Tjena!

På ena väggen ska jag sätta två olika plattor (fond upp över handfatet), mitt problem/svårighet är att ena plattan är 10,5 mm tjock (560 *330 mm storlek) och den andra 6 mm tjock (197*197 mm) hur hör jag enklast för att få hela väggen plan?

Väggen de ska upp på är så gott som plan, lite skarvar/överlapp från tätskiktet osv men annars plan. Jag fundera på att använda 8ans kam till de stora plattorna, de har ganska slät baksida men inte helt och 12:ans + dubbellimmning för de tunna plattorna. Är detta bästa sättet eller finns det några andra förslag? Är 8ans kam tillräckligt för så stora plattor??

Är det någon som har erfarenhet av att välja det andra möjliga alternativet att ha en liten nivå skillnad på väggen. Alltså sätta den tjocka plattan med 8ans kam och den tunna med 12an. Detta skulle ju ge en nivå skillnad på typ 2 mm men å andra sidan tror jag det blir lättare att få fondytan helt plan (relativt sig själv om man säger så). Vad tror ni.

Annat förslag

/Sulan

Det kommer nog fungera, men plattorna kommer behöva stöd för att inte kasa när man kör så tjockt med fix. Jag undrar om jag inte hade spacklat upp rätt antal millimeter med fix där det behövs, och sedan låtit det torka. Då kan man dra ut fixet med fixkam med lämplig tandning och sedan släta med en bredspackel. Sedan kan man sätta plattorna på normalt sätt.

12:ans kam med dubbelstrykning ger alltså nästan 12 mm tjockt med fix, det känns nästan ohanterligt. Du kommer behöva skrapa ur fix i varenda fog. Och åttans kam känns lite klent för den stora plattan, men det kan fungera om väggen är tillräckligt plan.

Jag har inte testat själv men det kan vara en ide:
Testa att köra hela väggen med en kam som vanligt. Stryk på extra lim på de smala plattorna motsvarande skillnaden i tjocklek.

Att sätta plattor på torkat fix är inga problem eller? Jag menar hållfasthetsmässigt.

Ska man prima mellan de olika "fixstrykningarna"?

BAS; Det var ju på det sättet jag hade tänkt.

Jon: JAg hade inte tänkt använda 12an vid dubbellimmningen utan bara plansmetat ca 2 mm spackel på dem.

Nejdå, det hugger hur fint som helst. Det kan vara en god idé att vattna det härdade fixet en smula först, annars suger det snabbt ur vattnet ur fixet man kammar upp. Ingen primer ska användas.

Och ah, då förstår jag. Kändes lite våldsamt att kamma med tolvan både på platta och vägg.

Jon; Vad råder du då:

Dubbellimningsalternativet eller med spackling med fix?

Jag hade nog spacklat med fix. Fast båda metoderna funkar säkert.

Då kör jag på din rekommendation.

Jag grundar med 8ans kam och sen bredspacklar över det så ska det nog bli bra hoppas jag.

Tack!

Hoppas det blir bra nu.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.