Badrum
rwidlund: Tack för era svar! ca 60x60cm av bordet låg an dikt mot väggen. Provat fiskelina, div polyester och nylantrådar + ståltråd men alla har gått av för mig. Men jag fick nu bort skötbordet mha av sk pioanotråd som jag lånade (finns att köpa i 25meters rulle för 160kr på maskin & verktyg). Jag fick slå in en morakniv för att skapa en liten springa för att få in tråden. Tog mig ca
Anders_S: Om jag inte missminner mig så tror jag att Tasso har en nästan slät väv för våtutrymme. Tror inte din ide med spackel på väven är godkänt. Anders
Lindgrenski: [citat] Jepp, står SECUR på plastskyddet. På själva brunnen står det "made by makeni" eller nåt liknande.
jon_h: Han har en poäng, det finns en risk för så kallad omvänd fuktvandring när värmen slås av på vår/sommar. Men att det skulle behövas 250 mm isolering för att undvika detta låter konstigt. Jag bedömer att 50-100 mm räcker, fast det bygger ju på att marförhållandena och skiktet med dränerande material under plattan är hyfsade.
OlofChrister: Tack för svar, omkring 50mm är min uppfattning oxå. Ja, jag är medveten om att jag måste vänta men det mkt billigare än de mer snabbtorkande produkterna. Betalade 30kr/20kg istället för 160kr/20kg.
jon_h: Ta inte bort plasten utan godkännande från husbyggaren och konstruktören. Ofta krävs den för att helheten ska fungera. För badrummets vidkommande är det egentligen bättre utan plasten, men med fuktokänsliga skivor i väggen, och ett bra tätskikt så kan plasten vara kvar.
jon_h: [citat] Nej, det stämmer inte.
jon_h: Om en platta på betongunderlag har spruckit på grund av att de rev ner en spalje så låter det ganska illa. Jag kan faktiskt inte förstå hur det gick till. Är det ett betongbjälklag i ett stenhus? Jag hade lyft plattan och undersökt tätskiktet, men jag hade nog inte sovit gott förrän det var upprivet, undersökt och åtgärdat i grunden.
Algen: Måste bara avsluta tråden och säga att det gick alldeles utmärkt med en vanlig spritspåse!
snuttjulle: Hade oxå funderingar på detta men det stöp på avlopp (svårt med fall och rensning) och att man blir tvungen att bygga om hela badrummet den dan badkaret går sönder och man vill kasta ut det.
Danne72: Märket heter Concepta och säljs på väldigt många ställen har jag sett. Visst är det trevligt att de tar sitt ansvar och all heder åt Micke på Concepta som enligt mig agerat helt klanderfritt. Dock kommer jag att fundera lite inför nästa inköp av duschvägg...
Avbytaren: http://www.unidrain.se/pages/linkpage_se.html Nu verkar unidrain vara godkända i Sverige
Glebster: Följ vad manualen säger för det skiljer från fabrkat till fabrikat. Att inte lägga för nära golvbrunnar har fördelen att brunnen inte torkar ut så snabbt (vattenlåset). Man brukar också undvika att lägga under ytor som man vet ska täckas (läs mattor, glasbetong m.m.).
drnico: Behöver hitta badrumsbelysning med inbyggd brytare för att slippa knacka upp en massa puts och dra ledning från brytaren på väggen. Någon som vet nåt ställe som har ett hyggligt utbud? mvh Niklas
hanse: Den ursprungliga ventilationen är återvinningsvärmeväxlare med fläkt och inte självdrag, så det funkar nog med ventilationen. Tack för tipset om dubbla fuktspärrar! Det tänkte jag inte på. Speciellt som jag kom på att bastun kan "läcka" värme och ev fukt in dit så kan det kanske bli kondens och sånt.. Den gamla bastu konstruktionen av förra ägaren är inte så brilliant. Måste
Anders_S: Ja naturligtvis ska det vara 2 ggr. Fingrarna dansar för snabbt ibland på tangentbordet. Är man musiker så är man!!! Anders
ttboy: Tackar för svaren. Tror jag vet tillräckligt för att beställa spottarna nu. /Tony
jon_h: Man bör inte blanda i mer vatten än tillverkaren anger. Då kan det verka som att produkten håller sig öppen längre, men den börjar brinna på partikelnivå ändå. Om man då fortsätter bearbeta den kan man få sämre hållfasthet. Detta är i och för inte avgörande i de flesta konstruktioner, när det bara är tryckhållfasthet som ska tas upp, men om spacklet ska ha en
jonerax: Kommer att renovera ett badrum där blir det Elpush, golvet torkar upp under sommaren och marginalkostnaden till dubbla system blir bara ett par tusen.
FSS: När jag väl lyckats få ned bården är det bara att slänga på nytt fix och trycka dit nya plattor? Hur gör jag med fogen? Den gamla har väl fått en annan nyans med tiden...
phl: Precis, tror jag betalade några hundralappar för en 20-25kilos säck Deitermanns flexfog.
KE: provade att trycka lite på väggen och det sviktade lite cc måttet på reglarna är 60 angående handfatet så finns det ingen kortling på baksidan då flytten av handfat är gjort i befintligt badrum.
plattsättare: Jag satte en bakåtspolande toa under ett snedtak..det blev lite väl mycket utrymme bakom så där hamnade en ekskiva som hyllplan..(och dolde rören)det blev ganska lyckat.
mr.chong: [citat] Låter inte så underligt mer den långa torktiden då du haft en så hög luftfuktighet... Har dock inte råkat ut för så lång torktid själv. Själv har jag alltid väntat minst till dan efter innan jag börjat sätta kakel men står det 12 timmar på hinken med tätskikt så ska du vänta 12 tim men det ska ju kontollerars att tätskiktet är riktigt tort oxså. Svar fråga 2,
mr.chong: Vänta minst ett par dagar.. en putsad vägg ska eftervattnas ett par gånger efter att du är färdig,om du vill undvika torrsprickor.Beroende på vilken yta du har putsat på och temperatur och luftfuktighet invändigt så är torktiden olika. Putsde du på Betong eller leca vägg torkar tex putsen långsamare än om du putsat på tegel eller lättbetong.så den exakta tiden är svår att
mr.chong: Så stort som badkaret skulle jag råda dig till. ska du tex lägga klinker på golvet så underlättar det nämnvärt om du har ett vidare fall speciellt om du lägger lite större plattor.
Pius: Smidifix: Snyggt, men det är just så där som jag inte vill ha, därför jag tror att vi kommer att tröttna ... ;-) Finns det ingen som har VIT sjösten på väggarna utan en massa bårder ? Vad tror ni om rutigt (inte på snedden) i vit och röd sjösten på golvet ?
Skogsbananen: Monterade en toa för nån vecka sen. Plastkilar, skruvar och sen silikon i skarven.