Byggahus.se

Pris på litet badrum

1. Z
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag försöker köpa hus men har min man emot mig! ;) Han litar inte på att mina kalkyler stämmer, någon som kan hjälpa mig lite?

Skulle vilja ha ett ungefärligt pris på en badrumsrenovering. Badrummet är gammalt, litet (plats för badkar, toa och handfat + en person, sen är det fullt!) och behöver totalblåsas! Rören behöver dras om också, men det kanske jag ska ta i VVS-forumet?! ;)

Någon som renoverat nyligen som kanske kan svara på om jag ska räkna med 40000 eller 100000??

Tack!
    Sanna

2. S
    Medlem Nivå 4
    Det är ju lite som frågan"Hur långt är ett snöre?". Beror ju helt på material val osv men i alla fall. Vårt badrum är 4,5 kvm och jag räknar med att det går på ca 55 000 kr.

Kakel och klinker 400 kr/kvm*ca 25 kvm = 10 000 kr
    Fix, fog, flytspackel ca 3 000 kr
    Tätskikt ca 3 000 kr
    Byggskivor aqua panel ca 4 000 kr
    Armatur/lampor ca 1 500 kr
    Golvvärme ca 2 500 kr
    Badrumsmöbler (högskåp+spegelskåp med ljusramp) ca 9 000 kr
    Porslin (badkar, toa, handfat+pelare) ca 13 000 kr
    Blandare ca 3 000 kr
    Verktyg 2 000 kr
    Övrigt 1 000 kr
    Elektriker ca 2 000 kr

Kanske något högträknat men ungefär sådär. Detta är ingen lyxrenovering men häller ingen budget. Vill man göra riktigt budget kan man ju lätt spara 20 000 kr, troligt vis mer.

3. J
    Medlem Nivå 8
    400x25 = 10 000 kr (inte 20 000 kr). I övrigt känns det som en fullt rimlig uppskattning att det skulle hamna på ca 50 000 kr.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Lägger man sedan på arbetskostnad för det fall man inte tänker göra jobbet själv så lär du hamna på drygt 100 000 räknat på ovanstående budget.

5. A
    Medlem Nivå 5
    Mellan tumme och pekfinger för mig, 6m2 totalt genomnytt...jag skulle kunna ta med omregling av golv, isolering, fläktsystem osv men det ger ju ingen uppskattning på själva badrummet, bara på hålet i min plånbok...;)

Kakel & klinker : 3500
    Tätskikt, fog & fix, spackel : 7500
    Målning, träarbeten : 5000
    Byggskivor + reglar : 5500
    Armaturer/lampor : 1500
    Golvvärme : 6000
    Badrumsmöbler, porslin, dusch : 15000
    Verktyg/övrigt : 3000
    VVS : minst 25000...

6. S
    Medlem Nivå 4
    Pinsam man är...va lite trött igår...reflekterade över att badrummet helt plötsligt var lite dyrare än jag tänkte mig...:D

7. J
    Medlem Nivå 8
    Vis av erfarenhet är det bättre att räkna fel åt det hållet. Dyrare brukar det bli hur som helst... :)

8. M
    Medlem Nivå 7
    Wow, har suttit här ett par timmar nu och planerar vår kommande badrumsrenovering.
    Blev lite...chockad måste jag säga.

Men, jag ska nog klara av att pressa ned kostnaderna, utan att göra avkall på kvaliten! ;) Återkommer!