Köpte hus i maj. Badrummet kaklat/klinkat -99. Märkte häromdagen att fogarna liksom "blödde". Det är lätt att ta bort med svamp, men är det någon som varit med om liknande? Är det slarvigt gjort? Fel fog? Dåligt underarbete?
Medlem
· Västmanland
· 17 inlägg
Jag instämmer med ylven....
Det tror jag med. Hur åtgärdar man det bäst?
Detta är nog inte det svaret du vill ha...men det är bara att riva o göra om...Men dubbelkolla med nån form av besiktningsman först...kanske Anticimex eller något liknande ?
Staffan
Staffan
Det tror jag inte alls. Mögel i fogarna beror sannolikt inte alls på någon skada i underliggande konstruktion, utan på organiska avlagringar i fogarna kanske kombinerat med taskig ventilation. Det finns också en möjlighet att fogmassan varit förorenad med organiskt material redan vid fogningen, kanske de de använt smutsigt vatten eller förorenade hinkar, men detta är mindre sannolikt.
Det finns rengöringsmedel som kan ta bort möglet. Se till att hålla rent sedan, och spola gärna av väggen med kallt vatten efter duschning. Sista utvägen blir att kratsa ur fogen och foga om.
Det finns rengöringsmedel som kan ta bort möglet. Se till att hålla rent sedan, och spola gärna av väggen med kallt vatten efter duschning. Sista utvägen blir att kratsa ur fogen och foga om.
Ett tips om man inte gillar städa ofta. Det finns lite produkter man kan impregnera fogarna med som dödar mögel. Oftast finns det fungicider i kakeltvätt som jon_h nämner. Så resultatet håller i sig i några månader. Hur miljö/människovänliga de är kan diskuteras. Ventilation är som han säger också viktigt för att inte ha en välmående svampodling i badrummet.
Klicka här för att svara