T
Travolta76: [citat] Jag kommer inte ha ngn plastfolie emellan om det är det du menar. Inte någonstans. Jag får mina i slutet av veckan.
9 svar · 12,3k läst
L
Linnex: Och hur är det med reservdelar om 10-15 år när den börjar läcka...
1 svar · 4,1k läst
G
gds4me: Er badrumsskada gick den på er försäkring eller inte? Om den gjorde det, vad säger ert försäkringsbolag??
6 svar · 2,4k läst
J
JanMattias: Fast menar man inte att rören då ska gå bakom blandaren? I det här fallet går rören in nära golvet och dessutom vidare till handfat och toalett.
2 svar · 4,7k läst
J
jon_h: Tror inte heller att det är så stor skillnad. Även andra faktorer än storleken kan avgöra tiden det tar att sätta en platta, till exempel om det är rak eller väldigt ojämn kant, om det är kakel eller klinkers (mer jobb vid håltagningar med klinkers), och om de är dåligt kalibrerade i storlek.
2 svar · 2,8k läst
P
Pius: Är det ingen som har åsikt om Ricordi eller Pombalino kaklet ... ? Eller har förslag på liknande snyggt, rustikt, prisvärt med "hantverkskänsla".
10 svar · 3,5k läst
G
gds4me: Kan meddela att tillverkaren gått med på att byta så jag får en med elanslutning på vänster sida.. Bra service Somatherm!!
3 svar · 3,2k läst
M
Marcus-i-Västerås: [citat] En bra pax-fläkt flyttar ca 90m3/h och min kanalfläkt förflyttar 352m3/h, så du kan lita på att det blir ett sjuhelsikes sug i ventilen...
6 svar · 3,7k läst
J
jon_h: Visst kan du det, men det är lite besvärligt kanske om man inte har ett golv att gå på. Jag föreslåt att du fixar golvet först och sedan väggar/tak i godtycklig ordning.
1 svar · 3,3k läst
Theclan
Theclan: Någon av dom här borde göra susen för dig: http://www.purus.se/?id=1420 http://www.purus.se/?id=1401
2 svar · 3,6k läst
J
jon_h: Det hadlar inte om att systemet i sig behöver godkännas särskilt. Om tillverkaren anger att en skiva är lämplig som underlag för keramisk beklädnad så räcker det egentligen, men inte just i golv. Där är kravet att skivorna inte får ligga direkt under tätskikt, och detta har inte med systemet att göra. Nu kan ju naturligtvis Litex försöka få försäkringsbolagen att acceptera
8 svar · 4,8k läst
phl
phl: Det är ju lämpligt... eventuell glipa mellan karmen och väggskivan fyller du med exempelvis latexfog.
3 svar · 2,3k läst
J
jon_h: Det är inga problem. Om du har en regelvägg ser du till att bygga dit en kortling (regel på tvären) där kommoden ska fästas in, alltså innan väggarna kläs med skivor. Sedan skruvar du helt enkelt upp kommoden där. Kommoden måste naturligtvis vara av en typ som är byggd för att kunna hängas på väggen.
1 svar · 3,0k läst
Anders_S
Anders_S: Ja det går.Man får skära ca 1 cm under väggmattan runt hela badrummet med en linjal så att skarven blir rak. Sedan spackla upp och lägga dit den nya och sedan trådsvetsa ihop bitarna. Pyssel men det går. Anders
1 svar · 3,8k läst
T
TomasH: Tack för det!Helt perfekt lösning på problemet:!:-)
2 svar · 4,0k läst
P
Pius: Jag fick inte ens ha råspånt/pärlspont i teknikutrymmet p.g.a. min sambo byggarens oro för vattenskador. Fast jag tror i o f att han har fel ... ;-)
2 svar · 3,0k läst
J
jon_h: De är lite tunga och svårare att bearbeta. Men de funkar. Man skruvar dem direkt mot reglarna, som ska sitta på max c/c 400 mm.
36 svar · 25,1k läst
J
jon_h: Ja, det är normalt. Och nej, det skulle nog inte hjälpa så mycket om det är så att fukten sugs kapillärt i fogen. Men om det är en springa så skulle det hjälpa. Det gör ingen skada i alla fall. Använd våtrumssilikon i så fall.
1 svar · 4,2k läst
J
jon_h: Nej, det är inte tillrådligt om man bara tänker på själva badrumskonstruktionen. Men många hustillverkare vill att plasten ska vara intakt så att huset är helt tätt. Då gäller det att använda ett tätt tätskikt och vara toknoggrann med genomföringarna.
14 svar · 5,2k läst
J
jon_h: Risken finns att du får krympsprickor om man blandat med för mycket vatten. Dessutom kan man inte belägga spacklet lika snabbt som annars om man använt mer vatten, det måste torka ut först. Normalt binder spacklet det mesta vattnet kemiskt när det brinner, men det binder inte överskottet.
3 svar · 3,0k läst
J
jon_h: Tänkte att det var det du menade. Jag har ibland använt Schönox PX, men det behövs som sagt inte i det här fallet. Väldigt dyr primer dessutom..
7 svar · 14,6k läst
phl
phl: Jagar själv badrumslampor. Hittade någon länk till någon svensk jättesite som hade ett enormt utbud, kommer dock inte ihåg länken. Sök lite här på forumet, var där jag hittade den. Annars har www.elbutik.se ett skapligt utbud.
2 svar · 3,1k läst
Theclan
Theclan: Ingen tillverkare vill väl att man skall förstöra profilen :) Men finns inte så många mera alternativ om man inte har dolda rör.
6 svar · 3,7k läst
M
maggiem: Snyggt!! Det var just så jag menade med 120 cm kakel. Det ser hemmatrevlig ut. dessutom om man kör någon neutral färg på kakel, så sen om man tröttnar på badrumet så kam man bara måla om väggarna.
28 svar · 13,0k läst
T
TurboTouring: Fick i veckan se en ny våtrumsmatta med skeppsgolvutseende, kommer att bli en storsäljare....
5 svar · 2,1k läst
JohanOLinda
JohanOLinda: Ett tips bara, använd samma fabrikat på mjukfog(silikon) och hårdfog, då det annars kan skilja i färger, och benämningar på färger. T.ex; ljusgrå, mellangrå, antricit, eller 111, 112, 113...
3 svar · 2,6k läst
JohanOLinda
JohanOLinda: Japp, thats what i ment. Boris, du får jobba på fastpris och se till att hantlangaren hjälper dig att snabba på jobbet så pass mycket att du inte egentligen fakturerar mer. Vad man ska ge personen i fråga får du värdera själv, antar jag. Det är väl först om det är någon som går under "lärling" som man kan kolla i byggnads avtal, och antal gjorda timmar.
15 svar · 7,2k läst
·
O
OlofChrister: Tack för alla synpunkter. I mitt föräldrarhem minns jag att vi fick mögelfläckar i taket. Duschen låg då i källaren och taket var målad betong. Jag antar att boven var dålig ventilation. I badrummet som jag renoverar nu har jag träbjälklag med isolering så det känns viktigt att ha en ångspärr uppåt. Tänkte använda mig av sådan åldersbeständig plast som man brukar använda.
5 svar · 4,5k läst
B
Butcher: Jag har lagt både vattenburen golvvärme och elslinga. Konstruktion: cellplast, rör, armering, elslinga. Dock inte inkopplat... så om det funkar bra vet jag inte. Men det är klart det gör!
6 svar · 2,8k läst
bruschen
bruschen: Precis en sådan. Men denna är ju ganska dyr... Är det någon som sett en billigare. Med horisontella tvärpinnar och vattenburen värme?
3 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.