Badrum
emwtpn: Hej! Tack för svaret. Misstänkte det så vi bilade bort rubbet ihelgen. Lagom mör i kroppen idag.... :-)
jon_h: Det finns på alla välsorterade byggvaruhus. Maskstorleken kan variera från 50-100 mm. Du kan även använda de mindre putsnäten om spackelleverantören godkänner det.
Marelb: Väldigt irriterande... Jag har hittat snedtaket i programmet. Grundläggande sen konstruktioner. Men får den inte på rätt ledd... Men tack för er hjälp i alla fall!
jon_h: Det beror på hur mycket den ska sticka upp som mest. Men säg att man vill ha i alla fall 70-80 mm ned på bjälkens sida (fast såklart gärna mer). Räcker alltså med 45x95 om du ska ha 20 mm som sticker upp. Spelar ingen roll om det blir en bit som är 50 cm eller tre meter, längden har ingen betydelse i det här fallet, den ska ju inte bli fribärande. Fäst den med skruv (komplettera
Fotografen: Jag skulle sätta den i den ände där jag har fötterna när jag badar.
lilebror: Om du åker till en välsorterad kakelaffär så finns det där satster med ett kitt(OBS använd inte vanligt silikon) som du använder patronpistol till. skit enkelt,kan inte bli fel. 1: dra ut en sträng 2: Lägg i en distans 3 dra en sträng till 4: sätt ditt glasblocket repetera alla steg tills du har den höjden du vill ha. Foga sen med vanlig kakelfog. Skulle inte rekomendera att köra med
lillalillajag: Tack för era svar alla.. Vi behåller elementet som det är just nu,men så småningom ska vi nog ta o kolla lite på ditt tips krillan,den gillade jag skarpt! Skulle göra sig riktigt bra där uppe oxå..
Johan Gunverth: Vad jag har förstått är PL600 den lösningsmedelsfria varianten av PL400, men det är kanske fel. Om man kör ut en liten korv på PL400-tuben när man är klar fungerar den som hatt för pipen. I alla fall ett par veckor.
jon_h: Fuktspärrande fog, då menar han epoxyfog? Oj, det undrar jag hur det blir på sådana porösa plattor. Jag hade undvikit den typen av plattor i våtrum, att behöva skydda dem för fukt på det viset känns riskabelt.
andersmc: Du kan ju kolla lite. Det KAN ju vara så att de varit smarta och dragit allting med 110mm rör. Då kan man flytta runt med mindre besvär.
Micke H: Hallå, ett bra sätt att ta upp hål är att lägga skivan vid sidan av och rita röret i båda riktningarna. Har du lagt fram till den skivan som ska få ett hål så vet du ju båda måtten och kan såga tight... oklart? Micke
andersmc: Den finns nån slags manschetter som limmas eller svetsas fast. Det är i vilket fall ett jobb för en golvläggare.
JohanOLinda: [citat] Referenser is tha shit. Be o få minst ett par st.
jon_h: Risken finns att man får fula urslag i plattkanterna om man borrar i fogen. Det är bättre att borra i plattan i stället.
jon_h: Det är ett märkligt påstående, det är inte riktigt så man resonerar normalt. Bra att det löste sig i alla fall. :)
jon_h: Det behövs som sagt inte, men jag brukar remsa skruvarna i dusch- och badområdena.
Åsa76: Mitt råd är att ta ett standardkontrakt. Skriv in vitesbelopp om ni vill. Ni måste ju bedömma själva hur er situation ser ut. Om ni har fler badrum så kanske en försening på 9 veckor inte spelar roll, om ´ni bor på hotell blir det ju dyrt för er (utan viten). Ett kontrakt är ju personligt. Jag skulle personligher ha med: 1. Att arbetet skall utföras fackamnnamässigt och i enlighet
JanneSjo: jag såg i något inlägg någon som kommenterade att det var bra att en toastol hade mekanisk styrning. jag trodde att pneumatisk styrning hade fördelar vad har ni för erfaranheter?
phl: Ah, bittert... Jag hade två väggar som jag putsat med gipsputs och de var ungefär så jämna som du beskrev. Blev inte bättre eftersom jag inte kunde lägga läkt att dra rätbrädan mot. Var inga problem att varken applicera tätgucka eller sätta kakel på.
jon_h: Du behöver inte flytspackla, golvgipset räcker. Och golvet ska tätskiktas, med uppvik på väggarna. Detta enligt BBV, Byggkeramikrådets branschregler för våtrum.
Pripp: Då vi tittade på att renovera vårat badrum fall vi för ett badpalats från http://www.badrumscompaniet.se/ Efter en hård arbetsdag så sätter man på ångbastun! :) och tar sig en kall..... Badpalatset är värt varenda krona!
Pius: Fortsätter på mitt tema "rustikt kakel"... Har någon på forumet satt kakel Ricordi från Konradssons ? Blev det bra, + gärna bilder ! :-)
Constructum Domus: Här är en tråd som pratar lite om vägghängda toalett stolar. Vägghängd toalett från Bauhaus
7310070025302: Det finns ju alltid möjligheten att lyckas få tag på ett gammalt sittbadkar i gjutjärn och renovera själv (eller köpa ett färdigrenoverat från t.ex. Nacka Byggnadsvård)