna i badrumsbygge.
1 svar · 4,1k läst
phl
phl: Rent "fuktspärrstekniskt" har det ingen som helst betydelse. Misstänker att ett korrekt utfört målat snedtak (typ skivmateriel med godkänt våtrumssystem från färghandlarn) nog är väl så bra som fuktspärr+kakel.
1 svar · 6,8k läst
J
jon_h: Jepp, bra gjort av dem.
7 svar · 4,8k läst
H
hyllplan: Toaletten är öppen på baksidan vid vattenlåset, och jag har lämnat 10cm på framsidan också för lite ventilation samt att man då upptäcker ett ev läckage. Det är inget ovanligt att man silikonar fast toalettstolar. Här är några länkar där man uppger att lacknafta kan anv för att ta bort fläckar på klinker (och de skriver inget om att vattna fogar..):
10 svar · 30,0k läst
Åsa76
Åsa76: [citat] Nej självfallet inte - dolt fel är ju jättebra, annars kan man ju bli lurad att köpa vilket skit som hellst! Jag tycker att man skall kunna kräva att bygget är fackmannamässigt byggt! Om en tex säljare vill komma undan så kan han ju INFORMERA om brister och SÄNKA priset på huset....men nu i husyra tider är alla extremt priskåta och vill ha ut max.........
9 svar · 4,6k läst
J
jon_h: Det finns kanske olika varianter, vissa är kanske självhäftande, men de jag har sett är som vanliga fiberremsor fast med en plastfilm i sig. Lite tjockare och styvare, och helt ohyggligt mycket dyrare.
9 svar · 4,7k läst
J
jon_h: Lite porer är normalt, och i och med att det ska läggas i flera lager så kommer inga porer bli genomgående ner till underlaget. Anledningen att man inte ska vänta för länge är att vidhäftningen kan bli sämre om det får stå för länge och damma till sig. Samma som när man primar innan gjutning eller spackling.
2 svar · 4,6k läst
·
J
jon_h: Hehe, ja.. :D Kul att se dig här igen, Boris.
16 svar · 4,2k läst
J
jon_h: Ja, man har såklart lutning mot båda brunnarna, och man lägger mötet mellan de båda lutningarna på lämpligt ställe. Jag förstår i och för sig inte varför det skulle vara missvisande att säga att det ska vara lutning i hela rummet, det blir det ju även då? Det ska alltså inte vara plant någonstans.
3 svar · 2,5k läst
·
J
jakim: Jag ska mura en bärande vägg mellan badrum och tv rum. Funkar det med vanliga vita sandstens tegelstenar 130x270x75mm med tanke på att dom ligger mot ett badrum?
0 svar · 2,7k läst
P
Pepparkaka: Det kan nog stämma! Visserligen är bottenventilen inte exakt densamma, men det kanske har ändrats senaste året. Tack för hjälpen!
2 svar · 3,4k läst
·
J
jon_h: Jag vet inte. Det står säkert i monteringsanvsningen, det kan ju vara vettigt att läsa den. :)
7 svar · 3,3k läst
J
jon_h: Zipp, läs den klistrade tråden också. Där finns svar på de flesta grundläggande frågorna.
2 svar · 2,6k läst
J
jon_h: Alla fibercementskivor är armerade med cellulosafiber, mig veterligen. Nej, den problematiken uppstår bara när man har keramikbeklädnad. Då belastas tätskiktet med 100% fuktighet hela tiden i de våta delarna, fixet torkar aldrig. En färg blir våt en liten stund i värsta fall, och torkar sedan. Det sker inte alls samma fuktvandring genom färg som genom ett vanligt rollat tätskikt bakom
15 svar · 8,0k läst
Åsa76
Åsa76: Tack för svar hittils! Vi funderade på besiktningsman men efter det att vi kollat upp vad man betalar runt 4000 - 7000 kr för bestämde vi oss för att göra det själva. enligt den info vi hitat innebär en bkr besiktning i princip att de kontrollerar att fall fnns, att tröskel är ok och att det ser snyggt ut..........sen kollar de om egenkontrollen gjorts (vilken skall intygas på BV
4 svar · 9,3k läst
J
jarker: Jo, så här ligger till. Vi var till en återförsäljare i Borås och frågade om just Svedbergs elpatron, dock inte KTX utan den billigare modellen där man "bara" kan trycka av / på samt justera effekten / värmen. Han ringde till Svedbergs och frågade hur den fungerar om man kopplar en extern timer till den och fick då svaret att man ändå måste trycka igång torken även om man har
2 svar · 4,0k läst
J
jon_h: Jag har rensat upp i den här tråden. De kommentarer och frågor som låg här tidigare är nu flyttade till en egen tråd, här.
2 svar · 57,5k läst
·
DrKnowLittle
DrKnowLittle: Hej! Tänkte jag skulle försöka dokumentera renoveringen av vårt badrum det började dock med lite otrevliga överaskningar. http://www.minhembio.com/BortCom/133877/ http://www.byggahus.se/forum/foersaekringar/73113-foersaekrings-aerende-eller-inte.html#post498737 Fortsättning följer...
0 svar · 3,3k läst
J
jon_h: Jag ser ingen risk med att det är en svacka på tätskiktet. Det är, som Johan säger, inte enligt branschreglerna, men det får anses vara ett rimligt åtgärdande att spackla upp och lägga ett nytt golv på det gamla. Ni kan kräva att firman ni anlitade står för detta.
6 svar · 11,6k läst
S
stefan64: Ok tack för hjälpen!
2 svar · 3,6k läst
JohanOLinda
JohanOLinda: Ja ingår det inga plattor låter det dyrt.
12 svar · 5,0k läst
S
stefan64: Ok! Jag hade aningen mer vatten i än vad som skulle vara och det verkade i alla fall gå bra.:) Tack för hjälpen och de snabba svaren.
12 svar · 13,5k läst
DrKnowLittle
DrKnowLittle: Än så länge står bubblet i garaget och där får det plats utan problem :) Arbete med badrumet har dock äntligen påbörjats (total renovering), VI valde ett bubbel bad från IDO som har måtten 1 x 1,6 m i huvudänden men bara 0,5 m brett i fotändan. Vårt badrum kommer bli ca 2,1 x 2,4 m så det ska nog få plats ( nuvarande badkar på fot är 1,60 långt).
1 svar · 3,1k läst
J
jon_h: Så kan man göra. Eller så accepterar man att det bara är 13 mm precis vid flänsen, det blir ju 15 mm oerhört fort när man kommer ifrån brunnen.
3 svar · 6,4k läst
·
H
hanse: Tack för tipsen. Det får nog bli lite tjockare spackel direkt på spånet i alla fall. -hanse
5 svar · 2,7k läst
A
andi_j: [citat] Jag håller med, verkar konstigt att inget går upp på väggen när den sitter i hörnet.
32 svar · 14,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.