Har börjat att röja ut vårt gamla badrum för att frigöra lite mer yta. Det jag tänkte höra är hur jag löser det snyggt med inkommande vattenledningar. Här är en bild på hur de kommer in http://badrum.soptunnan.com/temp013.jpg.

Ledningarna kommer utifrån hallen som ni ser till vänster på bild, går i golvet.

Vart/Hur ska man göra med dessa ledningar? Kommer sedan att ha utanpåliggande rör som går längs väggen, först en toalettstol i hörnet där ledningar är, sedan vidare till handfat och sedan vidare till dusch.

Förslag?

Till att börja med får de inte längre komma upp ur golvet. Jag föreslår att du flyttar in dem i väggen och sätter en väggbricka där de kommer ut. Därifrån kan du sedan gå med kromade.

Ok, att de inte fick komma ut från golvet kände jag inte till. Tackar man för. Ska dra hit en VVSare som får bocka till rören så att de kommer ut från väggen istället.

Good. Och får och får, det är inte ett lagkrav, men branschreglerna föreskriver att de inte får göra det. Jag tycker att du ska slänga in dem i väggen, om möjligt.

Hur funkar det med rören om man skall renovera ett befintligt badrum där rören kommer upp ur golvet? Man kan väl inte bocka om och göra dolda skarvar för att få ut dom ur väggen istället?
Har precis fått en dusch fixad, fuktskada. Ingen, varken byggfirma, vvs, eller kaklare påpekade att rören skall gå genom väggen, rören i den duschen kommer åxå upp genom golvet och det blev klart i juni i år. Har dom gjort fel?

Nja, fel och fel som sagt, det är inte tvunget att man följer BBV. Och ibland går det helt enkelt inte att med rimliga medel ordna vattnet i väggen, så då får man göra ett avsteg.

Lyckades får dit en VVS'are till imorgon som ska kolla om de går att bocka till rören så att de kommer ut från väggen istället. Han undrade om det var mjuka rör, kan man se detta utan att prova bocka dem för hand? :)

I och för sig så lär han ju märka detta imorgon.

Det ser ju ut som vanliga prisolrör, och de borde väl räknas som mjuka.

Testade att böja lite lätt för hand och det var inga problem så bockningen bör inte vara några problem för VVS'aren. Jag öppnade nu upp spånskivan för att komma åt där jag vill rören ska komma upp. Inte helt genomtänkt (inte tänkt över huvudtaget) så är det ju en regel längst ner vid golvet, hur ska jag lösa detta åt rörmokaren som kommer imorgon? :/

Här är en bild på hur det ser ut, http://badrum.soptunnan.com/temp.jpg

Skivan som är i mitten av bilden är den spånskiva som sitter mot väggen, har bara böjt ut för att se hur det såg ut bakom.

Börjar känna mig lite stressad nu när man äntligen lyckades fixa en rörmokare så pass snabbt.

Du får väl öppna upp golvet och haka ur lite ur regeln?

Haka ur? Förstår nog inte riktigt. Golvregeln går under de andra reglarna, så den går inte att böja upp. Ska man såga av den lilla bit regeln och även såga upp golvet där, tror att golvspånskivan fortsätter ut i hallen under väggen.

Sen när rörmokaren har böjt upp rören så får man försöka sätta dit en liten bit regel i efterhand.

Tack för att ni står ut med mina dumma frågor, svärfar brukar hjälpa mig med allt detta men tyvärr är han i Danmark och VVS'aren kommer imorgon :)

Jag menar inte att du behöver böja upp den, men du behöver ju ta ur lite ur regeln så att rören kan komma upp i väggen, inte sant? Jag vet inte hur jag ska kunna förklara det här tydligare, säger det sig inte själv var det behövs urtag för att du ska kunna få in rören i väggen?

Jo, det jag tänkte på är att spånskivorna från hallen sitter ju i den regeln också och plus att jag kan ju inte sätta tillbaka regeln när rören är där, rören kommer komma upp från golvet precis där regeln ligger i dagsläget.

Du behöver ju inte ta bort regeln, bara göra ett par små hak i den, kanske 25x25 mm eller så. Så att rören precis går in.

Hade idag rörmokaren ute, han undrade varför vi skulle flytta in rören i väggen då rören kommer upp i andra änden av badrummet jämfört med dusch/badkar. Han sa att det var ok att låta dem komma upp ur golvet.

Han markerade även var jag behövde såga upp i regeln för att han kunde bocka till rören så att de kommer in i väggen.

Vad hade ni gjort i detta läge? Låta det vara som det är (att de kommer upp ur golvet) eller betala för att låta dem komma ut ur väggen? Kommer jag ångra mig om jag inte drar in dem i väggen? :)

Jag har iaf bestämt mig för att ner med all gammal spånskiva på väggarna.. regla upp extra reglar för att få cc30 och sedan köpa några godkända våtrumsskivor från Optimera. Kommer även limma gips på golvet för säkerhetsskull då det är ett antal konstiga skarvar i golvet sedan tidigare då det haft avlopp på andra ställe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.