Hej

Är det någon som vet vilket spackel som gör sig bäst på aquapanel? Ska jag spackla den (grova) ytan eller räcker det om jag bara spacklar i skarvarna innan jag sätter på ångspärren?

Mvh

Martin

Vad är det du ska bygga? Badrum med keramik? Då behöver du normalt inte spackla alls, men om du ska göra det så använd absolut inte vanligt spackel eller våtrumsspackel. Cement- eller gipsbundet ska det vara.

Hej och tack för svaret.

Det är ett badrum som jag tänkte kakla väggarna i. Det jag närmast tänkte på var skarvarna mellan skivorna, men det kanske ångspärren "fyller igen" när jag lägger på den. Tänkte använda mig av någon flytande variant som jag rollar på (ångspärr alltså)

\Martin

Nu är det ju inte bara ångspärr du ska ha på, utan ett tätskiktssystem. Men jag förstår vad du menar. Se till att läsa monteringsanvisningen noga.

Jag pratade med min bygghandlare som föreslog våtrumsspackel. Han ringde också till Danogips som sa att det gick bra. Finns det någon fara med att använda just våtrumsspackel på aquapanel eller cementbaserade skivor i största allmänhet?

Mvh

Martin

Du ska absolut inte använda våtrumsspackel, under inga omständigheter. Aldrig vanliga torkande limbaserade spackel under keramik. Vad var det för fel på det jag skrev, det finns ju miljoner cement- eller gipsbundna spackel i handeln? Och du behöver dessutom inte spackla.

Fråga aldrig folk på byggvaruhus om saker, de vet ingenting om någonting. Skrämmande dock att skivleverantören var så fel ute.

För övrigt kanske det är en god idé att du läser den klistrade tråden längst upp i badrumsforumet, och kanske branschreglerna.

Jag har stort förtroende för min bygghandel som inte är av modellen K-Rauta eller Byggmax utan en fackhandel. Jag åkte dit för att köpa just cementbaserat spackel som du föreslog, varav han frågade varför det inte gick med våtrumsspackel. Jag förklarade att jag hade fått rådet på forumet och han ringde danogips och frågade vad som var lämpligt. Varför ska jag ha anledning att tvivla på hans information? Anledningen till att jag frågade var just pga att jag blev förvirrad, lekman som jag är, när jag får två olika besked från, vad jag anser, tillförlitliga källor. Det var inte min mening att min fråga skulle låta som om jag ville "sätta dit" dig utan bara en undran varför det är ett problem.

Besviken,

Martin

Vänta nu, besviken varför då? Jag känner mig inte ditsatt, men jag blir lite upprörd över alla dessa kardinalfel som bygghandlarna hela tiden sprutar ur sig. 99 fall av 100 ( och jag överdriver inte här, snarare tvärtom) har de fel på sådana här frågor, och detta är högst allvarligt. Konsekvenserna kan bli väldigt digra och det är så gott som omöjligt att ställa dem till svars för detta efter fem år när plattorna faller ner. Att Danogips säger fel anser jag vara ännu allvarligare än när en bygghandel gör det.

Vill du se en källa på mitt påstående kan du kika i branschreglerna BBV på www.bkr.se, punkt 5.6 eller ringa till valfri leverantör av fästmassor för keramik. Men fortfarande, du behöver inte spackla skarvarna, det finns inte en enda leverantör av tätskikt som rekommenderar detta om det inte är stora springor.

..Och för att svara på din sista fråga, problemet är att våtrumsspackel är alldeles för svagt. Det klarar inte de belastningar, huvudsakligen skjuvkrafter, som det utsätts för i sådana här sammanhang. Våtrumsspackel är till för att bära målarfärg eller våtrumstapet.

Hej Jon

Tack för svaret och länken. För att klargöra mitt tidigare inlägg så tycker jag att det emellanåt kan vara svårt att veta vad som är rätt och fel då det blir olika besked från människor som jag anser besitter mycket kunskap och erfarenhet från byggteknik och materialanvändning. Detta gäller inte bara min senaste fråga utan badrum och de nya branschregler som har kommit ut i största allmänhet. Just nu är det mycket prat om väggar men ingen kan säga t.ex. vad det är som gäller för tak eller skarven mellan tak och vägg som jag (kanske felaktigt) tycker borde vara en svag punkt vad gäller täthet mot fukt.

Jag vill givetvis att mitt badrum ska bli så bra som möjligt då jag inte har råd med några misstag, särskilt inte när jag gör det mesta själv (pga den budget jag har för badrummet). Jag håller helt med dig att det är värdelöst att producenterna (i mitt fall Danogips) av de cementbaserade skivorna inte kan ge korrekta uppgifter angående spackel och avjämningsmassor, men det är svårt att veta vem som har rätt innan man besitter kunskap om de branschregler som finns (vilka inte alltid är helt enkla att tolka). Anledningen till att jag var besviken var att jag tolkade (mest troligt felaktigt) ditt inlägg som kritisk för att jag ville veta mer om varför det var ett problem med våtrumsspackel och att jag borde veta mer vad som står i bkr:s braschregler. Så kan det tyvärr bli ibland...

Trevlig helg

\Martin

P
kodapa skrev:
skarven mellan tak och vägg som jag (kanske felaktigt) tycker borde vara en svag punkt vad gäller täthet mot fukt.
Foga vinkeln och måla ner taket ca 5-10 cm på väggen med färgtillverkarens system för våtrum. Därefter överlappar du med väggens tätskikt, så blir det tätt och bra.

ACME skrev:
Foga vinkeln och måla ner taket ca 5-10 cm på väggen med färgtillverkarens system för våtrum. Därefter överlappar du med väggens tätskikt, så blir det tätt och bra.
Tack för tipset!

Jag har fått för mig att det finns speciella inlägg för just vinklar och hörn som man sätter fast tillsammans med tätskiktet, eller är jag helt ute och cyklar? Alltså inte bara för vinkeln tak/vägg utan även vägg/vägg och vägg/vägg/golv...

P
Ja, om du menar fiberremsorna som ingår i tätskiktssystemet? Fast dessa vill du nog inte ha ut i taket om du inte är en hejare på att bredspackla...
Dra en latexfog i vinkeln och måla sedan enl. anvisningarna för din valda färg.

Sen finns det plåtvinklar 50/50 som du kan sätta i hörn och vinklar bakom skivorna för att få starka hörn och minimera rörelserna mellan väggarna/ taket/ golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.