Hur har ni fäst denna ?
En dörrtröskel i ett badrum på klinkergolvet som har vattenburen golvvärme? Vill inte skruva...

Tröskeln ska egentligen vara på plats innan, så att man kan vika upp tätskiktet mot den. Men det verkar ju vara lite sent nu. Jag föreslår att du limmar den.

Använd sättlim, täta sedan med transparent silikon mot klinkersen, dra upp silikon mot hela insidan av tröskeln. Så gjorde jag, och det ser bra ut !

Bättre sent än aldrig... Limma fast tröskeln med rikligt med silicone. Se till att smeta ut siliconet på alla ytor under innan du trycker dit tröskeln så klarar du dig bra. Tänk på at det är detta silicone som ska hålla borta fukten och svamparna. Våtrumssilicone eller akvariumsilicone är att rekommendera. Sättlimmet kan du kasta om du köpt det.
Det betyder inget om det ser bra ut om det varit vattenskada och försäkringsbolaget bedömmer... du får ingen ersättning för snygg lösning.

• Gilla
ParOscar
  • Laddar…
Men som sagt, det är fortfarande en felaktig lösning. Tätskiktet under plattorna ska vara uppvikt på tröskeln.

Sant. Men riva och börja om?!
Limmar man med riktigt duktigt med silicone så kan man var tämligen säker. Smiter inte vattnet ur akvariet så smiter det inte ut genom tröskeln...?!
Försäkringsbolaget har säkert synpunkter men sätter man sig i positionen att de aldrig kan ha åsikter så slipper man höra dem. Ett hus som inte kan mögla möglar inte, ni förstår vad jag menar?

Visst, självklart river man inte upp och gör om. Ville mest förtydliga för att de som inte kommit så långt i sina byggen inte ska göra fel.

Lugn bara lugn, jag sa inte att klinker golvet var på plats . Givetvis så ska jag ha tätskiktet vikt upp på trösklen men det får sluta i överkant med klinkergolvet.
Men tack för svaren.

Silikonet har jag läst här på detta forum att det inte får komma i kontakt med tätskiktet...stämmer det ?
Silikon äter ju vissa andra material det kommer i kontakt med..så det kanske är därför ?

Har jag fått fel för mig angående dettta ?

Staffan

Nja, silikonet får inte ligga mot tätskiktet i golv/vägg-vinkeln, då hindrar man vatten bakom plattorna att färdas vidare mot brunnen, det kanske är detta du tänker på? Silikonet skadar inte tätskiktet i sig.

P
m97marro skrev:
Limmar man med riktigt duktigt med silicone så kan man var tämligen säker. Smiter inte vattnet ur akvariet så smiter det inte ut genom tröskeln...?!
Nej, inte så länge det rinner ovanpå plattorna.
Fukten som vandrar kapilärt under plattorna blir svårare att stoppa, och enligt en kollega som driver plattsättningsfirma så har det uppkommit ett antal skador i hallgolv pga fusk med trösklarna.

Men nej, har man redan lagt golvet så river man inte upp det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.