Byggahus.se

Inbyggt badkar utan golvbrunn?

1. D
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Jag håller på att planera för vårt nya badrum. Vi har bestämt oss för inbyggt badkar, det kommer också att fungera som dusch. Jag hade tänkt mig den "traditionella" lösningen med golvbrunn under badkar + någon lucka för inspektion.

Men när jag läser på Gustavsbergs site skriver de:
    "Kar med bräddavlopp och vattenlås kan med fördel monteras avtätade med mjukfog mot vägg eller platta, samt anslutas direkt till avloppsstam, likt ett standardtvättställsmontage. Härigenom minskar fukt- och smutsansamling under badkaret. Undvik öppen golvbrunn som avger fukt under inbyggda badkar."

Har någon denna lösning? Känns kanske mer hygienisk, men jag får problem med placeringen av golvbrunnen eftersom det inte finns någon separat dusch. Så nu vet jag inte riktigt vilken lösning jag ska välja, hur hade ni gjort?

2. M
    Medlem Nivå 3
    När jag stod inför samma val så valde jag att behålla den gamla lösnignen (som klarat ca 50 år, huset byggt 1950 ;-).
    Golvbrunn halvvägs in, med inspektionsgaller tvärs över. Tänk på att det ska gå att få upp
    galler o silen till golvbrunnen för rensning. Ditt val beror naturligtvis helt på hur planlösningen ser ut.
    Mvh,
    Mats

3. J
    Medlem Nivå 8
    Frågan är väl hur enkelt det är att komma åt vattenlåset om man behöver rensa det?

När jag byggde in vårt badkar byggde jag kakelsidorna på justerbara fötter, vilket gör att de inte sluter helt tätt längst ned (ca 1 cm springa). Bortsett från att ventilationen under karet blir bättre så fanns det även praktiska skäl med justerbara fötter, eftersom badrumsgolv sällan är helt raka pga fall mot golvbrunnar och det är därmed svårt att få snyggt längst ned.

4. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Vårat badkar är helt inbyggt med en golvbrunn mitt under. Badkaret är tätat med mjukfog mot vägg (står i ett hörn) och mot inbyggnaden (front) Fronten är även den mjukfogad mot väggarna och mot golvet för att den ska vara möjlig att ta bort om man skulle behöva byta pumpar eller liknande på karet. Istället för inspektionslucka i frontinbyggnaden så har vi efter plattsättning sågat ut en lucka mellan plattorna. Hela fronten är sedan fogad och efter det att fogen torkat har den utsågade delen sedemeda satts tillbaka med en mjukfog i samma färg som fogen. Det är mao en osynlig inspektionslucka.

För ventilationens skull är små fack uttagna ur champagnehyllan som vi byggt i hörnet mellan vägg och kar. Facxen är nere vid golvet och därmed så gott som osynliga.

5. D
    Medlem Nivå 6
    Tycker eran lösning låter smart, ungefär så hade jag tänkt mig. Dock inser jag nu att den snygga stavmosaiken vi valt för inbyggnaden av badkaret gör det knepigt att göra en dold inspektionslucka. Hmm....

!!??

Ytterligare något jag missat i planeringen :)

6. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Vem har sagt att man måste ha en fyrkantig inspektionslucka? Det går nog att lösa på ett bra sätt.

Klart man ska ha en champagnehylla. Kolla i bildgalleriet på vår hemsida så får du se hur det ser ut.

7. D
    Medlem Nivå 6
    Aha, är det det "snubbelkanten" är tillför, jag som alltid undrat ;-)

Snyggt badrum, tyvärr har inte jag samma yta till förfogande så nån champagnehylla blir det inte...

8. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Snubbelkanten? Nej, det du menar är antagligen steget. Det är till för att ha en yta att stå på i samma höjd som botten av karet. Hyllan är ju den du ser inne i hörnet. Det är där man ställer skumpaglasen.